Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Ministra pobouřila kolona na D1. Krizový štáb má firmám uzavírky rozmlouvat

Česko

  12:58
PRAHA - Nedělní kolona na dálnici D1, která se protáhla až na 26 kilometrů, přiměla ministra dopravy Zdeňka Žáka zřídit krizový štáb, který by měl zbytečné uzavírky firmám rozmlouvat. Ministr ale připouští, že má na stavební firmy jedinou zbraň: může je leda kritizovat v médiích.
Kolona aut, ilustrační foto

Kolona aut, ilustrační foto foto: Tomáš Trnka

Lidovky.cz  Auta jedoucí v neděli vpodvečer do Prahy po D1 uvízla v koloně dlouhé až 26 kilometrů. To už je daleko za mezí únosnosti, nemyslíte? 
Takovéto kolony jsou jednou z věcí, které mě nekonečným způsobem pobuřují. Na jedné straně mi sice úředníci dnes ověřili, že ta uzavírka byla administrativně v pořádku, tedy že tam na neděli byla naplánovaná, ale musím říct, že společně s ostatními řidiči říkám, že mě to nezajímá. 

Lidovky.cz  Co to znamená? Máte nějaký plán, aby se to neopakovalo?
Okamžitě jsem uložil svým úředníkům, aby se zřídil krizový štáb, který bude permanentně dohlížet na D1. V momentě, kdy bude někde zbytečná uzavírka, tak budeme tlačit na to, aby se v době, kdy se v jejím okolí nepracuje, rozšiřovala zpět na dva pruhy, o to víc v dopravních špičkách.

K TÉMATU:

Lidovky.cz  Co znamená, že na ně budete tlačit?
Je pravda, že nemáme žádný zákonný mechanismus, který by je k tomu přinutil. Bohužel to předchůdci takto pitomě podepsali ve smlouvách. Proto jsme se dohodli, že na ně budeme tlačit neformálně. To znamená, že pokud krizový štáb zjistí, že je někde zbytečná uzavírka a ta firma odmítne vyjít vstříc, tak budeme zveřejňovat viníky: 'Tady zbytečně čekáte, protože vám  firma XY nebyla ochotná vyjít vstříc.' Nic jiného, než firmy mediálně znemožňovat, bohužel dělat nemůžeme. 

Lidovky.cz  Kdy začne krizový štáb pracovat?
Začal fungovat v podstatě ode dneška. Ustavil jsem ho a dal jsem do něj své lidi a dodat své experty má ještě Ředitelství silnic a dálnic. Od zítřka by to už měli začít monitorovat a začít činit.

Kolona o 26 kilometrech

Dopravu na dálnici D1 na Vysočině v neděli zkomplikovalo zúžení do jednoho pruhu na 81. kilometru, které souviselo s probíhající opravou. V koloně navíc došlo ke dvěma nehodám a situaci neprospělo ani to, že se po D1 vracely stovky motorek ze silničních závodů v Brně. 

Kolem 18. hodiny se vytvořila kolona popojíždějících aut dlouhá až 26 kilometrů.

Stavební práce přitom podél zúžené vozovky neprobíhaly, jak řeklo Ředitelství silnic a dálnic, chyběl potřebný materiál. "Díly potřebné na opravu závěru mostu se vyrábí na míru a nejsou proto okamžitě k dispozici - to je také důvod, proč řidiči na tomto místě ani žádnou stavební činnost zatím nemohli vidět," uvedla Nina Ledvinová.

Lidovky.cz  Svedení dopravy do jednoho pruhu způsobilo problémy o to víc, že byla neděle a v Brně se jela Velká cena, takže po dálnici jelo hodně motorek. Nešlo to při plánování omezení dopravy zohlednit?
My jediné, co víme, je, že měli uzavírku řádně schválenou. Ale já v sobě nedokáži najít argumenty pro to, že to bylo v pořádku. Dokázali jsme to vyřešit na železnici - při konstrukci výluk se bere v úvahu nejen technologický proces těch prací, ale i normální kalendář. Tady ale stát vůbec nebral v úvahu, že v pátek lidi jezdí na víkendy, v neděli se zase vrací a naopak jsou doby, kdy ta dálnice téměř zeje prázdnotou. Můj pocit z toho je takový, že si uzavírky nadiktovaly firmy tak, jak jim to vyhovuje, a stát jim bezmezně vycházel vstříc. 

Lidovky.cz  To se změní?
Ano, tato doba skončila. Navíc u nových staveb na můj příkaz Ředitelství silnic a dálnic zpoplatňuje uzavíraní úseků, aby byly firmy motivovány a úseky uzavíraly jen minimálně, a v době, kdy se tam nepracuje, aby byl jeden pruh rozšířen na dva a zase zpátky. 

Lidovky.cz  Řidiče stojící v neděli v koloně iritovalo navíc to, že nikde kolem neviděli dělníky. Dodržuje se na D1 pracovní doba 16 hodin denně, jak firmy slibovaly? A pracuje se i o víkendech?
Součástí technologie někdy je, že třeba týden tuhne beton a nepohybují se tam stroje. Ale proč práce v neděli stála, nevíme. O víkendu jsem ale po D1 jel a na některých úsecích dělníci byli. Na druhé straně říkám férově, že je k intenzivní práci nic nenutí. Oni mají ten termín tak volný, že si v pohodě vyjdou s osmihodinovou pracovní dobou a my je nemáme za co popotahovat. Což přiznávám, je hrozné. To jsme snad jediná země v Evropě, která je takto benevolentní.