Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

PROCHÁZKOVÁ: Muslim v pravoslavném obýváku

Názory

  9:11
Myslím, že to není úplně špatný nápad. Ba dokonce se mi zdá, že to je nápad výjimečně dobrý. Představa muslimů – bosých, ve svých tradičních čepičkách, turbanech, arabských šátcích či klasických pakolech afghánských mudžahedínů – jak bijí hlavou o zem pod oltářem v katolickém kostelu či pravoslavném chrámu mne opravdu baví. Nejen mne.

Večerní modlitba - taráwíh foto: ČTK/AP

Napadlo to muslimského duchovního lídra z ruské Ťjumenské oblasti pana Fatyha Garifullina. Pečlivě svou teorii, podle které by muslimové měli mít možnost modlit se v chrámech a kostelích, propracoval a vyložil.

Neshledáte na ní ani jeden zádrhel, nenapadne vás jediný důvod, proč by tomu tak nemělo být.

"V pravoslavných svatých stáncích sedí tak dvě tři babky, a to je vše. Zejí pustotou," naštval východní křesťany muslimský duchovní. A pokračoval: "Ikony se nemusejí na tu chvíli nikam vynášet, stačí je zakrýt nějakým kusem látky …," (islám nepřipouští "modloslužebnictví), naštěstí neřekl "hadru". I tak vyznavače ortodoxní církve rozzuřil. "Uklidíme po sobě…," to už nebylo k vydržení – pravoslavní si rvali vlasy z hlavy

Strhla se vlna nenávistné nevole. Žádné polemiky ani diskuse, ba dokonce ani takové to jemné internetové nadávání, které znám z českých poměrů a ohlasů pod svými články. Byl to potok agresivních, nacionalistických výpadů a obvinění, urážek nejhoršího kalibru.

Neodvážím se ty ruské jadrné výrazy ani náznakem přeložit.
"Pustit musulmány do našich chrámů? To je úplně to samé, jako vpustit gastarbeitery do bytů slušných Moskvanů!" prohlásila ruská spisovatelka Jelena Čudinova. K tomu si uplivla a otřásla se odporem.

"To je rozvědka bojem!" dodala vášnivě. "Představte si, v pětipokojovém bytě žije matka, otec a tři děti. Někdo rozhodne, že to je pro vás velké a nacpe vám do obýváku…," napsala v krajně nacionalistickém duchu spisovatelka a ke konci věty teatrálně předstírala zvracení.

Sklidila obrovské ovace ruské veřejnosti. "Je to útok, expanze, invaze," řvou Rusové, kteří nikdy v životě nepřekročili práh kostela.

Muslimy do "svých" chrámů nechtějí pustit ani zarytí ateisté. "A dva miliony moskevských muslimů si budou s Bohem povídat na dešti!" posteskl si Garifullin, ale v duchu byl rád, že může litovat pár miliónů věřících, zatímco pravoslavné na lavicích i ve zpovědnici spočítá na prstech jedné ruky.

Islámský mula tak svůj velký boj vlastně vyhrál. Kdepak, ani si nemyslel, že by ruští křesťané zaržáli nadšením, strhli kříže (ty pokládají muslimové za nechutnou gilotinu) a pozvali své kolegy – věřící do kostela s výkřikem Allah Akbar na rtech.

Věděl ale, že v souboji o počet praktikujících vyznavačů položí muslimové pravoslavné v Rusku na kolena. Už teď je prý v Moskvě asi tak 12 miliónů muslimů. V Praze je to sice zásadně méně, ale taková kolektivní pěkně zpívaná modlitba muslimů v chrámu sv. Víta by byla turistickým trhákem. Možná jen Francouzům by prezident Sarkozy vstup zakázal…

Mého oblíbeného Garifullina polévají špínou. Jen za to, že vyslovil něco, co je úplně banální. Proč by gastarbeitři neměli mít přístup do našich bytů a muslimové do kostelů? Jak víme, a oni také, Bůh je přece jen jeden a nikdy, pokud vím, neřekl, že bychom měli cizince hnát z kostelů pryč. A islám zakazuje svým ovečkám modlit se jen na hřbitově a na záchodě. U konkurence nikoliv.