1. února 2017 19:00 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

KYSILKA: Jak z toho ven. Ze sociálních bublin

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Sociální bublina. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sociální bublina. | foto: Shutterstock
Technologický pokrok dnes ani v minulosti nijak nezměnil hluboce zakódovanou povahu lidského druhu. Pouze našim přirozeným vlastnostem a sklonům dával mocný nástroj, nebo naopak brzdu. Knihtisk, noviny, kinematografie, televize, YouTube, Wikipedie daly naší zděděné chuti a hladu po zábavě a vzdělání takový impulz a „pokrm“, až se z obou stal hypertrofovaný byznys a průmysl. Vydatně také přikrmily náš sklon ke sdílení různých bludů a zhoubných ideologií.
Pavel Kysilka, ekonom, bývalý šéf České spořitelny

Pavel Kysilka, ekonom, bývalý šéf České spořitelny

Na druhé straně se staly mocným nástrojem naší touhy po kultivaci sociálního prostředí. Tím v civilizovaných společnostech vytvořily brzdy, zábrany a slupky kolem našich agresivních kořenů, zejména v podobě práva a etiky. Mechanizace zbraní dala naší vrozené agresivitě příležitost rozpoutat dva globální konflikty s desítkami milionů zmařených životů, vynález atomových zbraní naopak tuto agresivitu nuceně přesměroval do oblasti her, sportu a fotbalu zvláště, filmů a počítačových her.

Posilování jednobarevnosti

Sociální média jsou dnes s oblibou kritizována za to, že ve společnosti vytvářejí názorově a hodnotově uzavřené bubliny, „echo chambers“, uvnitř nichž se daná komunita vzájemně utvrzuje „ve svých pravdách“ a vyhraňuje proti ostatním zapouzdřeným bublinám. Ve svém důsledku se tím polarizuje společnost hodnotově i politicky, drolí se její soudržnost. Tato kritika společenského vlivu sociálních sítí má své opodstatnění, navíc tyto nedobré jevy samozřejmě sílí s dobou, kterou na sociálních sítích trávíme: průměrný denní čas Američanů jen na Facebooku se už začíná přibližovat jedné hodině.

Psychologický výzkum ale potvrdil, že sklon vyhledávat lidi a komunity lidí se stejnou hodnotovou, názorovou a ideologickou orientací patří k našim historicky zakódovaným vlastnostem. Provozovatelům sociálních sítí tento přirozený sklon samozřejmě vyhovuje a budou ho podporovat, protože možnost zapouzdřit se do názorově blízké sociální bubliny uspokojuje hlubinnou potřebu lidí, a tím i jejich ochotu strávit na daném médiu více času. A to mu zvyšuje příjmy. Podobným směrem působí i další technologická vymoženost digitálního věku, aplikace sloužící k seznamování. Vyhledávají nám potenciální partnery podle našeho profilu a zadání, což opět posiluje jednobarevnost sociálního okolí jednotlivců.

Touha po pochopení neznámého

Ale jak jsme viděli výše, technologie mohou mít i brzdící a kultivační efekt vůči našim přirozeným sklonům. Přesně o to usiluje aplikace Connect, která se snaží rozbít krunýře existujících sociálních a seznamkových platforem a naopak pomoci naší další přirozené vlastnosti. Tou je touha po určité diverzitě a poznávání a pochopení neznámého. Connect se také inspiroval sociologickým průzkumem kvantifikujícím, jak v kontrastu s rostoucím časem tráveným na sociálních médiích klesá doba věnovaná přirozené komunikaci a kontaktům. A specificky, že 65 procent Američanů obědvá u pracovního stolu a 45 procent obědvá samo, přičemž obě čísla mají vzrůstající tendenci.

PAVEL KYSILKA

ekonom a spoluzakladatel 6DAcademy Autor, bývalý viceguvernér ČNB

Connect zájemci zprostředkuje schůzku tváří v tvář, jedna ku jedné, bez „postranních úmyslů“, tedy platonicky a při obědě. Connect člověku položí řadu profilových otázek a také pár logistických dotazů ohledně organizace setkání. Aplikace pak zájemce spáruje s někým, kdo má rád podobná jídla, s kým může přirozeně diskutovat třeba díky stejné úrovni dosaženého vzdělání, ale kdo patří například do jiné zájmové či profesní kategorie. Connect také navrhne startovací téma pro diskusi. Aplikace se těší vysokému ratingu těch, kdo prošli zkušeností obědového setkání: 90 procent z nich jí přidělilo rating 4 či 5 z 5 možných. A co víc, třetina z nich hlásí, že prostřednictvím oběda zaranžovaného přes Connect navázala trvalý přátelský vztah.

Pavel Kysilka
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

BMW X3 xDrive30d 2011 ·...
BMW X3 xDrive30d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 61 729 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)