To se musí vozit po silnici, což je jednak pomalejší, jednak kamiony brzdí dopravu na menších komunikacích, obvykle využívaných turisty. Kvůli nedostatku vagonů dnes leží jen v jižních Čechách statisíce metrů krychlových dřeva, které mohlo být už dávno odvezeno. Lesníci se přitom obávají kůrovce, který se z nezpracovaných polomů může rozšířit i na zdravý porost.
„Ještě před měsícem k nám pro dřevo jezdilo padesát vagonů denně, dnes jich přijíždí deset, a ještě malých,“ řekl LN Slavomil Brandtl, ředitel Vojenských lesů a statků, divize Horní Planá. Lesníci tak podle něj musejí kmeny skladovat v lese či na pasekách, kde ale zabírají místo pro další zpracované dříví.
Práce v lesích se tak výrazně zpomalují. Vlaky totiž podle Brandtla dokážou přepravit najednou mnohonásobně více dřeva než kamiony, navíc neničí silnice a ovzduší. „Velký problém ale nastane zejména v turistické sezoně,“ domnívá se Brandtl.
Kamiony se dřevem totiž jezdí velmi malou rychlostí v okolí Lipna, jedné z nejoblíbenějších turistických lokalit. Výrazně tak komplikují dopravu. Vojenské lesy se přitom dohodly s vojáky, že mohou přepravovat dočasně dřevo přes vojenský újezd Boletice přímo k železniční vlečce v Polné. Kvůli nedostatku vagonů ale není dřevo kam nakládat. „Pokud dráhy nevyřeší problém s vagony, může nás tady čekat v létě dopravní kolaps, a navíc se práce v lesích zbrzdí,“ tvrdí Brandtl.
Dráhy vinu odmítají
Stejné potíže s vlakovou přepravou hlásí i Lesy České republiky, které spravují přes polovinu lesních porostů. „Náš ředitel už jednal s vedením Českých drah, zatím bohužel bezúspěšně,“ řekl LN mluvčí Lesů ČR Tomáš Vyšohlíd.
Někteří lesníci přitom kritizují fakt, že ČD pronajaly část vagonů Rakušanům a nyní jim tato kapacita chybí. Vedení drah ale tvrdí, že lednový orkán Kyrill nemohl nikdo předvídat, stejně jako následný enormní zájem o nákladní přepravu dřeva po železnici.
„Před třemi lety České dráhy skutečně pronajaly některé vozy pro přepravu uhlí do Rakouska. Tehdy jsme však měli dostatek těchto vozů a poptávka u nás nebyla tak vysoká, jako je tomu dnes,“ řekl LN mluvčí ČD Ondřej Kubala. Současné poptávce po vagonech v souvislosti s likvidací větrné kalamity podle něj nejsou čeští železničáři skutečně schopni vyhovět. Snaží se proto zase najmout vozy v zahraničí, do dvou týdnů by mělo jezdit v Česku například sto pronajatých vagonů z Polska.
Lednový orkán Kyrill vyvrátil v Česku přes 5 milionů metrů krychlových dřeva, z toho těžaři zatím zhruba 35 procent polomů vytěžili.