Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Malá farma vysává peníze z ČT. Předražený seriál má málo diváků

Média

  9:45aktualizováno  20:14
PRAHA - Přestože Česká televize veřejně říká, že se snaží šetřit peníze koncesionářů, nakupuje pro své vysílání pořady za přehnanou cenu. LN zmapovaly příklad, jak snadno rostou rozpočty pořadů a tím pádem z televize zbytečně odtékají peníze.

Seriál Malá farma. foto: Česká televize

Podivně sestavený rozpočet má například dokumentární reality show Malá farma, kterou vysílá ČT od září. V pořadu vystupují dva mladí lidé, kteří se odstěhovali z města a mají ukázat, zda jsou schopni žít na venkově, kde mají za úkol vybudovat ekofarmu.

Nestandardní položky
LN mají rozpočet pořadu k dispozici a podle televizních profesionálů jsou v něm některé položky nestandardní. Například za dvoudenní natáčení se podle tohoto rozpočtu musí za spotřebovanou vodu, plyn a elektřinu zaplatit 11 tisíc korun. Lidé z televize se shodují, že tak vysoké účty za energie nejsou při běžném natáčení publicistického pořadu vůbec možné.

Malá, ale drahá

Seriál má mít 42 dílů, každý trvá 26 minut. Údajně se však uvažuje o více cyklech.

Série 42 dílů vyjde Českou televizi na 11 622 996 korun.

Sledovanost pořadu je zatím velmi nízká. Průměrně se na premiérové vysílání Farmy dívá méně než 130 tisíc lidí.

Podivná je i částka 30 000 na jeden díl za nákup sazenic a zvířat na farmu či dalších 30 000 za pronájem farmy a polí. "Celá kapitola rozpočtu, ve které jsou zahrnuty energie, pronájem nebo doprava jsou nestandardní," potvrzuje producent, který spolupracuje na výrobě pořadů pro ČT. Aby neohrozil svoje další působení, nechce zveřejnit jméno. Podobně ale mluví i další spolupracovníci či zaměstnanci televize.

Berkova Malá farma
ČT sama pořad nepřipravuje, nakupuje už hotové díly seriálu od externího dodavatele, českokrumlovské firmy Czech info. Tu vlastní mediální lobbista Jaroslav Berka, který kromě toho, že je majitelem několika mediálních organizací, má také společnost Malá farma, zaměřenou na živočišnou výrobu a agroturistiku. Stejnojmenným pořadem si tak dělá ve vysílání ČT zadarmo reklamu. A na farmě, kterou koupil údajně jen kvůli natáčení, mu zůstane podle lidí z ČT veškeré vybavení, které se za peníze koncesionářů do pořadu nakoupí.

Například i traktor, který měl podle oficiální informace v pořadu stát 53 tisíc. V rozpočtu je ale amortizace traktoru vyčíslena na pět a půl tisíce za díl. Jeho cena se tak vrátí firmě Czech info za pouhých deset pokračování, i když rozpočet platí pro všech nasmlouvaných 42 dílů. Seriál Malá farma.

Zástupci společnosti se k podivnému rozpočtu nevyjádřili. Přestože otázky jim LN zaslaly na oficiální mail firmy už v polovině minulého týdne. Odpovědět nebyli ochotní ani včera. "Nemám důvod se teď s vámi o tom bavit," řekl muž, jenž se v telefonu představil jako Berka mladší. K pořadu se nechce vyjadřovat ani generální ředitel ČT Jiří Janeček. V rozhovoru pro LN na začátku září tvrdil, že o seriálu nic neví. "Víte, kolik vyrábíme ročně pořadů? Téměř 300 tisíc. A vy se mě ptáte na jeden?" rozčiloval se Janeček. Podle některých lidí z ČT však přijel v polovině srpna kvůli smlouvě do Brna. "Byl nejdříve v Brně a poté odjeli někam za Berkovými," řekl LN jeden ze zaměstnanců ČT.

Skutečné náklady na natáčení by měla ohlídat na konci roku kontrola. Při ní by měla firma prokázat, že měla takové výdaje, jaké vykázala v rozpočtu.

I kdyby však pár desítek tisíc vracela, vyjde ČT pořad hodně draho. Za jeden díl seriálu zaplatí přes 270 tisíc korun, ve sledovanosti se ale vložené peníze neodráží. Na premiérově vysílaný díl se v průměru dívá méně než 130 tisíc lidí.