29. května 2014 14:30 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

KLUSÁK: Konec jedné éry, přichází
marketing a společenská hra

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Crowdfunding | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Crowdfunding | foto: Reprofoto
Aktuální úspěch festivalu United Islands ukazuje, jak se crowdfunding, tedy financování prostřednictvím fanoušků, za několik málo let změnil. Z prostředku nutného, vlastního nezávislému vědeckému výzkumu a kultuře, se proměnil v marketingový nástroj a společenskou hru.

Festivalu United Islands se v těchto dnech podařilo naplnit, co si předsevzal: vybral mezi svými příznivci 1 600 000 korun přes crowdfundingový portál Hithit. Svědčí to o široké popularitě akce, která se konala po deset let bezplatně.

Je největším pražským festivalem, zároveň překračuje ráz hudební přehlídky a připomíná lidovou veselici. Letos koncerty zčásti zpoplatňuje: zvýhodněné vstupné bylo k mání právě přes sbírku-předprodej. Úspěch, jakého dosáhli pořadatelé United Islands ve vybírání peněz, ukazuje, že čeští fanoušci jsou ochotní poskytnout typu zábavy, který je jim blízký, jasnou finanční podporu.

ČTĚTE TAKÉ:

Nemalé satisfakce se dostalo i kapele Mňága a Žďorp, která vypsala sbírku na půl milionu, protože se rozhodla natočit desku Made in China v Číně. Částku získala během tří týdnů, k předem domluveným čínským koncertům tedy přidá nahrávání a filmování na místě.

Tyhle doklady, že pop si dokáže najít své podpůrce, jsou nejen úspěšně završenými projekty, ale i signálem, že skončila éra prvotního crowdfundingu: nutného, kurážného, novátorského. Byl spuštěn – nejprve v USA – koncem minulé dekády jako alternativní možnost financování v časech, kdy instituce mají malé rozpočty.

Sloužil nezavedeným kulturním a vědeckým projektům, které se mohly spolehnout právě leda na naději, že osloví příznivce z lidu. Populární tváře a masové akce zprvu tenhle terén neatakovaly – dokud nezjistily, že dobře rozvířené emoce tu mohou navýšit budget i jim. Festival, který shání pár týdnů před konáním půl druhého mega, nemůže být na těch penězích ve skutečnosti závislý, to by byl neprofesionální dobrodruh.

Crowdfunding se změnil v jednu z forem sebepropagace, spojenou s hrou na spoluúčast. Zevšedněl coby prostředek vícezdrojového financování. Byznys si ho prohlédl a integroval. Tak to chodí. Bye bye, původní crowdfundingu.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz