Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Google přeplatil Microsoft

Ekonomika

  9:20
PRAHA - Americká firma Google koupila za 3,1 miliardy dolarů technologickou společnost DoubleClick, o kterou velmi stál také gigant Microsoft.

Lídr v oblasti internetových vyhledávačů, americká společnost Google, agresivně expanduje. Za více 3.1 miliardy dolarů v hotovosti (přes 65 miliard korun) koupila společnost zabývající se internetovou reklamou DoubleClick. Druhý vážný zájemce, firma Microsoft, nebyl ochoten zaplatit více než dvě miliard dolarů, napsal list Wall Street Journal.

Co je Google a DoubleClick

Google je nyní nejpopulárnějším internetovým vyhledávačem na světě a jednou z nejúspěšnějších internetových firem vůbec. V roce 1998 ji v americké Kalifornii založili dva studenti, Sergey Brin a Lary Page. V roce 2004 společnost vstoupila na burzu. Její příjmy za minulý rok přesáhly deset miliard dolarů a čistý zisk překonal hranici tří miliard dolarů ročně. Oba zakladatelé patří k nejbohatším lidem světa.

DoubleClick je společnost, která vytváří programy pro umísťování reklam na internetové stránky a zabezpečuje tyto služby. Jejími zákazníky jsou reklamní agentury, které pracují pro velké zákazníky, jako např. General Motors, Coca-Cola, Motorola, L'Oreal nebo Nike. Firmu před dvanácti lety založili Kevin O'Connor a Dwight Merriman. V roce 2005 ji koupila finanční firma Hellman and Friedman, která ji nyní prodala Googlu.

„Spojení těchto firem urychlí zavedení našich novinek v oblasti internetové reklamy do praxe,“ říká generální ředitel Googlu Eric Schmidt. Newyorská společnost DoubleClick pomáhá svým klientům umístit na internetu multimediální reklamu a sledovat její úspěšnost u zákazníků. Dosud ji vlastnila investiční firma Hellman and Friedman, která za ni před třemi lety zaplatila 1,1 miliardy dolarů.

DoubleClick byl dražší než slavný YouTube
Přestože společnost DoubleClick není veřejnosti příliš známa, o jejím významu pro plány Googlu vypovídá, že za ni nový majitel zaplatil mnohem více než za slavný YouTube. Za tuto firmu, která poskytuje uživatelům internetu prostor pro umísťování videa na síti Google koncem minulého roku zaplatil 1,76 miliardy dolarů. Nová akvizice by měla výrazně posílit postavení Googlu v lukrativní oblasti internetové reklamy. DoubleClick má velké zkušenosti zejména v umisťování reklamních videí a obrázků a také grafických reklamních proužků, takzvaných bannerů. Ty často „zdobí“ internetové stránky všeho druhu. Podle vedení Googlu by výsledkem smlouvy měly být také kvalitnější reklamy a zpřehlednění systému nákupu a prodeje reklam po síti.

Silné postavení již mají v této oblasti trhu také všichni významní konkurenti Googlu, jako je Yahoo, Microsoft nebo společnost AOL, kterou vlastní mediální koncern TimeWarner a je významná především v USA. „Tento obchod dává Googlu jedinečnou příležitost vytvořit platformu, jež bude sjednocovat internetové vyhledávání a reklamu způsobem, který ostatní konkurenti nebudou moci napodobit,“ zhodnotil obchod pro CNN Money Derek Brown ze společnosti Cantor Fitzgerald.

O koupi Google uvažoval již léta
Šéf Googlu Schmidt se na tiskové konferenci k převzetí DoubleClicku přiznal, že transakci plánoval „už velmi, velmi dlouho“. Suma, kterou za firmu nakonec zaplatil, se ale některým ekonomům zdála přemrštěná. Počátkem roku média z Wall Streetu spekulovala, že cena DoubleClicku by mohla být asi dvě miliardy dolarů. To je o miliardu méně, než se nakonec zaplatilo. „Když jsme se na DoubleClick podívali, po velmi podrobné finanční analýze jsme měli pocit, že si můžeme dovolit dát tuto sumu a že to bude rozhodnutí vůči našim akcionářům zodpovědné,“ uvedl Schmidt.

Podle analytika společnosti Global Equities Research Tima Chowdryho byla pro Google koupě DoubleClicku nezbytná. „Kdyby ho Google nekoupil, přišel by ve srovnání s Microsoftem o miliony dolarů ročně,“ uvedl.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!