24. února 2011 7:42 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Letadlo s náčelníkem štábu
Pickem muselo nouzově přistát

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Letoun Challenger Cl-601 - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letoun Challenger Cl-601 - ilustrační foto. | foto: army.cz
PRAHA Vojenský letoun Challenger Cl-601, který se ve středu večer s delegací ministerstva obrany vedenou náčelníkem generálního štábu Vlastimilem Pickem vracel z Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech, kvůli technické závadě nouzově přistál na pražském ruzyňském letišti.

Sdělila to Jana Růžičková z oddělení komunikace s veřejností generálního štábu. Bezpečnost letu podle ní nebyla ohrožena. Letoun měl původně přistát na vojenském letišti v Praze-Kbelích.

"Letounu se při přistávacím manévru nevysunuly přistávací klapky. V souladu se standardními postupy zvolila posádka letounu z bezpečnostních důvodů pro přistání letiště s delší přistávací dráhou," uvedla Růžičková. Delegace se společně se zástupci Asociace obranného průmyslu vracela z veletrhu IDEX v Abú Zabí.

Letoun projde ve čtvrtek technickou kontrolou, uvedla Růžičková.

Vlastimil Picek, náčelník generálního štábu.

Challenger Cl-601 je součástí takzvané vládní letky, která měla v minulosti často technické problémy. Právě na tento letoun bylo mnoho stížností, loni na podzim armáda oznámila, že jej v letošním roce již nebude používat.

Potíže se stroji vládní letky měli v uplynulých letech mnozí čeští politici, zejména na typ Bombardier CL-601 Challenger byly stížnosti kvůli údajné nespolehlivosti. Vláda Jana Fischera loni zvažovala nákup nových letadel, rozhodnutí však nepřijala. Ministerstvo obrany tehdy údajně připravilo čtyři varianty pořízení nových letadel. První byl nákup dvou letounů kategorie business jet s opcí na třetí, který by byl pořízen po odprodeji strojů Jak-40 a Challenger. Druhou možností byl nákup jednoho nového stroje s opcí na dva s tím, že by Challenger byl nabídnut jako protihodnota s doplatkem a opce by byla využita až po odprodeji jaků. Třetí možností byl prostý nákup tří nových strojů a odprodej těch stávajících a čtvrtou pronájem letadel například od civilních aerolinií.

V roce 2005 tehdejší vláda rozhodla o postupné, ale kompletní obnově strojů vojenského letectva. Původní Tu-154M nahradily v září 2007 dva stroje Airbus A319CJ, další etapou bylo převzetí čtyř transportních letounů CASA C-295M. Pořízením nových malých letadel a následně vrtulníků pro přepravu VIP osob mělo "přezbrojení" dopravního letectva skončit.

ČTK
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz