Další role ztvárnili slovenští herci Martin Huba, Luboš Kostelný a Táňa Pauhofová, polský herec Tomas Tyndyk, Jan Kraus a Matěj Ruppert. Mašín chtěl obsadit některou z hlavních rolí neokoukanou tváří. Hledal na Slovensku a pak i v Polsku, kde našel Gruszkovou. Dialogy vedla v polštině, do češtiny ji nadabovala Táňa Vilhelmová.
Autor námětu Lubomír Drozd přišel s příběhem extravagantního mladého muže, který v době sílícího komunistického režimu prožívá mládí plné vášně a vzpoury. Producenti sice zakoupili práva na autobiografický román Egona Bondyho Prvních deset let, ale scénář se posléze měnil a postavy se odlišily se od reálných předobrazů.
Výsledek je inspirován zápisky z mládí tohoto spisovatele, filozofa a básníka (1930-2007) jen velice volně. "Stále jsme se odpoutávali od předlohy, stále výraznější se stávala vzpoura proti společnosti," poznamenal dramaturg Kristián Suda. Ocenil, že ve filmu funguje vše "od límečku u košile až po obrazy na stěně".
Střet s mocí přichází nečekaně
Příběh začíná v roce 1947, v době, která ještě přála smyslnosti, extravaganci a humoru. Devatenáctiletý dandy a vtipný provokatér utíká z domova a vydává se na pouť oslavující svobodu a umělecké ideály. Život vychutnává v cigaretovém kouři, lehkém opojení likérem a po boku krásné ženy. V době dramatických politických změn se milenci vyhýbají práci, živí se drobnými krádežemi a plánují útěk do Paříže. Střet s mocí přichází nečekaně - komunistický režim ukáže svou represivní tvář.
Mašín patří k nejuznávanějším domácím režisérům reklamní tvorby. Vystudoval grafiku, malbu a konceptuální umění. Oceněn byl i za některé z 15 videoklipů. Je spoluautorem scénáře Ondříčkova filmu Šeptej. "Nebylo mou životní ambicí natočit celovečerní film; v určitém momentě jsem však cítil potřebu udělat něco hlubšího. V reklamní branži jsem se vyučil řemeslu i komunikaci, je to dobrá průprava," řekl tvůrce.
O svobodě ducha a nezávislosti
"Je to film o svobodě, neochotě nechat se spoutat jakýmkoliv systémem, o svobodě ducha a nezávislosti," charakterizoval svůj celovečerní debut s osmdesátimilionovým rozpočtem po dnešní pracovní projekci v Praze Mašín. Dvanáctimilionovým grantem ho podpořil fond kinematografie, stejnou částku získal od fondu Eurimages. Slovenské ministerstvo kultury poskytlo více než dvoumilionový grant, další podpora šla z evropského programu Media.
Podle producentky Moniky Kristlové, která do snímku zapojila slovenské a německé koproducenty, se finance sháněly dlouho. "Nakonec se to podařilo a doufám, že na plátně je to vidět," uvedla a pochválila Českou televizi. Snímek nabízí na prestižní festival Berlinale.