Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Mentoři mají pomoci slabším žákům

Česko

  8:13
PRAHA - Ministr školství Ondřej Liška se chce při reformě školství inspirovat v Dánsku. Líbí se mu například tamní způsob pomoci neúspěšným žákům.
Školáci - ilustrační foto.

Školáci - ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Jak vylepšit české školství? Inspirovat se v Dánsku. To má alespoň v plánu ministr školství Ondřej Liška, a proto se setkal se svým dánským protějškem Bertelem Haarderem. 

Ministr Liška si z dánských zkušeností odnesl několik tipů, které by chtěl uplatnit i v českém školství.  Například by u nás mohli začít fungovat takzvaní mentoři. To jsou lidé, kteří pomáhají slabším žákům dostudovat školu.

Uvozovky dolníV Dánsku s tím přišla jedna škola. Nejslabšímu žákovi pomáhal při studiu starší a chytřejší spolužák. Motivoval ho, vysvětloval mu látku a snažil se v něm vzbudit zájem o studiumUvozovky horní


„V Dánsku s tím přišla jedna škola. Nejslabšímu žákovi pomáhal při studiu starší a chytřejší spolužák. Motivoval ho, vysvětloval mu látku a snažil se v něm vzbudit zájem o studium,“ popsala mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová.

Systém se na škole ujal a postupně ho zavedli na všech školách. Mentorem se tam může stát spolužák, učitel v penzi nebo někdo z neziskové organizace. A něco podobného by chtěl ministr Liška zavést i u nás. „Děti, které nemají podporu ve vzdělávání v rodině nebo jsou ze sociálně slabých rodin, by tak mohly mít pomocníka, který by jim pomohl,“ řekl Liška.

Tato služba není nikým placená, mentoři pomáhají dětem zadarmo. Od státu dostávají jen drobné příspěvky na pomůcky.

Další zajímavostí, která v Dánsku začne platit od příštího roku, je finanční výpomoc pro vysokoškolské studenty. Ti, kteří budou studovat v zahraničí, dostanou na studium peníze od státu. Přidělena jim bude stejně vysoká částka, kterou by stálo jejich vzdělávání na domácích univerzitách.

Jak se navíc ukázalo, dánské vysoké školství má k tomu českému poměrně blízko. Tamní vysoké školy jsou v současné době spravovány radami, ve kterých je většina lidí ze soukromého prostředí.

„Tyto rady jmenují například rektory. Školy nyní výrazněji spolupracují s průmyslem, přesto ale zůstávají nezávislé,“ řekl dánský ministr Haarder. Právě s touto variantou počítá i Bílá kniha terciárního vzdělávání, kterou nedávno české ministerstvo školství představilo veřejnosti.