9. dubna 2008 21:32 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

LN: České děti nerozumí textu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 137Diskuse
Děti mají problém porozumět delšímu textu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Děti mají problém porozumět delšímu textu. | foto: Lidové noviny
PRAHA Někteří čeští školáci neumějí pracovat s textem a nerozumí mu. Ukázaly to alespoň závěry velkého průzkumu České školní inspekce, které mají LN k dispozici.
Inspekce v posledních dvou letech prováděla šetření na více než dvě stě třiceti základních školách. Výsledek? Jedna šestina z nich neumí děti správně naučit, jak s textem pracovat, jak ho chápat a používat dál v praxi. A podobných škol bude zřejmě ještě víc.

„Při výukách na těchto školách převažovalo výkladové vyučování s dominantní rolí učitelů, kteří nepřipouštěli s žáky žádnou diskusi,“ vysvětlil mluvčí inspekce Libor Vacek. Žáci zde proto neměli prostor vyjádřit se k psanému textu. A to je chyba.

Právě díky povídání si s dětmi a rozvíjení myšlenek se žáci lépe naučí komunikovat a nabyté znalosti interpretovat a používat dál. Navíc přesně tak by mělo, podle školních vzdělávacích programů, vyučování také vypadat. „Není správné, aby celou hodinu povídal jen kantor a dítě ho poslouchalo. Naopak, musí ho vtáhnout do diskuse, aby s tím slovem umělo pracovat,“ dodala mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová.

Jenomže učitelé upozorňují i na to, že děti dnes nemají k psaným textům žádný vztah. Málo čtou a přednost dávají hlavně televizi a počítačům. „Nevím, jestli je to tím, že je čtení nebaví, nebo nezajímá, nicméně si sice něco přečtou, ale pak vůbec nevědí, co to bylo,“ popsala svou zkušenost učitelka základní školy v Blansku Naděžda Rychnovská.

Česká školní inspekce dělala takovéto šetření poprvé, chce v něm ale pokračovat. Důvodem byly předloňské výsledky mezinárodního výzkumu PISA, který porovnává znalosti studentů z více než padesáti zemí. V tom čeští studenti skončili v čtenářské gramotnosti pod průměrem.
„Je ale nutné říct, že od zveřejnění výsledků PISA se školy samotné snaží a víc se na čtenářskou gramotnost zaměřily,“ dodal Vacek. To, jestli a jak dokáží učitelé děti čtenářskou gramotnost naučit  se ale podle odborníků ukáže až za několik let. Začít s ní ale musí učitelé už v mateřských školách.

Další podrobnosti
si přečtěte ve čtvrtečním vydání deníku


Pavla Kubálková, Lidové noviny
  • 137Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz