Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Kdo vyhraje soutěž Febiofestu? Zde jsou kandidáti

Kultura

  13:05
V soutěži letošního Febiofestu je 12 titulů, mezi nimiž domácí kinematografii zastupuje Příliš mladá noc slovinského absolventa pražské FAMU Olma Omerzua.

Film Příliš mladá noc slovinského režiséra Olma Omerzu

Soutěž Nová Evropa, v níž se o cenu ucházejí prvních či druhé snímky mladých evropských tvůrců, je součástí Febiofestu popáté. Vlastnosti, které dramaturgové Febiofestu v dílech hledají, jsou vnitřní mladost, odvážnost formálního zpracování a divácká nepodbízivost.

Tato kritéra splňuje i snímek Příliš mladá noc slovinského absolventa pražské FAMU Olma Omerzua. Světovou premiéru měl na Berlinale, po uvedení na Febiofestu se 29. března objeví v českých kinech.

O udělení ceny rozhoduje o Grand Prix laická 33členná porota filmových fanoušků různého věku, vzdělání i bydliště. Čestným předsedou je kameraman Miroslav Ondříček.

Avé (Bulharsko)

Režie: Konstantin Bojanov

Debut režiséra Konstantina Bojanova vypráví příběh dvou tápajících duší Kamena a Avé. Mladých lidí, kteří hledají své místo a smysl své existence na zemi. Kamen jede na pohřeb svého kamaráda, který spáchal sebevraždu. Při autostopu narazí na svéráznou dívku Avé, která si v jednom kuse vymýšlí lži. Kamen je nejdříve její přítomností iritován, záhy je však okouzlen a do Avé se zamiluje. Autostop road movie portrétuje dvě odlišné bytosti, jež najednou zjišťují, že mají společného daleko více, než se zdá.

 

Budoucnost trvá věčně (Německo, Francie, Turecko)

Režie: Özcan Alper

Třetí film režiséra Özcana Alpera, jehož oceňovaný debut Podzim (Sonsabar) byl na Febiofestu uveden v roce 2009. Mladá studentka etnomuzikologie touží najít svého kurdského milého, opouští proto Istanbul a při cestách nahrává místní žalozpěvy pro svou diplomovou práci. V Diyarbakiru se seznámí s mladíkem Ahmetem, který se jí rozhodne jí pomáhat – oba si v sobě nesou rány minulosti. Co se však stalo s Sumriným milým? Road movie o lásce, prázdnotě po ztrátě někoho blízkého, ale i tragických následcích kurdské genocidy.

 

Hodný syn (Finsko)

Režie: Zaida Bergroth

Herečka Leila se svými dvěma syny odjíždí z města, aby unikla bulvárnímu tisku. Zatímco uzavřený Unto bloumá po okolí se svou kamerou, starší Ilmari nelibě nese jakéhokoliv „vetřelce“, který by ohrozil jeho vztah s milovanou matkou. Když začne s rodinou přebývat i matčin nový milenec, Ilmariho „ochranitelské sklony“ začnou nabývat stále nebezpečnější podoby. Zaida Bergroth se ve svém dramatu soustřeďuje především na psychologický portrét nezdravého vztahu syna k matce. Snímek získal cenu Zlatý Hugo v kategorii Objev roku na loňském MFF v Chicagu.

 

Jmenuji se Ki (Polsko)

Režie: Leszek Dawid

V debutu polského režiséra Leszka Dawida se seznamujeme se svobodnou matkou Ki, která v životě hledá rovnováhu, životní lásku, práci a především zodpovědného otce pro svého dvouletého syna. S problémy, které přináší společenská pozice v moderní společnosti, se Ki vyrovnává po svém. S ironickým nadhledem a lehkou hlavou plnou ztřeštěných nápadů, do kterých spontánně zapojuje své přátele a s oblibou i cizí lidi. Neakceptuje stereotypní limity, které často role matek přinášejí, a život v osamění nahrazuje únikem do světa plného přátelské zábavy.

 

Klidný život (Rakousko)

Režie: Sebastian Meise

Celovečerní hraný debut rakouského režiséra Sebastiana Meise přibližuje život rodiny, která je nucena čelit nečekanému a skandálnímu odhalení, které vrhá temný stín na otce. Intimní drama, snímané nezaujatou, téměř až dokumentární kamerou, se zabývá nejen otázkou viny, morálky a svědomí, ale také toho, co je dnes považováno za tolerovatelnou formu lásky a kam až sahají její hranice. Meise ve svém snímku postavy neodsuzuje, ale ani nehledá rozhřešení nebo viníky. Právě určitý odstup a zdrženlivost, spolu se skvělými hereckými výkony, dodávají snímku na působivosti a věrohodnosti.

Konec ticha (Francie, Rakousko)

Režie: Roland Edzard

Vztah problematického Jeana k rodičům je komplikovaný a brutální ranní hádka může vyústit ve velmi nebezpečnou situaci. Jean se záhy přidává ke skupině lovců a naučí se zabíjet. Následující noc je matčino auto nalezeno v plamenech. Syrový styl debutu skvěle doplňuje atmosféru plnou úzkosti a strachu, v níž jednotlivé postavy jednají naprosto nevyzpytatelně. Dlouhé záběry ruční kamery v této psychologické studii zdůrazňují depresi hlavní postavy a obavu z budoucích událostí.

 

Loverboy (Rumunsko, Švédsko, Srbsko)

Režie: Cătălin Mitulescu

Mladík Luka žije na pustém rumunském venkově a je zapleten do obchodu s bílým masem. Bezstarostný pohled na svět a sebevědomé vystupování zkomplikuje vztah s mladou dívkou Veli. Rumunský režisér sleduje jednání hlavního hrdiny nezaujatým pohledem a v důrazu na velké celky nenápadně rozvíjí intimní příběh silné lásky, jež může člověk dohnat k sebedestruktivnímu jednání. Snímek, natočený v dokumentaristickém stylu, vykresluje rozpor mezi nehostinným a monotónním rázem chudé krajiny a intezivním životem mladých lidí, který vyplňují nevázané večírky, rychlá auta a pocity beztrestnosti.

 

Odvrácená strana spánku (Irsko, Nizozemsko, Maďarsko)

Režie: Rebecca Daly

Před dvaceti lety nevysvětlitelně zmizela matka malé Arlene. Dívku ani v dospělosti neopustilo silné trauma, má strach z lidí, trpí náměsíčností a je nejspíše duševně narušená. Když je v lese irského městečka nalezeno tělo mladé ženy, Arlene se náhle vrací vzpomínky na tragickou rodinnou událost a upíná se k rodině zavražděné. Má snad s úmrtím společného víc, než se na první pohled zda? Celovečerní debut režisérky Rebeccy Daly byl minulý rok uveden přehlídce Quinzaine des realisateurs - Patnáctce režisérů, která je pořádána v rámci festivalu v Cannes.

Portrét v pološeru (Rusko)

Režie: Angelina Nikonova

Marina je sociální pracovnice, jejíž zdánlivě perfektní život sužuje prázdnota. Všední existence nabírá nečekaný směr poté, co je sexuálně zneužita několika moskevskými policisty. Debutující režisérka Angelina Nikonovová s odstupem pozoruje nelogické jednání znásilněné ženy, které ponechává v dráždivé mnohoznačnosti, a v tlumené atmosféře rozvíjí příběh nekonečného násilí a všeobecné apatie. Realistický styl, práce s drobnými detaily a epizodičnost děje postupně skládají potemnělý portrét nefunkční ruské společnosti, z níž nelze uniknout.

 

Příliš mladá noc (Česká republika, Slovinsko)

Režie: Olmo Omerzu

Je Nový rok a dvojice dvanáctiletých kluků potkává mladou učitelku Kateřinu a její dva starší kamarády Davida a Štěpána. Shodou okolností se ocitají v Kateřinině bytě, kde mezi trojicí dospělých vznikají zvláštní situace, v nichž se hraje o moc a touhu ovládat druhé. Chlapci záhy prožijí první setkání s láskou a sexualitou a vůbec si neuvědomí, že už je nejspíše hledá policie. Kateřina, David a Štěpán chtějí v podivném večírku „opravit“ nepovedenou silvestrovskou oslavu, jejich snažení však dětský pohled zákonitě demaskuje. Celovečerní debut a zároveň absolventský film z FAMU slovinského režiséra Olma Omerzu

 

Sedm projevů milosrdenství (Itálie, Rumunsko)

Režie: Massimiliano De Serio, Gianluca De Serio

Dva lidé na okraji společenského zájmu stojí ve středu zájmu filmového debutu bratrské režisérské dvojice Massimiliana a Gianluca De Seriů. Mladá rumunská imigrantka si na základní potraviny musí nakrást, přičemž opuštěný stařík se zdá být ideální obětí. Dívka se starci vloupá do bytu a na několik dní jej zamkne v komoře. Prvotní lhostejnost ale vystřídá zvláštní empatie spoluprožívaného utrpení. Snímek zaujme zobrazením syrové reality života bez domova a minimalistickým vyjádřením vztahu dvojice, která se navzájem dorozumívá prakticky jen s pomocí gest.

 

Tam nahoře (Velká Británie)

Režie: Zam Salim

Tam nahoře

Když zemřete, předpokládáte, že budete mít věčný klid. Martin (1972–2007) však zažívá něco úplně jiného a místo toho, aby se konečně vydal na cestu „tam nahoru“, tak pomáhá uvést čerstvě zemřelé do nové nelehké situace. On i jeho „klienti“ se pohybují v reálném světě, na který však nemohou reagovat, a ani živí lidé je nespatří. Co se stane, když se vaším klientem stane váš vrah, který je stejně zmatený jako každý čerstvý nebožtík? Absurdní černohumorná komedie režiséra Zama Salima vychází z jeho krátkého snímku Laid Off a skvěle balancuje mezi ostře sarkastickými a vážnými scénami.

 

Autor: