Pátrací týmy v úterý podle francouzské policie dokončily vyprošťování pozůstatků obětí tragédie. Lufthansa na odškodnění obětí a další výdaje spojené s havárií z minulého úterý vyčlenila částku 300 milionů dolarů (téměř 7,6 miliardy korun).
Kopilot zříceného airbusu Lubitz se léčil kvůli sebevražedným sklonům |
Vyšetřovatelé se stále zabývají především zdravotním stavem 27letého druhého pilota, který je podezřelý z úmyslného zavinění pádu stroje dceřiné firmy Lufthansy Germanwings, při kterém Lubitz zahynul i spolu s dalšími 149 lidmi na palubě.
Lubitzův zdravotní stav je středem zájmu v souvislosti s vážnými psychickými problémy a sebevražednými sklony, kterými pilot v minulosti trpěl. Lubitz podle dosavadní verze znemožnil kapitánovi airbusu přístup do pilotní kabiny a záměrně navedl stroj k nárazu do hor.
Lufthansa v úterý přiznala, že Lubitz její leteckou školu o svých depresích sám informoval, a že tedy společnost během výcviku o jeho problémech věděla. Tehdejší dopravní pilot ve výcviku v roce 2009 škole zaslal e-mail, v němž informoval o „odeznělé epizodě těžké deprese“.
Vyzvedávání pozůstatků z terénu skončilo
Lubitz o svých zdravotních problémech informoval poté, co na několik měsíců výcvik přerušil a opět v něm chtěl pokračovat. Z lékařských zpráv, které Lubitz doložil, přitom údajně vyplývalo, že už je zdravotně způsobilý k pilotování. Lufthansa rovněž oznámila, že e-mailovou korespondenci předala vyšetřujícímu státnímu zastupitelství v Düsseldorfu.
Týmy v terénu mezitím podle francouzské policie po týdnu dokončily vyzvedávání pozůstatků 150 obětí. „V zóně nárazu už nejsou žádná těla,“ řekl v úterý agentuře AFP zástupce četnictva Jean-Marc Ménichini.
Lufthansa kvůli letecké tragédii ruší oslavy svého 60. výročí:
|
Z nalezených vzorků se dosud podařilo získat genetické informace 78 mrtvých. Identifikace obětí, kvůli níž nyní musí vzorky pro analýzu DNA poskytnout vyšetřovatelům pozůstalí, má být podle francouzského prezidenta Françoise Hollandea hotová do konce týdne.
Týmy také pokračovaly v pátrání po černé skřínce s technickými údaji o letu. Policisté a další lidé pátrající v oblasti pádu stroje nalezli podle agentury AFP dosud na 4 tisíce kusů a úlomků stroje. Skříňku zaznamenávající technické údaje letu se podle něj zatím nepodařilo nalézt a je pravděpodobné, že se nalézá pod viditelnou úrovní terénu.
V terénu v úterý byly dva francouzské vrtulníky, které z výšky prohledávaly okolí zóny vytyčené pro pozemní pátrání a hledaly části stroje, které mohly skončit ve větší vzdálenosti od místa pádu. V průběhu dne k nim přidaly dvě německé vojenské helikoptéry.
Druhá skříňka objasní technické údaje
Vyšetřovatelé zkoumající příčiny neštěstí zatím stále nevylučují technickou závadu, byť jejich hlavní verzí je havárie jako důsledek Lubitzova počínání. Opírají se přitom o záznamy z první černé skříňky registrující komunikaci v pilotní kabině; jasno by měla pomoci jednat druhá a dosud nenalezená skříňka obsahující technické údaje o letu.
Letecká společnost Lufthansa, které nízkonákladové aerolinky Germanwings patří, podle německého deníku Handelsblatt na odškodnění příbuzných obětí a další výdaje spojené s následky havárie vyhradila 300 milionů dolarů. Obvyklé odškodné při katastrofách spojených s dopravními letouny podle listu činí okolo milionu dolarů na pasažéra.
Stroj na trase z Barcelony do Düsseldorfu se zřítil v obtížně přístupné části francouzských Alp u Seyne-les-Alpes minulé úterý. Na palubě byli především cestující z Německa a Španělska. Více než tři stovky rodinných příslušníků obětí se nyní vyrovnávají s tragédií v hotelu v Marseille, asi 150 kilometrů jihozápadně od místa neštěstí, kde o ně pečují desítky psychologů, lékařů i duchovních.