1. června 2010 15:15, aktualizováno  17:42 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Kurwaaaa...a pak už jen ticho: Polsko
zveřejnilo záznam z havárie letounu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Katastrofa u Smolensku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Katastrofa u Smolensku. | foto: Reuters
VARŠAVA Minutu před pádem palubní přístroje varovaly piloty polského vládního letounu, ať okamžitě naberou výšku. Poslední slovo, který se ozvalo z kabiny byl zděšený výkřik, pak zápis končí. Poláci zveřejnili záznamy z černých skříněk letadla, v jehož troskách 10. dubna zahynul prezident Lech Kaczynski a dalších 95 lidí.

Piloti dostali od výstražného systému během jedné minuty celkem 12 varování, že se blíží země. Systém je upozorňoval, že musí ihned nabrat výšku. Jeden z pilotů zaklel, když letadlo narazilo do stromů. Posledním zaznamenaným zvukem je nadávka, kterou pronesla blíže neupřesněná osoba v kokpitu. Poté záznamy končí. Nepotvrdily se původní informace, že pilot se před pádem letadla modlil.

Ze záznamů rovněž vyplývá, že přibližně 15 minut před pádem piloti oznámili šéfovi protokolu Mariuszi Kazanovi, který byl v kokpitu, že nebudou moci přistát kvůli husté mlze. "No, v tom případě máme problém," odpověděl jim Kazana. Pak se do kokpitu vrátil, že prezident ještě rozhodne co dělat. Tři minuty před zřícením stroje záznamy zachytily, jak kdosi v kokpitu říká: On(a) bude naštvaný(á), když... Nedalo se přesně určit, kdo tím byl myšlen a zbytek se ztrácí v šumu.

Černé skříňky z havarovaného Tupoleva

Stránky polského ministerstva byly bezprostředně po zveřejnění čtyřicetistránkového záznamu černých skříněk kvůli vysokému zájmu nepřístupné. Celý přepis v polštině a ruštině najdete ZDE.

Zápis je autentickým dokumentem o posledních chvílích polského vládního letounu. Kopie záznamů polským vyšetřovatelům Rusko předalo v pondělí.

Poslední záznamy ze skříněk před pádem letadla

8.40, 56,6 pípnutí, F=400 Hz ABSU,

8.40:56,6 výstražný systém TAWS - PULL UP, PULL UP (systém pro zabraňování srážkám s terénem)

8.40,57,9 pípnutí, F=400 Hz ABSU,

8.40:58,6 výstražný systém TAWS - PULL UP, PULL UP (systém pro zabraňování srážkám s terénem)

8.40:59,3 zvuk kolize se stromy,

8.41:00,3 výkřik - "Kurwa mać!" (kurva!)

8.41:00,5 výstražný systém TAWS - PULL UP, PULL UP (systém pro zabraňování srážkám s terénem)

8.41:02,0 příkaz z řídicí věže - opakujte přiblížení na druhý okruh!

8.41:02,7 výkřik "Kurwaaaa"....

8.41:05,4 konec zápisu.

(Celý přepis si můžete přečíst na konci tohoho článku)

Polská delegace v čele s prezidentem Lechem Kaczyńským 10. dubna do Smolenska letěla na vzpomínkové akce k 70. výročí katyňského masakru.

Poslední stránka přepisu z černých skříněk

Podle nedávno zveřejněných předběžných závěrů vyšetřování vyloučilo teroristický útok, výbuch, požár či poruchu letadla. Šéf polské státní komise pro vyšetřování leteckých nehod Edmund Klich připustil chybu posádky, jež ignorovala varování výstražných systémů a riskovala. Potvrzeno je také to, že do posledního okamžiku před havárií prezidentského speciálu Tu-154 byl v kabině pilotů velitel polských vzdušných sil Andrzej Blasik.

Neumlkají tak spekulace, že piloti letadla s prezidentem a desítkami osobností veřejného života na palubě byli pod tlakem.


Premiér Tusk v minulých dnech uvedl, že záznamy registrující průběh letu a konverzaci v kokpitu budou zveřejněny v písemné formě.

Výběr důležitých částí palubní konverzace

10:18:09 Neznámá osoba: Jestli nepřistaneme, co pak?
10:18:13 Hlavní pilot: Poletíme pryč.

10:23:01 Neznámá osoba: Pane kapitáne, kdy už přistaneme, smím-li se ptát?

10:23:59 Letový dispečer: Jaké máte záložní letiště?
10:24:03 Hlavní pilot: Vitebsk, Minsk.

10:24:22 Letový dispečer: Mlha, viditelnost 400 metrů.
10:24:51 Letový dispečer: Teplota plus 2, tlak 7-45, podmínky pro přistání nejsou.

10:24:49 Posádka druhého polského letadla, které přistálo ve Smolensku dříve: Srdečně tě zdravíme. Víš, vcelku to tu stojí za prd. Je vidět přibližně na 400 metrů a výška spodní hranice oblaků je podle nás tak necelých 50 metrů.
10:25:01 Hlavní pilot: Díky, je-li to možné, zkusíme přiblížení, nebude-li počasí, půjdeme na druhý kruh.

10:25:04 Druhý pilot: Už jste přistáli?
10:25:05 Posádka druhého polského letadla: Měli jsme štěstí, přistáli jsme na poslední chvíli. Upřímně, můžete to zkusit... ale jestli se to ani napodruhé nepovede, navrhuju letět třeba do Moskvy nebo jinam.

10:26:17 Hlavní pilot: Pane řediteli, objevila se mlha.
10:26:19 Hlavní pilot: V daném okamžiku, v podmínkách, které teď jsou, nemůžeme přistát.
10:26:26 Hlavní pilot: Zkusíme se přiblížit, uděláme jedno přiblížení, ale nejspíš z toho nic nebude.
10:26:31 Hlavní pilot: Jestli se ukáže (nesrozumitelný šum), co pak budeme dělat?
10:26:38 Hlavní pilot: Paliva nemáme tolik, abychom (šum).
10:26:43 Šéf protokolu Kazana: Máme tedy problém.
10:26:44 Hlavní pilot: Možná tu půlhodiny budeme viset, pak odletíme na záložní.
10:26:47 Neznámá osoba: Jaké záložní?
10:26:48 Hlavní pilot: Minsk nebo Vitebsk.

10:27:45 Hlavní pilot: Zeptej se Artura, jak silná jsou ta oblaka.
10:28:08 Druhý pilot: Remku, zeptej se Artura, nebo to možná sám víš, jak silné jsou ty mraky?
10:29:08 Posádka druhého polského letadla: Pokud si pamatujeme, nad 500 metry jsme ještě byli nad mraky.
10:29:13 Druhý pilot: Na 500 metrech nad mraky... dobře, dobře, díky.

10:29:29 Hlavní pilot: Zeptej se, jestli už přiletěli Rusové.
10:29:34 Druhý pilot: Rusové už přiletěli?
10:29:40 Posádka druhého polského letadla: Il se dvakrát vzdálil, a pak nejspíš někam odletěl.

10:30:32 Šéf protokolu Kazana: Zatím nemáme rozhodnutí prezidenta, co dělat dál.

10:30:45 Druhý pilot: Nejhorší je, že tam je díra, jsou tam mraky a objevila se mlha.

10:31:05 Neznámá osoba: Jde na přistání.

10:32:02 Letový dispečer: 500 metrů jste zaujali?
10:32:05 Hlavní pilot: Zatím ne, 1000, snižujeme.

10:32:55 Hlavní pilot: Jdeme na přistání, v případě neúspěšného přiblížení odletíme v automatu.

10:33:45 Hlavní pilot: Jdeme na 500 metrů.

10:34:56 Letový dispečer: 500 metrů, na vojenském letišti jste už přistávali?

10:38:00 Neznámá osoba:
Naštve se, jestli ještě (šum).

10:39:37 Letový dispečer: Přistávací dráha volná.

10:40:06 Varovný systém: Země před námi.

10:40:32 Varovný systém: Země před námi.

10:40:39 Varovný systém: Země před námi.

10:40:41 Neznámá osoba: 100 metrů.

10:40:42 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:44 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:46 Varovný systém: Země před námi.

10:40:49 Druhý pilot: V normě.

10:40:49 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:50 Druhý pilot: Jdeme pryč.

10:40:51 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:53 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:54 Letový dispečer: Kontrola výšky horizontu.

10:40:56 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:58 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:59 Hluk střetu s lesním masivem.

10:41:00 Druhý pilot: Do prdele!

10:41:00 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:41:02 Letový dispečer: Odlet na druhý okruh!

10:41:02 Neznámá osoba: Kurva!

10:41:05 Záznam skončil.


Lidovky.cz, Reuters
  • 9Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz