Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Logo ČRo nemělo být zábavné, říká Zelenka ze studia Marvil

Design

  13:55aktualizováno  17:12
Designér Pavel Zelenka spoluzakládal v roce 1995 studio Marvil, které stojí za vizuální identitou ČEZu, Lesů ČR nebo firmy Messenger. Zatím poslední prací studia je logo Českého rozhlasu. Na tom tým grafiků pracoval přes šest měsíců a je sním naprosto spokojen. Jak Zelenka uvedl v on-line rozhovoru se čtenáři Lidovek.cz, logo nemělo být zábavné, ale především zapamatovatelné, univerzální a dobře aplikovatelné.

Pavel Zelenka foto: Archiv designéra

"Logo veřejnoprávní instituce nemá být 'zábavné', tahle kategorie posuzování zde není na místě - my jsme při navrhování loga ČRo sledovali jiné cíle: zapamatovatelnost, dobrou aplikovatelnost a univerzálnost. S výsledkem jsem naprosto spokojen. A to včetně úpravy kerningu (rozestupy mezi písmeny). Částku (2,2 milionu, poznámka redakce) považuji za přiměřenou, protože rozsah práce, kterou musíme odvést, má podobu pětistránkového seznamu aplikaci, dále odevzdáme devatenáct verzí manuálů značek a jen samotná loga stanic a institucí ve všech požadovaných formátech, prostorových variantách, barevných provedeních čítají na 5500 souborů. Na vypracování toho všeho máme 6 měsíců. Cena byla jedním z posuzovaných kritérií ve výběrovém řízení," vysvětlil Zelenka.

Nové logo Českého rozhlasu

Od roku 1995 pracovalo studio Marvil na mnoha zakázkách, za grafickou podobu časopisu Typo získali designéři dokonce slavnou Red Dot Award a za hravé logo Czech Republike jsou nominováni na tuzemské Czech Grand Design roku 2012 (výsledky budou známé v sobotu 16.3.2013).

A na jaké realizace nejraději vzpomíná? "Neodevzdáváme práci, za kterou bychom se styděli, takže všechny značky, které jsme navrhli a které úspěšně fungují, mám rád. Specifické postavení má pro mne osobně logo ČEZ, protože je to projekt, kterým jsme 'prorazili' a na kterém jsme za těch deset let odvedli strašně moc práce," řekl Zelenka a dodal, že stejně si však váží práce na nenápadných projektech. 

Přehled hub, designový Oscar i práce pro české designéry

"Designér by měl by umět dobře argumentovat a být schopen obhájit svou práci. Měl by být zadavateli partnerem a konzultantem, nikoliv nástrojem na plnění jeho přání."

"Velmi mě bavily i nenápadné projekty jako kniha o Architektuře a urbanismu Prahy 3 nebo nedávno vydaný Přehled hub střední Evropy. Strašně nás bavila práce pro týdeník Euro. Nemůžu nezmínit i deset let designování oborového časopisu Typo, které obdrželo Red Dot Design Award 2010… A práci pro skvělé klienty jako TON, světla Brokis, sklárnu Bomma… to je fakt těžké rozhodování," uvedl s úsměvem.

Jaké parametry musí splňovat špičkové logo? Existují odbornou publikace v češtině a jak si stojíme ve srovnání se světem? Přečtěte si celý on-line rozhovor ZDE.

A co by Zelenka poradil těm, kteří se poohlížejí po novém logu? "V moři nabídek bych se orientoval podle referencí a ceny (extrémně nízké nabídky jsou prostě podezřelé stejně jako šunka za 5 Kč). Kolik by mělo stát logo? Na to neexistuje jednoznačná odpověď – ale berte to tak, že grafikovi platíte čas, zkušenosti a tvůrčí dovednost. My jsme raději naše nejnižší přijatelné ceny zveřejnili, abychom klientům dali aspoň orientační vodítko a vyvarovali se zásadních nedorozumění. Když pracujeme na objednávku, máme s klientem domluvené tzv. skicovné, které hradí část našich nákladů v případě, že klient práci nepřijme. Skicovné je pro nás na druhé straně zárukou, že zájem ze strany zadavatele je míněn vážně a že i on do projektu něco investuje."

Autor: