"Na představení bude Matonoha, který je hercem s mimořádnou schopností bezprostřední reakce, spolupracovat pokaždé s některou ze svých filmových a divadelních kolegyň, které nebudou příliš tušit, co je čeká," řekl na dnešním setkání s novináři režisér Pokorný. Inscenace se podle něj blíží žánru "stand up comedy" neboli vystoupení "na stojáka", s nímž má Matonoha bohaté zkušenosti.
Na jevišti má představit nový scénář herečce, kterou chce získat pro hlavní roli - ta ovšem po celou dobu mlčí. On před ní předestírá jednu "úžasnou" situaci za druhou, avšak neuvěřitelná love story hrdinky s islámským teroristou nekončí ani v nebi.
Mark RavenhillRavenhill patří mezi zakladatele takzvané coolness dramatiky, která ve druhé polovině 90. let šokovala publikum otevřeností a zobrazením fyzických i psychických krutostí současného světa. Na českých jevištích se objevily například jeho hry Shopping and Fucking, Polaroidy, Faust/Faust je mrtvý a Domeček pro buzničky. Monolog Produkt napsal v roce 2005, jako herec s ním objel řadu festivalů a představil ho i na festivalu v Nitře. Letos na jaře v Praze předal divadelní cenu, nesoucí jeho jméno, předloni tu viděl českou premiéru hry Bazén (bez vody) v produkci souboru Letí. |
Jiří Pokorný nastudoval Produkt v české premiéře už před čtyřmi lety, kdy se na jevišti Divadla Ta Fantastika objevili zpěvačka Lucie Bílá s Davidem Prachařem a Bára Basiková s Tomášem Petříkem.
"Není to šarlatán, ale kus ďábla v něm je. Jeho černý humor je pověstný," řekl o Ravenhillovi režisér. V monodramatu Produkt se podle něj pustil na dlouhou a hodně strmou sjezdovku - leze divákům do skříně, do rodinného alba i do svědomí.
Výsměch civilizaci
Produkt je podle dramaturgyně Marie Reslové mrazivě aktuálním a groteskním výsměchem naší civilizaci - světu producentů a jejich dobře prodejných "produktů". "Je zběsilou kombinací kýčovité love story, akčního filmu a konjunkturálních politických témat," uvedla.
"Text je hodně výlučný svou formou. Už proto, že jedna z postav po celou dobu důsledně mlčí," uvedl Matonoha. Podle režiséra se v každé repríze objeví jiná herečka, za možné považuje i výběr vhodné ženy z publika, jak to konečně dělal i sám autor.
"Její reakce budou nevyzpytatelné. Chceme, aby herečky text neznaly a nepátraly po něm," dodal Matonoha.