Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Lynch: Mám rád králičí nevinnost

Česko

  14:52
PRAHA - Režisér David Lynch miluje hudbu, nesnáší dabing, své filmy zásadně nevysvětluje, natáčí bez scénáře a čeká, až se dostaví filmový zázrak.

David Lynch foto: ČTK

Jím ve stejný čas podobné věci. Měním oblečení, ale ne tak často. Ale tak po šesti měsících mi začnou jít věci na nervy, začnou mě otravovat a musím je totálně změnit. Když je změním, tak mě napadají dobré věci.

Nikdo nečekal duševně rozervaného umělce se zachmuřeným čelem, ale nálada guru amerického nezávislého filmu a krále vypravěčských rébusů Davida Lynche hraničila až s blažeností. Užíval si pocitu spokojenosti nad dokončeným filmem INLAND EMPIRE, Zlatého lva za přínos filmu a evidentně i své pověsti nejzáhadnějšího režiséra na světě. V jednu chvíli to dokonce vypadalo, že začne levitovat. To když pronesl desetiminutový proslov o prospěšnosti meditace.

LN V titulcích vašeho nového filmu INLAND EMPIRE je uvedeno, že jste nazpíval dvě písně. Které?

Nazpíval jsem Ghost of Love a Walking on the Sky, ale nejsem žádný zpěvák a používám hodně elektronických triků.

LN Jak moc je pro vás důležitá hudba ve filmu?

Rád si hraji s elektronikou, s různými zvuky. Dokonce jsem si nechal postavit zvukové studio, ve kterém experimentuji. Film je pro mě soulad zvuku a obrazu. Jen na druhu jejich spojení závisí, jak dobrý film bude. Z toho důvodu nesnáším dabing. Podle mě ruinuje film. Naprosto a totálně. Měl by zmizet. Titulky jsou něco překrásného.

LN Vaše experimentování s hudbou má celkem praktický výstup. Začal jste skládat vlastní znělky do mobilních telefonů. Jak vás to napadlo?

On to nebyl zase až tak velký nápad, protože to zatím ustrnulo. Vyrobit jednu znělku trvá půl roku a každá znělka musí fungovat pro šest sedm rozdílných telefonů, rozdílných kódování. Programování plus dohadování se s firmou, která je distribuuje po světě, je dost časově náročné.

LN V téměř každém vašem filmu se objeví nějaký muzikant. Proč?

Protože miluji všechny možné druhy hudby.

LN Několikrát jste nahrával hudbu ke svým filmům v Česku, respektive Československu. Vzpomenete si, jak jste se dozvěděl o českých hudebnících, jak jste si je vybral?

Když žijete v Los Angeles, tak musíte mít sakra dobrý důvod odletět natáčet hudbu do Československa. Ten důvod byly původně peníze. Pracujete se skvělým orchestrem a nezruinuje vás to. Ale ti hudebníci a dirigent jsou tak fantastičtí... Přísahám, že když přiloží smyčce na struhy, tak se do té hudby dostane něco specificky východoevropského. Zvuk, který nikdy nemůžete dostat v LA.

LN Máte v plánu s českým orchestrem znovu pracovat?

Určitě ano.

LN Něco konkrétního?

Zatím ne.

LN INLAND EMPIRE vznikal z velké části v Polsku. Tam jste taky natáčel kvůli tomu, abyste ušetřil?

Ne, ne. Na festivalu v Lodži jsem se seznámil s několika lidmi, kteří se stali mými přáteli a kterým říkám Camera Image Gang. A taky miluji staré továrny, kterých je v Lodži plno, protože Lodž bývala světové centrum textilního průmyslu.

LN Prý chcete v Polsku založit produkční společnost?

Se skupinou lidí jsme získali obří starou elektrárnu. Chtějí tam postavit nové divadlo, postprodukční studio a výstavní síň a já je v tom podporuji.

LN Co se vám na Lodži tak líbí?

V zimě je to jedno z nejkrásnějších měst na světě. Je šedivé, krásné. Má správnou náladu, světlo, budovy, továrny. Ty jsou skutečně úžasné. Opuštěné továrny, se kterými pracuje příroda. Chci se tam vrátit a udělat nějaké fotky.

LN Vaše filmy jsou pro diváky často jeden velký rébus. Jak vaše složitě vrstvené snímky vznikají? Řekl byste, že je to určitý druh improvizace?

Ne, ne. To není improvizace. Improvizace pro mě znamená, že nevíte přesně, kam se ubíráte, a zkoušíte, co se stane. Takhle já nepracuji. Hlavní jsou nápady, myšlenky. Od prvotního nápadu se odvíjí pak všechno ostatní. Může to být nápad na scénu nebo jen na záběr. Ten vás pak dovede k dalšímu nápadu a k dalšímu, až se před vámi objeví celý film. Standardně tyhle nápady nahromadíte, seřadíte a vznikne scénář, podle kterého pak točíte film. Můj film vznikal scénu po scéně, aniž bych věděl, jak vypadá celek. Aniž bych měl scénář. Někde na půl cesty jsem začal celek cítit, ale trvalo to dlouho. Takže když pracujete, tak se vám vrací nápady, které do sebe zapadají nebo ne. Pracujete třeba s herci a jejich repliky nejsou tak, jak mají být, ale oni se po kousíčkách pomalu k tomu správnému dostávají, až to najednou všechno secvakne dohromady a před vámi se odehraje zázrak.

LN Pracoval jste takhle vždycky, na všech svých filmech?

Vždy to byl jeden nápad na začátku. Podobně je to třeba s Angelem Badalamentim. Já přesně vím, co chci hudbou říct, jak má znít, ale Angelo to na začátku neví. Takže si vedle něj sednu a začnu si s ním povídat. Já mluvím a on hraje to, co mluvím. Když to není ono, změním slova. On hraje dál a najednou na něco narazí. Nikdo neví, jak se to přihodilo, plyne to z Angela do filmu, kde se hudba spojí s obrazem.

LN Říkáte, že na začátku každého vašeho filmu je jedna konkrétní představa. Jaká to byla u INLAND EMPIRE?

Monolog Laury Dernové nahoře v pokoji.

LN Jak do toho zapadá třeba scéna s lidmi převlečenými za králíky?

Králíci a monolog Laury Dern byli úplně na začátku. Nevěděl jsem, jak k sobě půjdou, ale chtěl jsem, aby fungovali dohromady.

LN S králíky jste natočil už film v roce 2002. Co vás tak fascinuje na králících?

Myslím, že králíci jsou nevinnost.

LN Když se podíváte na své filmy, dokážete zpátky vystopovat původní nápad u každého z nich?

Pamatuji si počáteční nápad u každého ze svých filmů. Vybavuji si také, že jsem měl u každého z nich v určitém momentu pocit úplnosti.

LN Ve snímku INLAND EMPIRE je plno nových věcí, ale zároveň i plno věcí z vašich starých filmů. Do jaké míry vaše filmy odkazují jeden k druhému?

Pokud bych měl přemýšlet, jak má něco odkazovat k něčemu, tak je to zabité. Já tam ostatně ty červené závěsy nepověsil, už tam byly. Je to divné, opravdu divné.

LN Promítáte do filmů svůj soukromý život?

Prostě ke mně jen přicházejí nápady a mnoho nápadů přichází z toho, co se kolem mě děje, co cítím. Pokud máte nápad, tak to není osobní věc, ale jen nápad. Pak se do něj zamilujete a rozvíjíte ho.

LN Jste fanoušek digitální technologie. INLAND EMPIRE je váš první film natočený zcela na digitál. Přesto si třeba výslovně nepřejete, aby na DVD s vašimi filmy bylo možné skákat mezi kapitolami...

Já vím, asi změním názor. Vždycky jsem si myslel, že film má být viděn celý. A napoprvé ho lidé také celý vidí. Jenže pak je třeba něco hodně baví a chtějí si to znovu projít, a když nemají kapitoly, tak je dost otravné konkrétní věc hledat.

LN Co je pro vás přitažlivé na digitální technologii?

Možnost manipulace s barvou, časem. Můžete pracovat s černou a bílou, s odstíny... Kdybyste chtěli takové věci udělat s filmem, tak prostě nemůžete. Nemůžete zastavit projektor. Sledujete to a říkáte si: „K čertu, tohle je příliš zelené, příliš žluté.“ A musíte zpátky do laboratoře každý den, je to jako noční můra. S digitální technologií to můžete zastavit a napravit. A to je krásné. A vypadá to krásně.

LN Co říkáte na digitální úpravy originálních verzí filmů? Třeba na to, co udělal George Lucas s Hvězdnými válkami, které jste měl mimochodem točit, ale odmítl jste...

Každý film je dneska digitálně upravený. Točíte na film, ale pro DVD se to zkomprimuje, ztratíte plno informací.

LN Jak by vypadaly Hvězdné války, kdybyste je tenkrát natočil?

Vypadaly by úplně stejně jako teď, protože je to Georgeův projekt.

LN Kolik jste natočil materiálu k INLAND EMPIRE? Uvidíme z toho něco na DVD?

Ach jo. DVD dnes znamená všechno. Film neznamená nic.

LN Pokud mluvíme o DVD, chystá se druhá řada Twin Peaks?

S tím já nemám vůbec nic společného. Nevlastním Twin Peaks. Dělají si s tím (práva k Twin Peaks v současnosti vlastní Paramount pozn. red), co chtějí. Já jim jen pomáhám s mixy pro druhou sezonu, ale zaměstnával mě tenhle film. Nicméně myslím, že by druhá série měla vyjít letos na podzim.

LN Zaměstnávala vás i vaše nadace pro mír a vzdělávání založené na uvědomění (David Lynch Foundation for ConsciousnessBased Education and World Peace), která podporuje výzkum pozitivního vlivu transcendentální meditace na tvořivost, vnitřní harmonii a následně světový mír. Co je jejím smyslem? Jak může podle vás pomoci třeba zlepšit současnou, ne úplně harmonickou situaci ve světě?

Amerika se poslední dobou ubírala celkem zvláštní cestou, ale myslím, že se věci mění a že se změní ještě více a bude lépe.

Snažím se propagovat myšlenku vzdělávání založeného na zkušenosti s totálním vědomím a poznáním. Lidstvo má tak obrovský potenciál a může dosáhnout osvícení, které je tak neskutečně nádherné ve své celistvosti. Potřebujete se ale naučit, jak se ponořit do nejhlubšího nitra, a objevit čisté nespoutané vědomí. Zažít blaženost. Když něco takového zažíváte, tak vědci zjistili, že je zapojený celý mozek, což nikdy jindy není. Nazývají to holistickou zkušeností.

Všechny části vašeho života se začínají zlepšovat. Čisté vědomí je požehnání, tvořivost, energie, síla. Je to přirozená a nádherná zkušenost. Když jste osvícení, tak mizí strach, úzkosti, deprese.

Negativita nemůže žít ve světle sjednocení a to může přinést mír. Existuje vnitřní rovnováha, kterou nemůže narušit nic zvenčí.

Když jste osvícení, tak dosáhnete míru, lidé jsou šťastní a tvořiví. Ani si neumíte představit, jak by svět vypadal, kdyby to takhle fungovalo.

LN To je vaše osobní zkušenost?

Ano. Blaženost. Nevěděl jsem, jaké to bude, když jsem začínal s meditací. Během meditace je vaše mysl ponořená dovnitř a tam je štěstí a můžete ho najít. Dostáváte se na hlubší a hlubší úroveň a zažíváte větší a větší blaženost. Vezme vás do míst, která vždy existovala a jen čekala na objevení. Zažívat nekonečno můžete jednu milisekundu a víte to, jakmile se vám to přihodí. Omlouvám se.

LN Kdy se vám to přihodilo naposledy.

Dnes ráno při meditaci.

LN Pomáhá vnitřnímu klidu káva, kterou tolik milujete?

Miluji kávu, tu vůni.

LN Jakou kávu pijete?

Organickou, ale značku nevím.

LN Kolik šálků?

Rozhodně ne víc než dvacet denně.

LN A spát můžete?

Spím jako mimino.

LN Ví se o vás, že váš každodenní život má velmi pevný řád. Rád jíte stejné sendviče ve stejný čas. Nemáte rád nábytek...

Mám rád nábytek, ale mám rád minimální svět.

LN Dobře, jak vypadá takový řád?

Jím ve stejný čas podobné věci. Měním oblečení, ale ne tak často. Ale tak po šesti měsících mi začnou jít věci na nervy, začnou mě otravovat a musím je totálně změnit. Když je změním, tak mě napadají dobré věci.

LN Z čeho tato touha po řádu pramení?

Není to tak, že bych ji strašně potřeboval. Když se ale kolem děje moc věcí, nemůžete tak dobře přemýšlet. V neuklizeném, neuspořádaném pokoji obraz zanikne, ale když si ho uklidíte, tak se najednou věci ozývají.

LN Když mluvíte o vnitřním štěstí, co je váš další projekt?

Zažiji obrovské štěstí, až na to přijdu, ale zatím nemám ponětí.

LN Velkým tématem vašich filmů je Hollywood, který je většinou velmi temný. Proč?

Není temný. Je tam plno štěstí. V Mulholland Drive i v INLAND EMPIRE. Jen tyhle konkrétní příběhy jsou trochu temnější.

LN Ukazujete ho jako místo zničených snů.

Někdy se ale také sen splní vrchovatě. Je to, jako když jedete do Las Vegas, kde je plno ztroskotanců, ale také jeden vítěz.

LN Tuto světlou stránku ale ve filmech nevidíme.

Ale pořád je tam štěstí na konci.

LN Vy v Hollywoodu žijete. Co pro vás osobně znamená?

Hollywood není jedna věc, ale milion věcí. Takže tohle je jen jeden plátek z Hollywoodu. Stejně jako je Mulholland Drive další plátek. Miluji Hollywood kvůli jeho světlu, kvůli vzduchu, v němž cítím něco jako svobodu, otevřené možnosti. Miluji zlatou éru Hollywoodu, která ještě občas zavane v nočním jazzu.

LN Cítil jste se vy sám někdy opravdu mizerně, jako že se vám rozplynul sen?

Jistě. Mnohokrát. Nejvíc po Duně.

LN Jak jste se z toho dostával?

Několikrát jsem chtěl spáchat sebevraždu. Jednou při práci na Sloním muži. Při natáčení Duny jsem opravdu toužil vyplazit se ze svého těla. Nechtěl jsem v něm být. Ale prostě se z toho musíte dostat. Vždycky, když něco děláte, a pak to ukážete světu, tak v tom je něco hrozivého, což podle mě mnoho lidí zastaví před tím, aby se takhle dávali napospas. U Duny jsem byl přesvědčený, že jsem selhal, protože mi nenechali director's cut.

LN A u Sloního muže?

Měl jsem vytvořit make-up, ale nepodařilo se mi to. Pak přišel Christopher Tucker a zachránil mě, ale první čtyři dny jsem nevěděl, jestli dostanu padáka nebo ne. Kdyby mě Mel Brooks vyhodil, tak by bylo všechno v pořádku.

LN Je pro vás důležité, jak vaše filmy přijmou diváci a kritici, nebo je pro vás důležité, že jste ten film natočil, jak jste chtěl, a jste s ním spokojený?

Obojí. Natočím ho, jsem s ním spokojený, ale stále mě zajímá, jak bude přijatý. Je těžké dávat se všanc.

LN Chcete zasáhnout co nejširší publikum?

Bylo by skvělé, kdyby lidi mohli zažít to, co jsem s filmem zažil já. Vnímat ten nápad. Ale nikdy se to tak nestane, ani s těmi nejpopulárnějšími filmy na světě. Musím být vděčný za to, co dostávám

LN Vadí vám, že musíte pokaždé vysvětlovat, o čem vaše filmy jsou?

Nevadí.

LN U Mulholland Drive od vás diváci dostali osm vodítek.

Já jsem jim je nedal. Dal jsem je Francouzům a oni je dali na internet. Chtěli film znovu uvést a požádali mě, jestli bych mohl udělat osm bodů. Původně jsem odmítl, ale pak mě to začalo zajímat.

LN Chystáte něco podobného i u INLAND EMPIRE?

Chcete, abych to udělal?

LN Mohlo by to pomoci...

Dobrá.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...