Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Minipivovar Karpat vaří piva i pro Tesco v Česku

Pivo

  21:00
PRAHA - Slovenský řemeslný pivovar pronikl do celoplošné nabídky obchodního řetězce Tesco. Velký projekt s minipivovary má u nás i Makro.

Piva privátní značky Finest vaří slovenský Karpat. foto: Miroslav Petr, Lidové noviny

Neuplynul ještě ani rok od doby, kdy slovenský byznysmen Andrej Sabovčík otevřel na okraji Trnavy v areálu bývalých mrazíren minipivovar Karpat, a už je tohle pivo k mání nejen po celém Slovensku, ale i okolních zemích.

Jde o výsledek spolupráce s řetězcem Tesco, kterému Karpat vyrábí jeho pivní variantu privátní značky Finest.

Třetinkové lahve nefiltrovaných a speciálně pasterizovaných piv jako je například Lager, Stout, Ale, nebo Porter nabízí Tesco celoplošně ve svých prodejnách i v Česku.

Minipivovary se částečně prosazují i v některých jiných řetězcích, ale na rozdíl od konkurence z velkých průmyslových pivovarů jsou k mání jen v obchodech v blízkosti „komína“, tedy kde daný minipivovar sídlí.

Karpat je první

Pivo z produkce Karpatu je však první, které je v rámci sítě daného řetězce k dispozici na celém území Česko - Slovenska.

„Od poloviny června máme v nabídce i šest řemeslných piv pod naší prémiovou privátní řadou Tesco Finest, které pro nás vaří slovenský pivovar Karpat,“ potvrzuje mluvčí Tesca v Česku Václav Koukolíček.

„Design lahví připravila společnost Tesco, recepturu jednotlivých piv zajistil tým sládků pivovaru Karpat pod vedením vrchního sládka Tomáše Huba,“ komentovala pro server opive.sk vznik spolupráce Michaela Mrázová z Karpatu. Na receptuře těchto piv se podíleli i Josef a Petr Krýslovi z Plzně, kteří pivovar Karpat loni stavěli.

Karpat se roční produkcí do 10 tisíc hektolitrů vejde do kategorie minipivovarů, i když prodává významnou část lahvového piva. Pro minipivovary není ale obvyklý odbyt velké části produkce k jednomu jedinému odběrateli.

„To může být svým způsobem i riziko. Tak velký zákazník jako je obchodní řetězec někdy způsobí, že musíte odmítnou jiné odběratele. Nebo hrozí, že si po čase spolupráci rozmyslí a těžko nahonem pak budete nahrazovat tak velký výpadek,“ popisuje druhou stránku spolupráce s velkými obchodníky šéf Českomoravského svazu minipivovarů a spolumajitel firmy Pivo Praha Jan Šuráň.

Mezi českými minipivovary dosud žádný do celoplošné sítě obchodů své produkty neprodává. Na malý odbyt si ale přesto nemusí stěžovat. „Minipivovary, které svá piva nepasterizují, těžko mohou kvůli krátké záruční lhůtě velkým řetězcům dodávat,“ říká třeba majitel sokolovského Permona Ladislav Sás.

Permon by přitom z českých minipivovarů měl k dodávkám do řetězců nejlepší předpoklady – 43 procent z 3 tisíc ročně uvařených hektolitrů stáčí do lahví. Piva ale nepasterizuje. A je nutné je tedy prodat a spotřebovat v rámci krátké – v tomto případě dvouměsíční – záruční lhůty.

Permon a celkem 15 minipivovarů v Makru

Sás však spolupracuje s velkoobchodním řetězcem Makro, který v jednotlivých regionech nabízí piva od místních nejmenších výrobců. A je z tuzemských řetězců co do nabídky značek od minipivovarů absolutně nejdál.

Makro má pro tyto účely od loňského podzimu vyhrazené chladicí boxy a to umožňuje prodávat i řemeslná nepasterizovaná a nefiltrovaná piva. Nejen klasické ležáky nebo pšeničná piva, ale i různé „ejly“ a další piva anglosaského stylu. V současné době tak různě po celém Česku prodává Makro 110 značek piv od 15 minipivovarů.

„Každá prodejna Makro se může pochlubit nabídkou speciálních piv ze svého okolí,“ říká mluvčí řetězce Romana Nýdrle. „Chceme nabídnout našim zákazníkům zpestření kategorie a přiblížit regionální výrobek, který by možná sami neměli možnost najít a ochutnat,“ dodává.

Autor: