Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Mami, podívej, to je Megatron!

Kultura

  10:46
PRAHA - Vyjasněme si hned na začátku jednu věc. Jeden z nejhlasitěji avizovaných blockbusterů letošního léta Transformers není běžný film, ale 144 minut dlouhá reklama, jejímž cílem je zvýšit prodej stejnojmenných hraček firmy Hasbro.

Hlavní je akce. Režisér Michael Bay nepřetržitě atakuje divákovy smysly, intelekt přitom nechává odpočívat. foto: BontonfilmReprofoto

Před dvěma lety zvedl Michael Bay (Armageddon, Pearl Harbour) ze židlí fanoušky science fiction snímkem Ostrov -vystylovalým a k uzoufání nenápaditým příspěvkem k žánru. Film divácky vyšuměl a jen tak tak si na sebe vydělal. Letos to oficiální vládce hollywoodského blockbusteru v jeho nejstupidnější i nejkouzelnější podobě zkouší se sci-fiznovu, marketingově chytře a tím pádem i finančně méně rizikově. Tentokrát spojil síly nejen se Stevenem Spielbergem coby výkonným producentem, ale i s americkou hračkářskou firmou Hasbro a přinesl světu celovečerní hrané filmové Transformers.

V Česku, kde se hračkářská mánie zastavila někde u Barbie, se najde jen nepočetná skupina vyznavačů specifické hračky, u kterých taková informace vyvolá radostné jiskření v očích. Pro většinu je to sdělení naprosto ufonské. Pokud na film, v němž se Země stane bojištěm mezi hodnými a zlými mimozemskými roboty, kteří na sebe berou podobu různých strojů - nejčastěji dopravních prostředků, lidé půjdou, tak kvůli očekávání gigantické dávky obrazové i zvukové extravagance, která patří k Bayovým „autorským“ akvizicím.

Kdo je tady nepřítel?
Kdo očekává bombastičnost, tak ji samozřejmě také dostane. Transformers jsou až po okraj plní senzorické agresivity. Jsou super hlasití, freneticky sestříhaní, s akcemi a bitkami rychlými tak, že jsme rádi, pokud vůbec zahlédneme, jak ta hlavní atrakce vypadá. Za zvláštní zmínku bez jakékoliv ironie stojí v tomto případě speciální efekty, pod nimiž jsou podepsaní mágové z ILM George Lucase. Bay svoji techniku, kdy nepřetržitě atakuje divákovy smysly na všech možných úrovních, přičemž důmyslně vynechává intelekt, svérázně a příznačně nazývá „fucking the frame“ (sic!). V tomto ohledu je to hlavně pro Baye orgastický zážitek.

Nic navíc se ale nekoná, přestože se scenáristé začleněním oficiálního sloganu hraček řady Transformers - volně přeloženého třeba jako „je tu mnohem víc, než se na první pohled zdá“ - snaží několikrát vyvolat představu skrytých kvalit. Transformers jsou první signální. Famózně tupý a překvapivě nudný scénář je poskládaný z rozbíhavých zápletek tak, aby postihl touhy a představy cílového publika demografického segmentu mladíků mezi patnácti a pětadvaceti lety.

Je tu všechno: teenager a jeho sociální i rodinné problémy. Rychlé auto, nabušení američtí vojáci v poušti Blízkého východu, partička cool napůl vědců-napůl hackerů, sexy kočka v minisukni, která umí bravurně opravit motor i parkovat ve městě. Postava agenta, jenž vede supertajnou sekci a hází klacky pod nohy mladému hrdinovi. Následně je spravedlivě
Hodnocení LN

*
Transformers
USA 2007
Scénář: Roberto Orzi, Alex Kurtzman
Režie: Michael Bay
Kamera: Mitchell Amundsen
Hrají: Shia LaBeouf, Megan Foxová, Jon Voight, John Torturro, Kevin Dunn a další Distribuce v ČR: Bontonfilm
Premiéra: 16. 8. 2007

potrestán svlečením do spodního prádla - nátělníku se supermanským S a trenýrek s květinovým motivem. I na závěrečné objímání na kapotě auta v západu slunce dojde. Stejně jako na svérázný politický komentář, kdy jsou jako hrozba pro USA vyhodnoceni Číňané spíše než Íránci. Samozřejmě, nikdo nečeká žádné hloubky, ale i teenageři si zaslouží víc.

Vtipní pouze omylem
Transformers ve svém šílenství bezděčně generují neuvěřitelně vtipné a parodické momenty. K nejzajímavějším patří postava ministra obrany v podání ďábelsky demagogického Jona Voighta. Ten se v závěru chopí prehistorické kulovnice a v duchu jedné z nejsvětějších amerických tradic domobrany se snaží zastavit technologicky megavyspělé roboty. Kdyby scenáristé i režisér zamýšleli celý film alespoň trochu jako parodii nebo nadsázku, pak by to byla galaktická rozkoš. Jenže není.

Bay se mohl realizovat díky 145 milionům, které do projektu vložily Dreamworks a Paramount. Studia samozřejmě nenatáčela nezištně reklamu pro Hasbro, ale počítala s tím, že ani ona spojením se známou značkou nepřijdou zkrátka. A také nepřišla. Film už vydělal celosvětově téměř 600 milionů dolarů. Převrácení standardních strategií, kdy film je primárně film a pokud se zadaří, jako například u Star Wars, tak vydělá i na merchandisingu, se oběma stranám vyplatilo.

Koncern Hasbro, který ještě před americkou červnovou premiérou snímku uvedl na trh novou figurku speciálně spojenou s filmem, ještě neřekl poslední slovo. A kdyby náhodou reklamní záměr nebyl dost čitelný, tak Bay nechá vstoupit do děje toho, koho má oslovit. Chlapec přihlížející bitvě robotů se otočí na svou matku s nadšeným výkřikem: „Podívej, mami!“ Ano, podívej mami. A kupuj. Jeden výrok, který do sebe bezezbytku perfektně poskládá podstatu celého filmu.


FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...