Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Mají 3D filmy to nejlepší za sebou? Avatar byl vrchol

Média

  7:00
LONDÝN - Právě před třemi lety lidé po celém světě spěchali se podívat na Avatar Jamese Camerona, který se rychle stal finančně nejúspěšnějším filmem všech dob i kvůli průlomové digitální 3D technologii. Ale při pohledu zpět se zdá, že Avatar byl vrcholem trojrozměrného natáčení a od roku 2009 se mu jen máloco přiblížilo.

Živý Sam Worthington a animovaná Zoe Saldana ve snímku Avatar foto: Reuters

Vyprchala po třech letech přitažlivost 3D? ptá se BBC.

Nic Knowland byl v Británii 30 let respektovaným kameramanem. Zažil, jak filmové módy přicházejí a odcházejí, ale žádná ho nenechala tak v klidu jako 3D. "Z kameramanovy perspektivy může některým filmům pomoci. Ale u mnoha snímků jen rozptyluje a divákům přináší poměrně nepříjemné vizuální zážitky. Ještě jsem nepotkal kameramana, který by byl z 3D opravdu nadšený," řekl.

ČTĚTE TAKÉ:

Tento názor podporuje další britský kameraman Oliver Stapleton, který natočil třeba filmy Pravidla moštárny a Návrh. "3D jde proti vyprávění příběhu, u něhož je cílem vcítění do postavy. Stále vám připomíná, že se díváte na plátno - a brání vám, abyste se citově angažovali. Přirozené lidské vidění se v ničem nepodobá filmovému 3D," řekl. "Dvojrozměrná technologie tolik neupozorňuje na iluzi filmu. Je to samozřejmě tím, že jsme na ni zvyklí, ale také se nesnaží napodobovat naše vidění. Mým cílem jako kameramana je, aby vás nic nerušilo. 3D říká ´Podívejte se, já jsem film!´, zatímco 2D jednoduše říká ´Byl jednou jeden ...´," dodal Stapleton.

Pouze pro animované filmy?

On i Knowland připouštějí, že technologie 3D může pomoci animovaným filmů jako je Avatar (a podle Knowlanda je to zatím asi nejlepší použití 3D, jaké zná). Ale ani jednoho z nich od Avataru nic nepřesvědčilo, že 3D může spolehlivě sloužit potřebám seriózního dramatu.

Pochybovačům by mohl dát potravu k přemýšlení nový film Anga Leea Pí a jeho život. Kritici oceňují režisérovo vynalézavé a sebejisté použití 3D ve filmu, ve kterém je mladý hrdina unášen oceánem a pomalu krotí impozantně provedeného a velmi hrozivého tygra.

Z filmu Pí a jeho život

Ang Lee trvá na tom, že když se 3D použije chytře, tak si již v dramatu zajistilo své místo. "Protože je zkušenost 3D stále mladá, tak některé diváky mate. Ale dobrý režisér může této nejistoty využít k přesvědčení diváka, aby uvěřil tomu, co se na plátně děje," uvedl.

Médium je neutrální

A měl Ang Lee o této technologii pochyby? "Pořád. Dlouho máme vztah k tomu, jak vypadá 2D a k tomu, jak nám dobře vypráví příběhy. Když jsme vyrůstali, líbila se nám jeho solidnost - i když filmaři to oku vynahrazují iluzí hloubky a stíny. Technologie 3D je prchavější - současně jí věříme i nevěříme. Myslím, že nám připomíná první filmy, které jsme viděli v dětství," řekl Lee.

"Když se objeví nové médium, lidé je neberou vážně, protože je nespojujeme s dobrou filmařinou. Používá se pro kreslené filmy, akční filmy a laciné horrory. Ale médium samotné je neutrální - jde o to, jak je použijete. A my stále sestavujeme jeho jazyk," dodal.

Němec Torsten Hoffmann nedávno přesunul svůj 3DContent Blog do Austrálie.

Odtamtud sleduje trhy, kde podle něj 3D opravdu roste: Asii a především Čínu a Jižní Koreu. "Jen v Číně je asi 10.000 pláten vybaveno pro 3D - to je skoro čtvrtina celosvětového počtu. A když si čínští diváci mohli vybrat u stejného filmu mezi 3D a 2D, tak si v naprosté většině vybrali trojrozměrný snímek. A nejde jen o kina, i hlavní čínská televize CCTV do 3D hodně investuje," řekl Hoffman.

Ve 3D nejsou jen šmejdy

Podle Roberta Mitchella z časopisu Variety si diváci v Evropě a Americe ke 3D našli přirozený přístup. "Většina lidí má poměrně promyšlený názor na to, co opravdu potřebuje vidět v digitálním 3D - na rozdíl od filmů, kdy si myslí, že to jejich divácký zážitek nezlepší nebo může být i obtížné. Po vrcholku, kterým byl Avatar, přistupují diváci chytře k menším filmům, u kterých se zřejmě nevyplatí si připlatit za 3D," řekl.

"A lidé ve studiích nejsou hloupí: brzy si uvědomili, že skoro nikdo nejde na film jen proto, že je ve 3D. Když je film od počátku dobře připravován pro 3D, tak to poznáte. Dobrými příklady z poslední doby je animovaný Madagaskar 3 nebo poslední film ze série Transformers. na druhou stranu si myslím, že poslednímu snímku o Harrym Potterovi 3D vůbec nepomohlo," dodal Mitchell.

Harry Potter a Relikvie smrti - část 2

"Režiséři jako Wim Wenders, Werner Herzog, Martin Scorsese a Ang Lee ukázali, že se 3D dá použít zajímavým způsobem. Ve 3D nejsou jen šmejdy. A lidé tvrdící, že technologie 3D je nakonec propadák, přehánějí. Ale Christopher Nolan zatím není fanouškem a nikdy neuvidíme film ve 3D od Quentina Tarantina, který nemá rád ani digitální kamery," řekl.

"Příští velkou událostí může být Velký Gatsby od Baza Luhrmana s Leonardem DiCapriem, který má jít do kin v květnu. Zdálo by se, že to není přirozená látka pro 3D, ale Luhrmann je režisér, který dá hodně na styl a umí ho využít," prohlásil Mitchell. "Ale je pravda, že před třemi lety převládající pocit, že studia chtějí, aby všechny velké filmy byly automaticky ve 3D, je pryč. Filmaři šli do protiofenzivy a vyhráli," prohlásil Mitchell.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!