Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Bilance bodového systému: nejvíce se trestá v Praze

Česko

  20:53
PRAHA - Každý jedenáctý řidič v Česku už má alespoň jeden trestný bod. Nejčastěji dostanou šoféři rovnou dva body, které s největší pravděpodobností obdrží v Praze.

Auta - ilustrační foto foto: ČTK

To vše vyplývá z velké souhrnné statistiky, která mapuje fungování bodového systému od jeho zavedení v červnu 2006 do letošního dubna. Nechalo si ji vypracovat ministerstvo dopravy a LN ji mají exkluzivně k dispozici. Z údajů dopravního resortu je také zřejmé, že vůbec nejčastěji jsou bodováni třiatřicetiletí šoféři.  Mnohem častěji jsou trestáni muži než ženy. Mají více než osmdesátiprocentní většinu.

A kdo jsou piráti českých silnic? Mladí řidiči od 21 do 24 let, kteří dosahují konečné dvanáctibodové hranice daleko častěji než jejich starší kolegové. Platí například i to, že když už čeští řidiči nějaký bod dostanou, většinou se  poučí a další přestupek nespáchají. Týká se to 86 procent z nich.

Body za drobnosti
Bodový systém funguje v Česku téměř dva roky a za tu dobu dostalo alespoň jeden bod přes půl milionu lidí, nejčastěji za drobný přestupek. Kvůli husté síti kamer jsou nejvíce trestáni řidiči v Praze. Ulevit šoférům má nyní novela silničního zákona, která by zrušila bodování menších dopravních přestupků.

Je jim těsně přes dvacet a na silnici se mnohdy chovají jako na závodní dráze. Mladí šoféři s ještě čerstvým řidičákem jsou podle statistik ministerstva dopravy postrachem českých silnic.

Usvědčila je souhrnná statistika dopravního resortu k bodovému systému, kterou mají LN exkluzivně k dispozici. Skupina řidičů ve věku od jedenadvaceti do čtyřiadvaceti let dosahuje hranice dvanácti bodů mnohem častěji než řidiči staršího data narození.

Čím to je, že jsou mladíci penalizováni mnohem častěji než jejich starší kolegové? „Mladí se prostě nechtějí podřizovat žádným předpisům, tedy ani těm silničním. Jsou to takoví řidiči puberťáci, chybějí jim tedy potřebné zkušenosti,“ vypočítává důvody silničního pirátství mladých řidičů Alois Hudeček, předseda Asociace dopravních psychologů.

Problém je prý i v autoškolách, ty se brání
Problém však podle něj není jen v nezkrotném mládí, ale i v autoškolách, které mladé řidiče nedokážou připravit na realitu českých silnic. „Natrénují s nimi jízdu, ale to je všechno. To, jak se na silnicích chovat, je nenaučí,“ říká Hudeček.

Autoškoly se však brání. O výchovu řidičů se prý snaží, ale mnohdy marně. „Těm dětem jde jen o to, na kolik je autoškola přijde a kdy už ji budou mít za sebou. Během zkoušky poznáte jen to, jestli umí auto ovládat, ale do toho člověka nevidíte,“ popisuje situaci v mnoha českých autoškolách předseda Profesního sdružení autoškol Zdeněk Hlavatý. Řešením by podle něj byla povinná účast dopravního psychologa v každé autoškole. V prosazení této povinnosti však sám nevěří. „Bylo by to potřeba, ale nikdo to neschválí,“ říká.

Řidiči dostávají body za zbytečnosti
Obsáhlá statistika ministerstva dopravy ovšem neukazuje jen na prohřešky mladých řidičů. Především celkově shrnuje fungování bodového systému v Česku.
Ze statistiky ministerstva dopravy například vyplývá, že od června 2006 do dubna 2008 obdrželo už alespoň jeden trestný bod více než 550 tisíc řidičů. Nejčastěji jsou penalizováni lidé ve věku 33 let, dle regionů pak Pražané, nejméně obyvatelé Karlovarského kraje.

„Pražané totiž trpí hustým provozem v metropoli a často dostávají body za zbytečnosti. Proto by se měla v novele silničního zákona objevit revize bodového systému. Body by měly být udělovány jen za velké přestupky. Malé prohřešky stačí trestat pokutou,“ říká Alois Hudeček. Ze statistiky je také zřejmé, že daleko častěji jsou penalizováni muži než ženy. V bodovaných přestupcích tvoří osmdesátiprocentní většinu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!