5. července 2014 18:01, aktualizováno 6. 7 8:46 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Menzel představil ve Varech
digitalizované Ostře sledované vlaky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Jiří Menzel, Naďa Urbánková (čtvrtá zleva), Květa Fialová, Václav Neckář a... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jiří Menzel, Naďa Urbánková (čtvrtá zleva), Květa Fialová, Václav Neckář a... | foto: ČTK
Světovou premiéru měl dnes na karlovarském festivalu restaurovaný a digitalizovaný oscarový film Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky z roku 1966. Jak režisér oznámil, na řadě budou teď jeho Postřižiny, na jejichž obnově se hodlá s Nadací české bijáky finančně podílet. "Zaslouží si to především kameraman Jaromír Šofr a doufám, že se ti bohatí přidají," řekl.

Ostře sledované vlaky jsou třetím snímkem, jehož obnovu finančně zajistila zmíněná nadace. Úplně prvním, který byl z iniciativy karlovarského festivalu a za podpory Národního filmového archivu a ministerstva kultury digitálně restaurován, byla v roce 2011 Marketa Lazarová, renovovaná díky finanční záštitě společnosti ČEZ jako generálního partnera festivalu. Na základě ohlasu vznikla nadace s tím, že každý rok shromáždí finance na zrestaurování dalšího významného československého titulu.

Češi se smáli hned, Američané až po titulcích, vzpomíná Neckář

Diváky ve zcela zaplněném Velkém sále Thermalu pozdravily i herečky Květa Fialová, Jitka Zelenohorská a Naďa Urbánková, která se tak poprvé prošla po červeném koberci. "Nejsem zatím na velké proslovy," přiznal herec Václav Neckář, kterého před 12 lety postihla mozková příhoda. "Doufám, že se vám film bude líbit, jako se líbil před 48 lety. Třeba i v New Yorku, kde bylo tehdy rovněž plno. Češi a Slováci se smáli hned, ale Američané až ve chvíli, kdy dočetli titulky," řekl.

Restaurátorské práce na Ostře sledovaných vlacích z roku 1966 začaly v březnu v pražském studiu UPP. Členem odborné komise, která na průběh digitální obnovy dohlížela, byl kameraman Jaromír Šofr. Za dodržení kvalitativních a technologických standardů digitální obnovy zodpovídal tým odborníků - v případě Národního filmového archívu kurátorka a historička Jeanne Pommeau, hlavní kurátor sbírek NFA Vladimír Opěla a vedoucí digitální laboratoře NFA Jan Zahradníček.

Podle Šofra je při této příležitosti důležité vycházet z filmového negativu, protože i kopie stárnou a podle nich lze těžko něco zrestaurovat. V tom je podstatná práce kameramana, který u toho byl a pohlídá si obrazový koncept filmu. "Jen tak nebude digitalizace krokem zpět. Tato práce byla čistá radost," uvedl s tím, že cílem je, aby získal film podobu, jakou měl při premiéře.

ČTK, Lidovky.cz
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!