Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Koupit veterána bývá složité. Je třeba obezřetnost

  16:15
Opravdovým veteránem není každé auto nad pětadvacet let. Při jeho pořizování si dávejte pozor na historickou původnost vozu i vybavení. Koupě veterána je v mnohém složitější než pořízení si běžného ojetého vozu.
Veterán - ilustrační foto.

Veterán - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

"Je třeba hlídat si nejen jeho celkový stav, ale i neoriginální zásahy," říká Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá poradenstvím při nákupu ojetých automobilů a veteránů. Za veterána totiž může prodejce prohlásit jakékoli auto starší 25 let. Hodně prodejců navíc vydává své vozy za veterána v původním stavu, a z různých důvodů tomu tak není.

Vetrány jsou ceněny pro svůj design a atmosféru
Pravé veterány jsou na trhu ceněny buď pro svůj autentický design nebo pro originální atmosféru své doby či proto, že jich bylo vyrobeno jen omezené množství.

"Pečlivě se hodnotí samozřejmě i kvalita oprav. Takže opravuje-li se veterán, vyplatí se opravu provést důkladně a podle originálních postupů," tvrdí Zich. Jedině tímto způsobem opravený veterán totiž neztrácí na hodnotě.

"Nedokonale renovovaných a opravených aut je hodně, protože opravu vždycky limituje objem peněz a času, které do ní vloží ten, kdo vůz renovuje," říká Zich. Na veteránech se tak může objevit spousta nedodělků, snižujících jejich hodnotu. Veškeré renovace by proto měly být krok za krokem fotograficky dokumentovány. Pokud u prodávaného a opravovaného auta podobná dokumentace chybí, je třeba zvážit, zda se neohlédnout po jiném.

O autě hodně vypovídá podvozek
Důležité je také zkontrolovat podvozek. Ten o autě hodně vypovídá, to platí jak u nových, tak u starších vozů. Na podvozku poznáte třeba to, jestli auto jezdilo, jestli parkovalo venku, nebo v garáži. Je-li podvozek původní a není na něm patrná žádná koroze, je to zejména u veteránu velmi cenné.

Také u historického vozidla stále záleží i na ujetých kilometrech. "Bude-li mít auto doloženo, že ujelo jen pár desítek tisíc kilometrů, a bude to starý ceněný kus, tak tím samozřejmě dál získává na hodnotě," vysvětluje Zich.

Také proto je vhodnější při převážení veteránů na delší vzdálenosti (třeba při dovozu z ciziny nebo ze vzdálenějších koutů naší republiky) nevozit je po vlastní ose. Nejde jen o opotřebování vozu. Auta mají takovou hodnotu, že by bylo velkou ztrátou je cestou nabourat nebo jen odřít. Proto se s takovými vozy většinou vyjíždí jen o víkendech na výlety. K novému majiteli se vozí nejčastěji na vleku, nebo objednanou přepravou.

Koupíte-li vůz pod jeho skutečnou hodnotou, je to jako poklad
Jakousi antikvární lahůdkou při nákupu veteránu je i možnost, že koupíte velice ceněný vůz hodně pod jeho skutečnou hodnotou. To je něco jako objevení pokladu.

"Podařilo se nám koupit Jaguara E type z první série za cenu, která se rovnala ceně o dvě kategorie horšího vozu. Buď to majitel nevěděl, nebo jej prodal záměrně levně, protože potřeboval peníze. Prodával ho ale hodně pod obvyklou cenou," vzpomíná Aleš Zich. S nákupem historických vozů pro své klienty má různé zkušenosti. "Může se stát, že koupíte veterána za zlomek jeho skutečné hodnoty třeba od původního majitele ze stodoly. Myslím, že to je jeden ze snů většiny veteránistů."

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!