Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Kdo je Antikrist? Nevím, říká Lars von Trier

Kultura

  5:42
Lars von Trier (* 1956) dokázal s Antikristem zaskočit festival v Cannes. Naživo je však stydlivý a jako by se za svůj film omlouval. Antikrist má tuzemskou předpremiéru na právě probíhajícím Festivalu francouzského filmu, do distribuce nastupuje ve čtvrtek.

Lars von Trier foto: Reprofoto

Nemyslíte si někdy, že všechna ta kontroverze kolem vašich filmů je tak velká, že zastiňuje ty filmy samotné?

Asi ano. Je mi to líto, ale samozřejmě se to může stávat. Ale já přece dodávám určitý výrobek, a když všichni vědí, jaké věci dělám, je už na nich, jak je budou používat. Necítím se za to odpovědný.

Antikrist boří mnohá tabu a obsahuje velmi extrémní scény, například ustřihnutí klitorisu. Dokázal byste příště zajít ještě dál?

Víte, já pocházím z časů, kdy už zas tolik tabu nebylo. Jistě, je strašné sledovat, co se může stát ženskému tělu, ale já pocházím z Dánska, které jako první legalizovalo pornografii, a zas tak moc to mnou neotřásá. Kdybych žil v zemi s úzkoprsejší kulturou, asi bych si našel sofistikovanější způsob, jak šokovat. V tomhle případě jsem byl šokovaný já, jak moc Antikrist lidi šokuje.

No, takovéhle věci v běžně distribuovaném filmu k vidění nebývají...

To ne, ale já věci rád míchám. Když do filmu, který se tváří seriózně, přimícháte horor a porno, tak to opravdu může být problém.

Takže jste Antikrista myslel vážně a bez ironie?

(pauza) Záleží na tom, co znamená "vážně", ale asi ano. Normálně – ne teď, ale obvykle – je se mnou docela legrace, takže ten film vychází i z mého smyslu pro humor a odlehčeného pohledu na svět. Vím, že to nezní zrovna věrohodně. (hluboce vzdychá)

Kdo je ve vašem filmu Antikrist?

Nebudete mi to věřit, ale ještě jsem o tom nepřemýšlel. Když jsem ten film dělal, logiku a sebeovládání jsem skoro vyloučil.

Tak co třeba příroda? V presskitu se o ní rozepisujete...

Víte, člověk má o víře a náboženství určité představy. Já velmi rád chodím do přírody, do lesů. A když se dívám na řád přírody, kde se odehrává hodně zabíjení, utrpení a bolesti, je pro mě velmi těžké uvěřit, že to celé stvořil nějaký bůh. Vždyť to je dost ohavný nápad.

Proč jste tedy ten film pojmenoval takhle?

Já jsem od toho názvu dokonce začal. Mám na stolku tu Nietzscheho stejnojmennou knížečku, leží tam už asi padesát let a já z ní zatím přečetl jen dvě stránky. Ale je to dobrý název, ne?

V rozhovorech říkáte, že je vám jedno, co si o vašich filmech budou myslet diváci. Těžko se tomu věří: vypadá to, že se je snažíte provokovat, předvídáte jejich reakce...

Ano, omlouvám se za to. Před dvaceti třiceti lety byly filmy úplně jiné. Daly se vykládat, analyzovat. Snažil jsem se natočit film v tomhle smyslu staromódní, aby se na něj dalo nahlížet svobodně, aby tam byl prostor k interpretaci.

Snažil jste se tedy vyprovokovat něco v sobě samotném?

Ano, o to se snažím vždycky. Ten negativní pohled na ženy v Antikristovi může souviset s tím, že se moje matka angažovala v hnutí za ženskou emancipaci, hodně to pro ni znamenalo. Věřím, že jsou mezi pohlavími velké rozdíly a že je mezi nimi velké napětí, zvlášť když se do toho vložím já...

Takže to, jak jsou v Antikristovi zobrazeny ženy, je vzdor vůči vaší matce?

To nevím. Jen chci říct, že ve svých filmech přebírám cizí témata a pohledy na svět. Třeba Prolomit vlny: nevěřím, že na nebi odbíjejí zvony a že členové té skotské komunity jsou horší než jiní lidé. Podívat se čas od času na věci z jiného úhlu je podle mě takové docela zdravé cvičení.

Na projekci se mě moje kolegyně ptala, proč ženy tak nenávidíte...
Mohla se spíš zeptat, proč tak nenávidím lidi. Vždyť ten mužský hrdina není o moc lepší než ona. Je intelektuál a myslí si, že má věci pod kontrolou, ale ve skutečnosti žádnou kontrolu nemá. A jeho vinou film dopadne, jak dopadne. Omlouvám se za to.

Je nějaký důvod, proč se ten film odehrává v Seattlu?

Ne. Z nějakého zvláštního důvodu natáčím filmy, které se odehrávají v USA. Ale protože necestuju, nikdy jsem tam nebyl. Stát Washington byl co se týče tamní krajiny nejblíž mojí původní představě o prostředí, kde se Antikrist odehrává. Takže ne, Seattle za nic nemůže, není na něm nic zvláštního.

Ovlivnil vás Polanského horor Rosemary má děťátko?

Určitě. Polanski je pro mě velkou inspirací. Viděl jsem všechny jeho starší filmy, novější zatím ne.

Proč jste do Antikrista zapojil mluvící zvířata?

Přinesl jsem si je z šamanských cest, které jsem v určité fázi svého života vykonal. Jejich principem je právě rozmlouvání se zvířaty. Ta liška si o svoji repliku prostě řekla.

Jak herečkám říkáte, aby před kamerou masturbovaly a ničily si genitálie?

Při castingu jsme mluvili s různými herečkami, rozkreslovali jsme záběry, řešili, kolik milimetrů bradavky bude vidět... A pak jsem zavelel stop, takhle já pracovat nemůžu. Načež přišla Charlotte Gainsbourg a řekla, že pro tuhle roli klidně umře. Asi k ní měla nějaký osobní vztah. Mám k jejímu přístupu velký respekt. Nevznikly mezi námi žádné neshody, byla to velmi jednoduchá spolupráce. Ale musím říct, že ten ustřižený klitoris není její. Je umělý. Pro takovou scénu by se těžko hledaly dublérky.
Dubléry jsme ale měli na scénu penetrace, byli to pornoherci. Váže se k tomu taková veselá historka z natáčení. Měli jsme natočit ejakulaci. Herec řekl jasně, jdeme na to. Tak jsme pustili kameru, načež on patnáct minut "jel" a nic. Teprve pak mi došlo, že v pornu platí základní pravidlo, že se nesmíte udělat, dokud nedostanete od režiséra přímý příkaz... No tak jsem zavelel, že už může.

Co je na pornografii dobrého?

(přemýšlí) Pornografie je nálepka. Dívat se na nahé tělo nebo na sex – co je na tom špatného? Nic špatného na tom nevidím. Ale to je asi tím, jak jsem byl vychovaný.

Dřív jste se prý hodně zajímal o katolicismus. To už neplatí?

Už ne, ale nechávám si otevřená dvířka, protože nikdy nevíte... Ale připadá mi prostě očividné, že všechna náboženství vymysleli muži. Logika se víře příčí.

Jakou máte v Dánsku pozici? Antikrist tam měl velmi pozitivní recenze, ale reakce odjinud už tak nadšené nejsou...

Nevím. Vzbuzuju kladné i záporné reakce. Můj předposlední film Kdo je tady ředitel? měl v Dánsku strašlivé recenze, ale v Itálii byl můj nejnavštěvovanější. Nedá se to předvídat.

Co kdybyste tady v Cannes vyhrál Zlatou palmu?

To bych pak musel vydržet hodinu sedět ve vydýchaném přecpaném sále a cítit se klaustrofobicky.

Proč jste Antikrista věnoval Tarkovskému?

Byl pro mě v mém filmovém vzdělání velmi důležitý. Mohl jsem mu věnovat i své starší filmy. Tady jsem od něj ale kradl tolik, že bylo lepší rovnou to přiznat v titulcích.

Dívají se na vaše filmy vaše děti?

To nejstarší už ano, je jí devatenáct. Ostatní ne.

Nenecháte je?

Jejich matka je radši, když si ještě chvilku počkají. Celé dny koukají na Disney Channel.

Jaký si myslíte, že má být pro Antikrista věkový limit?

Nejsem ten pravý, kdo by o tom měl rozhodovat. Na věkové limity nevěřím. Je to na rodičích.

Proč si myslíte, že je Antikrist váš nejdůležitější film?

Vytáhl mě z depresí. A taky je velmi primitivní, na hranici kýče. Když jsem byl mladý, natočil jsem pár filmů, které se tomuhle podobají. Uzavřel jsem určitý oblouk. Ale já říkám spoustu věcí. Promiňte.