5. června 2009 19:28 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Letadlo Air France je dál ztraceno.
Trosky z oceánu mu nepatří

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Záchranáři hledají zbytky letadla Air France | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Záchranáři hledají zbytky letadla Air France | foto: AFP
PAŘÍŽ Trosky, které brazilští záchranáři ve čtvrtek odpoledne vytáhli z Atlantiku, nepocházejí ze zříceného letadla francouzské společnosti Air France. Oznámila to brazilská armáda, která tak korigovala své čtvrteční zprávy o "vytažení prvních trosek havarovaného letadla".

Francouzská justice dnes zahájila oficiální vyšetřování havárie pro "neúmyslné zabití". Francouzský ministr obrany Hervé Morin mezitím nevyloučil, že za zkázou Airbusu může být i teroristický útok.

"Nemáme dosud žádné trosky z letadla. Naše pátrací letouny i lodě zatím z něj vůbec nic nenašly," prohlásil státní tajemník francouzské vlády pro dopravu Dominique Bussereau. "Je to špatná zpráva. Byli bychom raději, kdyby trosky z letounu pocházely, protože by nám poskytly tolik žádoucí informace," dodal. "Byli to naši brazilští přátelé, kteří věřili v nalezení toho, co nalézt chtěli, a prohlašovali proto, že vytažené trosky patří k letadlu," poznamenal.

Bójka, která měla údajně patřit francouzskému Airbusu

Už v úterý bylo nahlášeno spatření nějakých trosek leteckým průzkumem, údajně dokonce sedadla z letadla. Do dneška se ale žádnou sedačku zatím najít a vytáhnout nepodařilo. Již tehdy upozorňovali odborníci, že nelze ihned mít jistotu o původu trosek z havarovaného stroje Air France. V oblasti totiž po hladině oceánu pluje mnoho pozůstatků, které pocházejí z různých plavidel. Lodě totiž běžně "uklízejí" tím způsobem, že na širém oceánu vše nepotřebné naházejí do vody. U případných nálezů je tudíž nutné nechat objasnění jejich původu odborníkům.

Záchranáři ve čtvrtek z vod oceánu vytáhli dřevěnou nákladní paletu a dvě bójky, o nichž se domnívali, že pocházejí z letadla francouzské společnosti. To však na palubě žádné takové předměty nemělo. Mezitím se ukázalo, že ani pohonné látky objevené na hladině moře nepocházely z letadla. Nešlo totiž o letecký kerosen, jak se z konsistence mastné skvrny původně myslelo, ale značně naředěný mazut z lodi.

Pátrání bude pokračovat s neklesajícím úsilím, hlavním cílem zůstávají černé skříňky se záznamy o letu, potvrdil Bussereau. "Čas ale hraje proti nám, je třeba udělat vše pro nalezení záznamů o letu, a proto také rozšířit zónu, kde bude pátrání pokračovat," dodal. Skříňky by měly vysílat lokalizační signál nanejvýš tři měsíce, pokud jsou ale ve velké hloubce na dně moře, signál není ze vzduchu zachytitelný. Pátrání navíc může ztížit špatné počasí, jehož příchod se během dneška očekává.

Podle německých specialistů by nenalezení černých skřínek znamenalo zřejmě tu nejdražší variantu řešení - nutnost najít a vyzdvihnout ze dna moře co nejvíce trosek letadla, aby ze způsobu jejich poškození bylo možné odhadnout příčiny havárie. "To by ale bylo velmi nákladné a trvalo by to celé roky," řekl Karsten Severin agentuře DPA. "To se dělá jen tehdy, když nic jiného nezbývá," dodal. Německo by se na akci zřejmě podílelo, protože v letadle zahynulo 28 německých občanů.

"Nikdy jsem nevylučoval terorismus," podotkl dnes francouzský ministr Morin k možným příčinám tragédie. "Neexistuje žádný důkaz nebo stopa, která by umožňovala to tvrdit, ale také žádný důkaz, který by to vylučoval.

Probíhající vyšetřování to proto nevylučuje," prohlásil.

Oblast vzdálenou asi 1100 kilometrů severovýchodně od brazilských břehů už opustily obchodní lodě, které zpočátku pomáhaly s pátráním, avšak začaly mít zásobovací problémy. Pátrání v současnosti zůstává na lodích brazilského námořnictva, o víkendu by ale měly dorazit další lodě včetně francouzských. Ty do oblasti směřují s malými ponorkami.

Otevřené zůstávají zatím také otázky o posledních hlášeních z letadla.

Výrobce Airbus dnes připustil, že jednotlivé přístroje havarovaného letounu ještě před neštěstím vysílaly o špatném počasí každý jiné údaje o rychlosti stroje a také různé údaje o závadách a potřebě údržby.

"Nevíme, co vedlo k rozdílným měřením a co se poté v kokpitu odehrálo," řekl agentuře DPA mluvčí Airbusu Stefan Schaffrath. Podle deníku The New York Times varoval výrobce provozovatele letadel Airbus všech typů, že rychloměry mohou fungovat za určitých podmínek nepřesně, a při podezření se má jejich funkčnost prověřit.

  • 16Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na Lidovky.cz