Soutěž Nová Evropa, v níž se o cenu ucházejí prvních či druhé snímky mladých evropských tvůrců, je součástí Febiofestu popáté. Vlastnosti, které dramaturgové Febiofestu v dílech hledají, jsou vnitřní mladost, odvážnost formálního zpracování a divácká nepodbízivost.
Tato kritéra splňuje i snímek Příliš mladá noc slovinského absolventa pražské FAMU Olma Omerzua. Světovou premiéru měl na Berlinale, po uvedení na Febiofestu se 29. března objeví v českých kinech.
O udělení ceny rozhoduje o Grand Prix laická 33členná porota filmových fanoušků různého věku, vzdělání i bydliště. Čestným předsedou je kameraman Miroslav Ondříček.
Avé (Bulharsko)
Režie: Konstantin Bojanov
Debut režiséra Konstantina Bojanova vypráví příběh dvou tápajících duší Kamena a Avé. Mladých lidí, kteří hledají své místo a smysl své existence na zemi. Kamen jede na pohřeb svého kamaráda, který spáchal sebevraždu. Při autostopu narazí na svéráznou dívku Avé, která si v jednom kuse vymýšlí lži. Kamen je nejdříve její přítomností iritován, záhy je však okouzlen a do Avé se zamiluje. Autostop road movie portrétuje dvě odlišné bytosti, jež najednou zjišťují, že mají společného daleko více, než se zdá.
Budoucnost trvá věčně (Německo, Francie, Turecko)
Režie: Özcan Alper
Třetí film režiséra Özcana Alpera, jehož oceňovaný debut Podzim (Sonsabar) byl na Febiofestu uveden v roce 2009. Mladá studentka etnomuzikologie touží najít svého kurdského milého, opouští proto Istanbul a při cestách nahrává místní žalozpěvy pro svou diplomovou práci. V Diyarbakiru se seznámí s mladíkem Ahmetem, který se jí rozhodne jí pomáhat – oba si v sobě nesou rány minulosti. Co se však stalo s Sumriným milým? Road movie o lásce, prázdnotě po ztrátě někoho blízkého, ale i tragických následcích kurdské genocidy.
Hodný syn (Finsko)
Režie: Zaida Bergroth
Herečka Leila se svými dvěma syny odjíždí z města, aby unikla bulvárnímu tisku. Zatímco uzavřený Unto bloumá po okolí se svou kamerou, starší Ilmari nelibě nese jakéhokoliv „vetřelce“, který by ohrozil jeho vztah s milovanou matkou. Když začne s rodinou přebývat i matčin nový milenec, Ilmariho „ochranitelské sklony“ začnou nabývat stále nebezpečnější podoby. Zaida Bergroth se ve svém dramatu soustřeďuje především na psychologický portrét nezdravého vztahu syna k matce. Snímek získal cenu Zlatý Hugo v kategorii Objev roku na loňském MFF v Chicagu.
Jmenuji se Ki (Polsko)
Režie: Leszek Dawid
V debutu polského režiséra Leszka Dawida se seznamujeme se svobodnou matkou Ki, která v životě hledá rovnováhu, životní lásku, práci a především zodpovědného otce pro svého dvouletého syna. S problémy, které přináší společenská pozice v moderní společnosti, se Ki vyrovnává po svém. S ironickým nadhledem a lehkou hlavou plnou ztřeštěných nápadů, do kterých spontánně zapojuje své přátele a s oblibou i cizí lidi. Neakceptuje stereotypní limity, které často role matek přinášejí, a život v osamění nahrazuje únikem do světa plného přátelské zábavy.
Klidný život (Rakousko)
Režie: Sebastian Meise
Celovečerní hraný debut rakouského režiséra Sebastiana Meise přibližuje život rodiny, která je nucena čelit nečekanému a skandálnímu odhalení, které vrhá temný stín na otce. Intimní drama, snímané nezaujatou, téměř až dokumentární kamerou, se zabývá nejen otázkou viny, morálky a svědomí, ale také toho, co je dnes považováno za tolerovatelnou formu lásky a kam až sahají její hranice. Meise ve svém snímku postavy neodsuzuje, ale ani nehledá rozhřešení nebo viníky. Právě určitý odstup a zdrženlivost, spolu se skvělými hereckými výkony, dodávají snímku na působivosti a věrohodnosti.
Konec ticha (Francie, Rakousko)
Režie: Roland Edzard
Vztah problematického Jeana k rodičům je komplikovaný a brutální ranní hádka může vyústit ve velmi nebezpečnou situaci. Jean se záhy přidává ke skupině lovců a naučí se zabíjet. Následující noc je matčino auto nalezeno v plamenech. Syrový styl debutu skvěle doplňuje atmosféru plnou úzkosti a strachu, v níž jednotlivé postavy jednají naprosto nevyzpytatelně. Dlouhé záběry ruční kamery v této psychologické studii zdůrazňují depresi hlavní postavy a obavu z budoucích událostí.
Loverboy (Rumunsko, Švédsko, Srbsko)
Režie: Cătălin Mitulescu
Mladík Luka žije na pustém rumunském venkově a je zapleten do obchodu s bílým masem. Bezstarostný pohled na svět a sebevědomé vystupování zkomplikuje vztah s mladou dívkou Veli. Rumunský režisér sleduje jednání hlavního hrdiny nezaujatým pohledem a v důrazu na velké celky nenápadně rozvíjí intimní příběh silné lásky, jež může člověk dohnat k sebedestruktivnímu jednání. Snímek, natočený v dokumentaristickém stylu, vykresluje rozpor mezi nehostinným a monotónním rázem chudé krajiny a intezivním životem mladých lidí, který vyplňují nevázané večírky, rychlá auta a pocity beztrestnosti.
Odvrácená strana spánku (Irsko, Nizozemsko, Maďarsko)
Režie: Rebecca Daly
Před dvaceti lety nevysvětlitelně zmizela matka malé Arlene. Dívku ani v dospělosti neopustilo silné trauma, má strach z lidí, trpí náměsíčností a je nejspíše duševně narušená. Když je v lese irského městečka nalezeno tělo mladé ženy, Arlene se náhle vrací vzpomínky na tragickou rodinnou událost a upíná se k rodině zavražděné. Má snad s úmrtím společného víc, než se na první pohled zda? Celovečerní debut režisérky Rebeccy Daly byl minulý rok uveden přehlídce Quinzaine des realisateurs - Patnáctce režisérů, která je pořádána v rámci festivalu v Cannes.
Portrét v pološeru (Rusko)
Režie: Angelina Nikonova
Marina je sociální pracovnice, jejíž zdánlivě perfektní život sužuje prázdnota. Všední existence nabírá nečekaný směr poté, co je sexuálně zneužita několika moskevskými policisty. Debutující režisérka Angelina Nikonovová s odstupem pozoruje nelogické jednání znásilněné ženy, které ponechává v dráždivé mnohoznačnosti, a v tlumené atmosféře rozvíjí příběh nekonečného násilí a všeobecné apatie. Realistický styl, práce s drobnými detaily a epizodičnost děje postupně skládají potemnělý portrét nefunkční ruské společnosti, z níž nelze uniknout.
Příliš mladá noc (Česká republika, Slovinsko)
Režie: Olmo Omerzu
Je Nový rok a dvojice dvanáctiletých kluků potkává mladou učitelku Kateřinu a její dva starší kamarády Davida a Štěpána. Shodou okolností se ocitají v Kateřinině bytě, kde mezi trojicí dospělých vznikají zvláštní situace, v nichž se hraje o moc a touhu ovládat druhé. Chlapci záhy prožijí první setkání s láskou a sexualitou a vůbec si neuvědomí, že už je nejspíše hledá policie. Kateřina, David a Štěpán chtějí v podivném večírku „opravit“ nepovedenou silvestrovskou oslavu, jejich snažení však dětský pohled zákonitě demaskuje. Celovečerní debut a zároveň absolventský film z FAMU slovinského režiséra Olma Omerzu
Sedm projevů milosrdenství (Itálie, Rumunsko)
Režie: Massimiliano De Serio, Gianluca De Serio
Dva lidé na okraji společenského zájmu stojí ve středu zájmu filmového debutu bratrské režisérské dvojice Massimiliana a Gianluca De Seriů. Mladá rumunská imigrantka si na základní potraviny musí nakrást, přičemž opuštěný stařík se zdá být ideální obětí. Dívka se starci vloupá do bytu a na několik dní jej zamkne v komoře. Prvotní lhostejnost ale vystřídá zvláštní empatie spoluprožívaného utrpení. Snímek zaujme zobrazením syrové reality života bez domova a minimalistickým vyjádřením vztahu dvojice, která se navzájem dorozumívá prakticky jen s pomocí gest.
Tam nahoře (Velká Británie)
Režie: Zam Salim
Když zemřete, předpokládáte, že budete mít věčný klid. Martin (1972–2007) však zažívá něco úplně jiného a místo toho, aby se konečně vydal na cestu „tam nahoru“, tak pomáhá uvést čerstvě zemřelé do nové nelehké situace. On i jeho „klienti“ se pohybují v reálném světě, na který však nemohou reagovat, a ani živí lidé je nespatří. Co se stane, když se vaším klientem stane váš vrah, který je stejně zmatený jako každý čerstvý nebožtík? Absurdní černohumorná komedie režiséra Zama Salima vychází z jeho krátkého snímku Laid Off a skvěle balancuje mezi ostře sarkastickými a vážnými scénami.