Sdružení American Friends of the Czech republic (AFoCR) zaujaly minimalistické šperky mladé designérky, které vystavovala například na Designbloku nebo designSUPERMARKETU. Později ji kontaktovali ji s přáním, že by rádi obdarovali významného amerického státníka šperkem – broží, která by vyjadřovala poslání AFoCR – tedy vztahy mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými. Klára vymyslela minimalistickou a hravou brož složenou ze dvou zlatých koulí, které jsou spojeny zlatými lanky. Koule symbolizují zmíněné státy a lanka vztahy, propojení a komunikaci obou zemí. Albrightová tak může beze slov vyjádřit svůj momentální vztah k České republice. Cítí, že jsou si státy vzdálené? Nebo naopak velmi blízké? Narušují vztahy nějaké problémy, aféry? Stačí z lanek udělat uzel a řečeno je vše.
“Chtěla jsem, aby brož zůstala v minimalistickém stylu, který je mi velmi blízký, ale aby byla zároveň kreativní a určitým způsobem chytrá. Pro tak vzdělaného člověka, jako je Madeleine Albrightová, jsem nemohla navrhnout pouze esteticky líbivý šperk,” přibližuje designérka vznik brože.
Ačkoliv se brož od ostatních velmi liší, u Albrihgtové měla velký úspěch. “Dokonce mi po nějakém čase volali z její kanceláře, jestli bych jim mohla říci adresu, že by ráda poslala osobní díky,” prozrazuje Klára Šípková.
Její práce se však netočí pouze kolem broží pro slavné státníky. Dávala o sobě vědět už od studií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, kdy dvakrát po sobě získala Národní cenu za studentský design, hned poté byla nominována na Objev roku a letos dokonce na cenu pro nejlepšího šperkaře v soutěži Czech Grand design. (Rozhovor s vítězi této kategorie čtěte ZDE.)
“Všech ocenění si moc vážím, je to pro mě velká čest,” říká. Pouze z medailí se ale žít nedá. V České republice není design šperku příliš perspektivním povoláním, přesto se Klára rozhodla na přelomu tohoto roku skončit s denní prací a věnovat se pouze svému řemeslu. Společně se Zdeňkem Vackem a Danem Poštou (Zorya) se letos zúčastnila prestižního šperkařského veletrhu Inhorgenta v Mnichově a této investice rozhodně nelituje, ba naopak. “Bylo to úžasné, navázala jsem kontakty s galeristy ze zahraničí a rýsují se skvělé spolupráce. Za hranicemi to totiž funguje tak, jak má. Žádné komise, pouze přímý prodej a galeristé i sběratelé si designu váží, berou ho jako přirozenou součást své osobnosti a bez problému za něj platí,“ říká Klára a naznačuje tím cestu, po které by se chtěla vydat. O stěhování do jiné evropské či světové metropole zatím prý neuvažuje, své šperky by ale do zahraničí prodávala ráda.
To však neznamená, že si stěžuje na stav v České republice, nebo že zanevřela na své české klienty. Ba naopak. Kromě vývoje dalších kolekcí (například pro módní značku No. Návrhářky Hany Zárubové a Štěpána Malovce) se stala vyhledávanou tvůrkyní originálních snubních prstenů, (za které byla letos nominovaná na šperkaře roku) a s bývalými spolužáky z VŠUP založili skupinu UNOSTO. Po společné úspěšné výstavě na Designbloku plánují další projekty a workshopy. (Více o UNOSTO čtěte ZDE.) Takže kdo si myslí, že český design je strnulý a nevzniká nic nového, je na omylu. Stačí mít jen oči otevřené.