Policie uvedla, že 52letý Kang Min-gyu byl nezvěstný od čtvrtka a zdálo se, že se oběsil na svém opasku. Dodala, že Kang nezanechal dopis na rozloučenou. Začali jej hledat poté, co jej kolega prohlásil za nezvěstného.
Na potopené lodi bylo celkem 475 pasažérů, z toho 325 středoškolských studentů.z jihokorejského trajektu. Podle úřadů je zachráněných 179, ale stále se pohřešuje 268 osob a naděje, že se někoho z nich podaří najít živého, je mizivá. Drtivá většina pohřešovaných jsou studenti z Danwonské střední školy na předměstí Soulu, kteří jeli trajektem na výlet. Oficiální počet mrtvých se zvýšil na 28.
Trajekt byl 20 let starýPlavidlo bylo vyrobeno v Japonsku v roce 1994 a operátor na ní nechal po odkoupení přistavět kabiny ve třech patrech. Toto rozšíření bylo provedeno v letech 2012 a 2013 a váha plavidla se tak zvýšila o 187 tun, její kapacita pro převoz osob o 117 míst. Ve chvíli ztroskotání na ní bylo místo pro 921 lidí. Britský odborník na stavbu lodí Ian Winkle sdělil agentuře AP, že podobné přestavby plavidel jsou běžné. Stabilitu lodě taková úprava nemohla podle něj moc ohrozit. |
Místní sdělovací prostředky vydávají zprávy o možné příčině nehody, která zatím oficiálně nebyla stanovena. Loď v jednom okamžiku ve středu údajně provedla prudký obrat, což způsobilo prudký přesun nákladu, který vezla. To mohlo být příčinou toho, že se začala naklánět, nabírat vodu a rychle se pak převrátila. Na její palubě bylo 475 lidí, většina z nich byly děti z jedné střední školy.
Záchranáři pumpují do lodi vzduch, avšak potápěči se dovnitř nemohou kvůli stále rozbouřenému moři a špatné viditelnosti dostat.
Pobřežní stráž sdělila Reuters, že vyšetřování se nyní soustřeďuje na hypotézu o chování posádky, špatně zabezpečeném nákladním prostoru a taky na případnou chybnou konstrukci plavidla. Loď však prošla všemi bezpečnostními prohlídkami a splňovala také podmínky pro pojištění.
Prokuratura chce zatykač na kapitána
Podle standardů platných v Jižní Koreji čelí kapitán I Čun-sok trestnímu stíhání. V době tragédie nebyl u kormidla on, ale třetí lodní důstojník, což ale není u plavby tohoto trajektu nezvyklé. I Čun-sokovi nyní hrozí trestní stíhání. Prokuratura požádala soud o vydání zatykače na něj a na dva další členy posádky.
ČTĚTE TAKÉ |
Kapitán i společnost, jíž loď patří, se sice omluvili, avšak rodiče dětí jsou rozhořčeni postupem posádky. Vyšetřovatelé si odnesli ze sídla společnosti Čchonghečin v Inčchonu veškeré dokumenty týkající se plavidla. Firma provozuje pět lodí a loni vykázala ztrátu v přepočtu 15 milionů korun. Patří dvěma synům majitele jiné lodní společnosti, která zkrachovala v roce 1997.
Vyšetřování se nyní také zaměřuje na přepis konverzace posádky s dispečerským pracovištěm. Vyplývá z něj, že kapitán nejméně o půl hodiny zdržel evakuaci pasažérů. Mezi 8:48 a 8:49 místního času provedla loď prudký obrat, ale zatím není jasné, zda šlo o manévr posádky nebo zda na to měl vliv vnější faktor.
V devět hodin loď vyslala tísňové volání a pozemní řízení doporučilo pět minut nato, aby se lidé připravili na opuštění lodě a vzali si záchranné vesty. Člen posádky na to odpověděl, že "se lidé hýbou s obtížemi". Na lodi zazněla výzva k evakuaci půl hodiny poté. Na palubě byla 29členná posádka, z níž se zachránilo 20 lidí.
Přepis rozhovoru posádky trajektu s dispečeryKONVERZACE NA KANÁLE 12 8:55
8:56
8:58
8:59
KONVERZACE NA KANÁLE 21 9:00
KONVERZACE NA KANÁLU 12
|