Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

MACHALICKÁ: Je stoletý Otakar Vávra národní hrdina?

Názory

  17:00
Česká televize už několik dní oslavuje režiséra Otakara Vávru u příležitosti jeho stovky v takovém rozsahu, že se divák, zejména ten mladší, musí domnívat, že jde o národního hrdinu. Možná je hrdinstvím dožít se stovky, ale jestli tento muž představuje reka hodného obdivu a následování, nemáme být na co pyšní.

Otakar Vávra na archivní fotografii z roku 2002. foto: ČTK

Přinejmenším si musíme položit otázku, má-li vůbec smysl zastávat zásadové postoje, když ten, kdo pragmaticky kolaboroval podle potřeby, je vítěz. Je pravda, že natočil pár dobrých filmů a vyučil české filmaře. Jenže ti, kteří neměli rudou knížku a nebyli ochotni se s komunistickým režimem paktovat, by možná natočili ještě lepší filmy a vychovali větší talenty. Šanci ale nedostali.

Čtěte také

Otakar Vávra své postoje odvozuje od nezadatelného práva točit filmy, tím je cokoliv omluveno. Chápu, že jeho žáci mu ten až obludný oportunismus nezazlívají a nepohoršují se nad levárnami, které páchal a na něž jsou doklady (na chudinku spravedlnost taky občas dojde).

Otakar Vávra si denně rád dopřeje sklenku francouzského červeného vína.

Byl jejich profesor a maximálně se jim věnoval. Možná že si tak vykupoval své svědomí. Jedinečným svědectvím o tom všem, které nejspíš Vávra ani nezamýšlel, jsou jeho memoáry. Vydal je poprvé v roce 1994 a nyní vyšly znovu. Jsou doplněné o krátkou kapitolu (Léta od osudu navíc), autorův doslov a emotivní pohled jeho ženy Jitky Němcové.

Vávra má ve svých pamětech ty nejsprávnější názory pod sluncem. Perfektně ví, jak funguje mechanismus totality, a odsuzuje ji. S jasnozřivostí hodnotí hříchy druhých a nikomu nic neodpustí. Ačkoliv je aktérem hrůzných peripetií, které režim vytvářel, a někdy i tím nejdůležitějším, on jediný vším prochází bez ztráty květinky.

Podlézání, intrik a křiváren se dopouštěli ti druzí. Jeho úmysly byly čisté, a pokud se zvrhly, nenese vinu. Příklad: Vávra sice prosazoval znárodnění kinematografie, ale úmyslu se chopila komunistická byrokracie, která návrh filmařů rozdrobila a postupně kinematografii zničila. Což pan režisér nemohl ani tušit, že?

Otakar Vávra s manželkou.

Vávra žil privilegovaný život za všech režimů. Když potřeboval, vzal auto a jel do Paříže, ať byla 50., 60. nebo 70. léta. Stejně tak dostával ceny: všude a vždy. Když měl dostat cenu jiný, třeba Jireš, uměl se o konkurenta postarat, vždyť jeho film byl přece tak špatný. Pro soudruha Vávru se pokaždé našly miliony na megalomanské filmy.

Úvodem normalizace to s ním přece jenom nevypadalo dobře, a tak rychle vytáhl do boje s filmy Dny zrady, Sokolovo a Osvobození Prahy, dalšími velikášskými projekty falšujícími dějiny. Dny zrady měly prý famózní úspěch ve francouzské televizi, však také o nich jel do Francie diskutovat soudruh historik Matějka z ÚV KSČ. A také pan režisér, který se po listopadu 1989 náhle stal přiznaným bonvivánem a opěvovatelem první republiky. Vávrových sto let bylo vážně pozoruhodných, jen jeho životní i umělecké krédo zůstává utajené i po přečtení všech jeho pamětí a zhlédnutí většiny filmů. Čím to asi bude?