19. května 2016 12:42, aktualizováno  15:30 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Letadlo z Paříže do Káhiry se 66 lidmi na palubě se zřítilo do moře. Může za to pilot?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 75Diskuse
Šokovaní příbuzní lidí na palubě zmizelého letu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šokovaní příbuzní lidí na palubě zmizelého letu. | foto: Reuters
PAŘÍŽ/PRAHA Poblíž řeckého ostrova Kapathos byly pravděpodobně nalezeny trosky letu MS804 EgyptAir. Letadlo z Paříže do Káhiry zmizelo v noci nad Středozemním mořem, posléze bylo potvrzeno, že se zřítilo. Na palubě se nacházelo celkem 66 lidí. O příčinách tragédie se zatím pouze spekuluje, stále pravděpodobnější je však výbuch na palubě, přičemž vyloučen není podle BBC ani podíl pilota.

Co zatím víme:

  • Airbus A320 společnosti EgyptAir, let MS804 na lince Paříž-Káhira, zmizel z radarů v noci ze středy na čtvrtek přibližně ve 2:30 SEČ.
  • V době zmizení stroji do přistání zbývalo cca 30 minut, v tu chvíli se již nacházel v egyptském vzdušném prostoru, a to ve výšce 37 000 stop.
  • Podle posledního kontaktu s letadlem bylo nad Středozemním mořem, jižně od oblasti mezi řeckými ostrovy Kréta a Kypr.
  • Na palubě bylo celkem 66 lidí: 56 pasažérů, 7 členů posádky a 3 pracovníci bezpečnosti. Národnostní složení: 30 Egypťanů, 15 Francouzů, dva Iráčané, jeden Brit, Belgičan, Kuvajťan, Súdánec, Portugalec, Alžířan, jeden občan Čadu a jeden Saúdské Arábie.
  • Panují nejasnosti ohledně nouzového signálu: egyptská armáda popřela dřívější oznámení EgyptAir, že společnost obdržela nouzový signál ve 4:26 SEČ, tedy dvě hodiny po zmizení letu z radarů.
  • Egyptské úřady již nepřímo potvrdily, že stroj se zřítil. Příčiny jsou zatím nejasné, stále hlasitěji se však spekuluje o výbuchu na jeho palubě.
  • Je prakticky jisté, že tragédie si vyžádala oběti na životech.

Verzi o zřícení letadla do Středozemního moře potvrdil na mimořádné tiskové konferenci i francouzský prezident François Hollande. Egyptské úřady ale zatím odmítají předčasné závěry. V oblasti pravděpodobného pádu pátrá egyptská i řecká armáda, pomoc nabídli i Francouzi. Příčina zmizení stroje stále není známá, žádné trosky se zatím nenašly. Na palubě letounu bylo 56 cestujících, včetně tří dětí, 7 členů klasické posádky a 3 pracovníci bezpečnosti. Jak uvedla česká diplomacie, mezi cestujícími nebyli žádní Češi.

Řecký vzdušný prostor letoun opustil ve 3:27 místního času (2:27 SELČ). Z obrazovek radarů zmizel dvě minuty poté, uvedl řecký úřad pro civilní letectví. Dispečeři s pilotem mluvili nad ostrovem Kéa, což bylo nejspíš poslední vysílání z letounu. „Pilot nezmínil žádné problémy,“ řekl Reuters Kostas Lintzerakos z úřadu pro civilní letectví.

Podle řeckého ministra obrany Panose Kammenose se letadlo při strmém pádu ostře stáčelo do vývrtky, než nakonec zmizelo z radarů a zřítilo se z výšky několika kilometrů. Politik to oznámil médiím na tiskové konferenci s odkazem na záznam satelitních údajů z řízení letového provozu. Do pátrání po letadle se zapojila i letadla řecké armády. Do oblasti směřovala také řecká fregata, v pohotovosti byly vrtulníky na řeckém ostrově Karpathos.

Společnost EgyptAir na svém twitteru uvedla, že egyptský letoun vyslal ve 4:26 SELČ nouzový signál, který obdržela egyptská armáda. Stalo se tak zhruba dvě hodiny poté, co stroj zmizel z radarů. Mohlo jít o signál z lokátoru, který se zapíná, když dojde k potížím a pomáhá nalézt letadlo, poznamenal k tomu list The Guardian. Egyptská armáda nicméně následně jakékoli obdržení nouzového hlášení popřela. Podle egyptského premiéra Šarífa Ismáíla však prohlásila, že zaznamenala „signál“.

Chronologie zmizení letu MS804

  • 23:09: let MS804 opouští terminál pařížského letiště Charles-de-Gaulle; o 10 minut později vzlétá. Podle plánu měl v Káhiře přistát ve 3:15.
  • Kolem 1:50: pilot letadla je v kontaktu s řeckým dispečerem, stroj se v ten moment nachází nad ostrovem Kéa. Pilot nedává najevo žádný problém.
  • 2:26: Letadlo se připravuje k opuštění řeckého vzdušného prostoru ve výšce 37 tisíc stop (necelých 11,3 km). Řecký dispečer zkouší kontaktovat pilota, jak je jeho povinností, aby ho upozornil, ať se připraví ke vstupu do egyptského vzdušného prostoru. Bez odezvy.
  • 2:29: Stroj vstoupil do egyptského vzdušného prostoru. Pilot nereaguje na snahy dispečera o navázání komunikace.
  • 2:37: Stroj provede dvě velmi ostré otáčky (90° doleva, poté 360° doprava) a strmě padá z výšky 22 tisíc stop (6,7 km).
  • 2:39: Kontakt radarů s letadlem se ztrácí.
Trasa zmizelého letounu

Trasa zmizelého letounu

Výbuch v kokpitu?

Co se příčin tragédie týče, vzhledem k příznivému počasí bez větru a mraků stále hlasitěji zaznívají spekulace o explozi na palubě či dokonce teroristickém útoku.

Jedná-li se o teroristický útok, pozornost se nejprve obrátí na letiště Charles de Gaulle, odkud let MS804 v noci odstartoval. Mohlo dojít kselhání bezpečnostních opatření, které umožnilo propašovat na palubu (výbušné) zařízení? ptá se BBC. Už tak přísná bezpečnostní opatření na Charles de Gaulle byla po pařížských útocích ještě zpřísněna. Skládají se z viditelné bezpečnosti čili hlídkujících vojáků, ale ještě důležitější je to neviditelné: monitorování pasažérů a zaměstnanců. Jednou z bezpečnostních slabin je velký počet pracovníků letiště rekrutovaných z pařížských předměstí, připomíná BBC. V roce 2015 prošlo bezpečnostní prověrkou 86 tisíc pracovníků s povolením vstupu. Více než 60 z nich bylopovolení odebráno kvůli obavám z příklonu k islamistickému radikalismu.

Francouzský letecký expert Jean-Paul Troadec, který se vyjádřil pro francouzskou rozhlasovou stanici Europe 1, se k verzi o výbuchu přiklání. Vyplývá to podle něho z toho, že posádka podle všeho neměla čas reagovat na krizovou situaci. „Pokud posádka neposlala nouzové hlášení, pak událost byla velmi, velmi brutální,“ řekl Troadec, bývalý ředitel francouzského úřadu pro bezpečnost civilního letectví BEA.

„Obvyklé technické problémy, oheň, problém porucha motoru nezpůsobí okamžitou nehodu a posádka má čas reagovat. Tady posádka neřekla nic, nereagovala, a tak se velmi pravděpodobné jedná o brutální událost a můžeme skutečně uvažovat o atentátu,“ řekl Troadec.

Francouzští vyšetřovatelé se hodlají zaměřit na pozemní personál letiště Charles de Gaulles, aby ověřili, zda některý ze zaměstnanců nepředstavoval bezpečnostní riziko, uvedl s odvoláním na zdroj z řad policie Le Figaro. Zdroj potvrdil, že v minulosti byli mezi těmi, kdo mají přístup do nákladového a výkladového prostoru, identifikováni saláfisté.

Deník také zopakoval, že od začátku roku 2015 byla bezpečnostní prověrka odňata téměř 70 zaměstnancům, a to z důvodu radikalizace. Krátce po listopadových útocích v Paříži to oznámil šéf pařížských letišť Augustin do Romanet.

Emotivní reakce příbuzné čekající v areálu káhirského letiště.
Airbus A320 společnosti EgyptAir po přistání na kyperském letišti Larnaca (archivní snímek z března 2016). Stejný typ letounu, jen na lince Paříž-Káhira, zmizel.

Letecký analytik Paul Charles pro BBC řekl, že dosavadní informace nasvědčují spíše incidentu v pilotní kabině než v prostoru pro cestující. „Naznačuje to, že šlo spíše o incident v kokpitu stroje. Naznačuje to, že nebyl nutně sestřelen z oblohy (nějakou střelou)... a že to nutně nemuselo být (výbušné) zařízení na palubě. Mohlo by to naznačovat, že do incidentu v kokpitu byl nějakým způsobem zapojen pilot.“

Selhání bezpečnosti?

Žádní Ćeši

  • České ministerstvo zahraničí potvrdilo, že mezi cestujícími zmizelého letadla z Paříže do Káhiry nebyli žádní Češi. Letecká společnost EgyptAir zveřejnila na twitteru národnosti pasažérů. Mezi cestujícími bylo 30 Egypťanů, 15 Francouzů, dva Iráčané, Brit, Belgičan, Súdánec, Kuvajťan, Portugalec, Kanaďan, Alžířan a jeden občan Čadu a jeden Saúdské Arábie.
  • Na český zastupitelský úřad se zatím v souvislosti se zmizením letadla nikdo neobrátil, řekla mluvčí ministerstva Irena Valentová.

Francouzská média ve své drtivé většině již dlouho hovoří o zřícení airbusu jako o hotové věci. Zároveň si kladou otázku, zda v případě, že šlo o teroristický útok, neselhala Francie ve svých bezpečnostních opatřeních, protože letoun startoval z pařížského mezinárodního letiště.

Ministr zahraničí Jean-Marc Ayrault po setkání s příbuznými cestujících na pařížském letišti Charlese de Gaullea zdůraznil, že nic není potvrzeno. Ohledně příčin havárie není nic vyloučeno, uvedl i prezident Hollande s tím, že Paříž udělá vše pro to, aby zjistila pravdu. Podle francouzského leteckého experta ale na palubě letounu patrně došlo k výbuchu. Jak Jean-Paul Troadec uvedl, vyplývá to z toho, že posádka podle všeho neměla čas reagovat na krizovou situaci a nevyslala nouzové hlášení.

Reakce stoupenců džihádu

Virtuální reakce stoupenců džihádismu jsou zatím sporé, informuje BBC Monitoring. Přívrženci Islámského státu zprávy o zmizení letu MS804 sdílejí, ale možné příčiny zatím příliš nekomentují; stejně tak v případě přívrženců sítě al-Káida. Někteří sympatizanti IS vyjádřili naději, že za incidentem stojí právě tato skupina (podobně jako v případě ruského letadla nad Sinajským poloostrovem), zatím ovšem jen spekulují.

Pokud se IS hodlá k útoku na letadlo přihlásit, pravděpodobně to udělá v průběhu dne prostřednictvím svých oficiálních kanálů na oblíbené aplikaci Telegram, připomíná BBC obvyklý postup teroristů. Upozorňuje však, že prohlášení se za jistých okolností může zdržet, například v případě, že by IS bral ohled na bezpečnost svých operativců. Akcie evropských leteckých společností a cestovních kanceláří po zprávě o zmizení letadla oslabují.

Ohrožení letů z Česka?

Ceny akcií výrobce letadel Airbus, leteckých společnosti Air France-KLM a Lufthansa a majitele aerolinek British Airways dopoledne vykazovaly pokles v rozsahu od 0,5 do 1,5 procenta. Cena akcií britské cestovní kanceláře Thomas Cook se propadla dokonce o téměř 17 procent.

Podle zástupců českých letišť se nehoda na obsazenosti přímých linek z Česka do Egypta nijak neprojeví. Lidé kvůli této události své lety hromadně neodříkají. Přímé pravidelné spojení mezi Káhirou a ČR neexistuje, letadla z Česka létají jen do letovisek Hurgada a Marsá Alam. Jediný čtvrteční spoj do Egypta, a to z Prahy do Hurgady, odletěl podle letového řádu po 07:30.

Společnost EgyptAir je státním egyptským přepravcem a vlastní celkem 63 letadel. Stejný typ letadla Airbus A320-232 této společnosti byl v březnu letošního roku unesen psychicky narušeným člověkem. Incident se nakonec obešel bez zranění.

Loni v říjnu se na Sinajském poloostrově zřítil ruský letoun, na jehož palubě zahynulo 224 lidí. Podle vyšetřovatelů byla v letadle nálož. K útoku se přihlásila egyptská větev teroristické organizace Islámský stát.

Lidovky.cz, ČTK
  • 75Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz