12. května 2013 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Knedlíky jsou domácí a losos s hořčicí
je oblíbený, tvrdí vedení menz

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 14Diskuse
Menza Hostivař - hovězí závitek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Menza Hostivař - hovězí závitek | foto: Vývařovna
PRAHA Protestovat proti hospodaření Kolejí a menz (KaM) Karlovy univerzity se rozhodl student David Hurný. Tvrdí, že jídlo v menzách je nekvalitní a předražené a kritizuje hospodaření. Vedení KaM se proti jeho výrokům ohradilo. Účty má prý v normě.

Ředitel KaM Jiří Macoun popřel, že by menzy nabízely špatné pokrmy: "Nepřipravujeme pokrmy z nekvalitních surovin. Příprava menu se provádí pouze z čerstvých základních surovin. Tzv. 'instantní' polotovary se v naší kuchyni používají zcela ojediněle a naopak je naprosto samozřejmé, že například bramborovou kaši připravujeme v našich kuchyních z opravdových brambor a houskové knedlíky si vaříme 'domácí'," napsal  Macoun v prohlášení zaslaném serveru Lidovky.cz.

Petice i protest

Studenti uspořádali on-line petiční akci, kde žádají představitele Univerzity Karlovy, aby se začali aktivně zajímat o Koleje a menzy. Požadují také audit hospodaření a zvýšení kvality jídel. V květnu by také měl proběhnout jednodenní protest. Studenti by den nechodili do menz, iniciativa by pro ně našla alternativní možnost stravování.

Sapíkova gastronomická brutalita? Studenti to mají prý rádi

Jak se na jídelníček menzy mohl dostat smažený losos s hořčicí, o kterém šéfkuchař Sapík prohlásil, že je to gastronomická brutalita, vysvětlil Macoun oblíbeností tohoto jídla u studentů: "Zvolili jsme osvědčený polotovar od jednoho z našich dodavatelů. Lze ale konstatovat, ze toto jídlo je poměrně oblíbené, o čemž svědčí i skutečnost, že z počtu 5 373 prodaných jídel v tento den (v nabídce jsou vždy 4 druhy), bylo prodáno 1 629 porcí zmiňovaného lososa, což je více než jedna třetina," reagoval už dříve Macoun na kritiku pro server Lidovky.cz 

Ačkoli student Hurný upozorňuje na zhoršení kvality nabídky například v menze Albertov kvůli nahrazení domácích cukrářských výrobků těmi kupovanými, podle ředitele KaM patří právě Albertov k jedné z nejkvalitnějších menz: "Tuto skutečnost dokládají kladné ohlasy strávníků, přátelské vztahy zaměstnanců menz se zaměstnanci přilehlých fakult a ústavů UK a i skutečnost, že studenti a zaměstnanci jiných vysokých škol navštěvují menzy UK a ne stravovací provozy v rámci své školy," uvedl Macoun.

O pražských menzách jsme psali:

V menze dostanete smaženého lososa s hořčicí. Brutalita, říká šéfkuchař

Co na vás čeká v českých menzách? Třeba losos s hořčicí.

Nastavení cen, kdy průměrná cena za menu (polévka, hlavní jídlo, čaj), nejde pod 40 korun ani v případě finančně nenáročných jídel jako jsou palačinky nebo čočka, Macoun vysvětluje "náklady na provoz a financováním neefektivních provozů za účelem dodržení povinnosti stravování studentů Karlovy univerzity". I v případě menších provozů je totiž prý potřeba zaměstnat dva až tři lidi na mytí nádobí a výdej jídel. S tím se podle Macouna pojí také nutnost údržby provozoven a platy klíčových zaměstnanců v době prázdnin.

Přečtěte si rozhovor se studentem Davidem Hurným

Do chodu KaM prý studenti mohou zasahovat prostřednictvím svých vyslanců v Radě Kolejí a menz, ve které mají dva zástupce. V současné době také KaM ve spolupráci s Radou připravují dotazníkový průzkum s cílem zjištění potřeb studentů v oblasti ubytování a stravování.

Celá reakce Jiřího Macouna

Vyjádření Kolejí a menz k tvrzením p. Davida Hurného:

Panem D. Hurným uváděná cena za dukátové buchtičky nebo cena okolo 80,- Kč je cenou za celé menu pro cizí strávníky s DPH ve výši 21% a nikoliv pro studenty. Průměrná cena studentského menu, které se skládá z polévky, teplého hlavního jídla a nápoje (většinou čaj, kakao, ovocná šťáva nebo voda) je cca 44,- Kč vč. DPH.

Ke zvýšení kvality jídel přispívá i skutečnost, že Koleje a menzy od roku 2011 centrálně normují menu. Jednoznačně od této doby došlo k významnému poklesu používání polotovarů a umělých přípravků v rámci přípravy menu. Pracovníci Kolejí a menz trvale kontrolují kvalitu připravovaných menu a lze říci, že právě menza Albertov patří k provozům s nejkvalitnějšími jídly. Tuto skutečnost dokládají kladné ohlasy strávníků, přátelské vztahy zaměstnanců menz se zaměstnanci přilehlých fakult a ústavů UK a i skutečnost, že studenti a zaměstnanci jiných vysokých škol navštěvují menzy UK a ne stravovací provozy v rámci své školy.

Dále musíme uvést, že v žádném případě nepřipravujeme pokrmy z nekvalitních surovin. Příprava menu se provádí pouze z čerstvých základních surovin a jejich kvalitu kontrolují nejen pracovníci Provozního útvaru - odd. gastronomie, ale také sami zaměstnanci menzy  při příjmu od dodavatele. Tzv.“instantní“polotovary se v naší kuchyni používají zcela ojediněle a naopak je naprosto samozřejmé, že například bramborovou kaši připravujeme v našich kuchyních z opravdových brambor a houskové knedlíky si vaříme „domácí“. Porce masa jsou definovány převážně normou 100g v syrové váze, případné navýšení gramáže by samozřejmě mělo dopad na nárůst ceny porce. Od února letošního roku je na všech menzách připravena pro studenty nabídka čerstvých zeleninových a ovocných salátů a na několika vybraných menzách aktuálně zkoušíme v menzách Albertov a Jednota nabídku sladkých pohárů z vlastní výroby. Tyto sladké poháry – zákusky z vlastní výroby dále dodáváme i do bufetu na Rektorátu UK.

Pan David Hurný uvádí, že jsou nakupovány zbytečně předražené potraviny bez uvedení jediného konkrétního případu. To, že se tak neděje, dokládá rozdíl v nákupu resp. spotřebě surovin a potravin mezi roky 2011 a 2012, který je popsán i ve výroční zprávě o hospodaření Kolejí a menz za rok 2012. Úspora v nákupu surovin a zboží do stravovacích provozů je ve výši 3,4 mil Kč. Této úspory bylo dosaženo právě změnou systému nákupu surovin a zboží, která byla realizována na podzim roku 2011. Principy transparentního nákupu a elektronického výběru dodavatelů jsou dány Opatřením ředitele č. 12/2011, které je všem přístupné na úřední desce Kolejí a menz viz http://kam.cuni.cz/KAM-124-version1-OR_12_2011.pdf


Pro úplnost je nezbytné uvést, že dosažené úspory v nákupu surovin a potravin do stravovacích provozů prostřednictvím elektronického portálu vedly také k zavedení obdobných transparentních principů do nákupu kancelářských potřeb, úklidových a čistících prostředků. Nákup těchto komodit je také upraven zvláštním Opatřením ředitele č. 19/2012 viz http://kam.cuni.cz/KAM-135-version1-OR_19_2012.pdf

Právě implementace principů transparentního elektronického nákupu byla provedena za přímé podpory Rady Kolejí a menz.

Uváděný rozdíl mezi cenou v roce 2007, kdy v menzách UK byla cena stanovena opatřením rektora viz http://cuni.cz/UK-2754.html, ve výši 35,- Kč vč. DPH a cenou v roce 2013, která je kalkulována podle postupu schváleného Radou KaM dne 15. 12. 2009 viz http://kam.cuni.cz/KAM-102-version1-Opatreni_red_5_2010.pdf, je dán především změnou sazby DPH z 19% na 21% a růstem inflace viz http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/mira_inflace. Dnes je v menzách průměrná cena celého studentského menu (tj. polévky hlavního jídla a čaje) ve výši 44,14 Kč vč. DPH, což právě odpovídá růstu inflace a dalších vstupních nákladů do přípravy jídel, jako jsou energie a média od roku 2007.

Cena menu resp. výše režií je ovlivněna požadavkem, který je na Koleje a menzy přenášen ve smyslu povinnosti zajištění stravování studentů univerzity a to i v provozech s velmi malým výdejem jídel. Pro srovnání lze uvést, že celý denní objem výroby jídel Kolejí a menz zajišťuje jedna menza v Studentenwerku v Drážďanech. Prostřední, ve kterém Koleje a menzy působí je velmi složité, neboť žádná menza není v kampusu a na výdej menu a umytí nádobí je i v případě nejmenších provozů potřeba dva až tři lidi.  Z tohoto pohledu Koleje a menzy provozují i neefektivní provozy a to pouze za účelem dodržení povinnosti stravování studentů UK. Následně je také nezbytné přihlédnout ke skutečnosti, že menzy prodávají jídla pouze 9 měsíců v roce a jen 6 z těchto 9 měsíců je semestr s výukou, ale náklady na objekty, klíčové zaměstnance a údržbu nabíhají každý měsíc po celou dobu kalendářního roku.

Pan David Hurný ne zcela přesně také cituje zápisy z jednání z Rady KaM. Pouze v jednom jediném zápisu se hovoří o dělení zakázek a o tom, že pokud má Rada KaM podezření ze spáchání trestného činu, tak má učinit oznámení v souvislosti s konkrétním šetřením viz bod 6. Zápisu z jednání Rady KaM ze dne 16. 11. a 23. 11. 2011 http://www.kam.cuni.cz/KAM-122-version1-zapis_2011_11_16.pdf. Kontrola byla provedena na 4. správě a výsledkem kontroly bylo ukončení pracovního poměru s vedoucím 4. správy, který porušil své povinnosti. Lze tedy konstatovat, že citace pana D. Hurného se vztahuje ke konkrétnímu případu, který byl vyřešen.

Problematice ubytování a prodeje lůžek Rada KaM a Koleje a menzy věnují zvýšenou pozornost. Novinkou v letošním roce, zavedenou právě na základě požadavků studentů, je možnost provedení rezervace na nový akademický rok prostřednictvím internetové aplikace bez nutnosti navštívit ubytovací kancelář.

Panem D. Hurným uvádění problém s přidělováním lůžek byl projednán Radou KaM dne 15. 8. 2012 a to na žádost JM Rektora UK. Zápis včetně reakce Rady KaM je veřejně dostupný na stránkách KaM viz http://kam.cuni.cz/KAM-141-version1-zapis_2012_08_15.pdf

K problematice organizace výběrových řízení lze uvést, že právě na základě jednání s volenými zástupci ubytovaných studentů nový ředitel Kolejí a menz Ing. Jiří Macoun navrhl, aby předsedové kolejních rad zvolili svého zástupce, který bude vždy nominován do výběrových komisí. Zástupce ubytovaných studentů do výběrových komisí byl zvolen na jednání Grémia předsedů kolejních rad dne 28. 2. 2013 viz http://gremiumkr.cuni.cz/GKR-6-version1-130228zapisgpkr.pdf.

Pokud jde o kontrolu nad hospodařením a obecně dalším směřováním KaM, je třeba říci, že dozorujícím orgánem nad činností KaM je sedmičlenná Rada KaM, přičemž tři členové Rady jsou zástupci akademického senátu, dva členové rady jsou zástupci studentské obce navržené grémiem předsedů kolejních rad a zbylí dva členové jsou odborníci z oblasti právní a ekonomické navrženi přímo rektorem UK. Složení Rady KaM je tedy zcela transparentní a umožňuje bez pochyby plnou kontrolu nad správným hospodařením. Koleje a menzy zveřejňují „zprávy o hospodaření“ na své úřední desce viz http://kam.cuni.cz/KAM-152.html.

V současné době Koleje a menzy ve spolupráci s Radou Kolejí a menz připravují dotazníkový průzkum s cílem zjištění potřeb studentů v oblasti ubytování a stravování. Předpokládáme, že v rámci propagace dotazníku se obrátíme i na média.

Na základě výše uvedených skutečností je bohužel nutné konstatovat, že tvrzení p. D. Hurného uvedená v článku „Studenti sbírají podpisy za lepší jídlo v menzách i průhlednější hospodaření kolejí“ na ukacko.cz a výňatek tvrzení p. D. Hurného, které zaslaly LN, nevystihuje současný stav řízení Kolejí a menz a jejich další směřováním jako součásti univerzity.

vsvVěra Svobodová
  • 14Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.