Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ministerstvo nechce kola s vozíky. Cyklisté se bouří

Zprávy z EU

  19:40aktualizováno  19:41
PRAHA - Mezi ministerstvem dopravy a cyklisty se rozhořel spor o přívěsné vozíky pro děti. Obě strany si vykládají zákon po svém.

S dětským vozíkem by rodiče neměli vyjíždět ani na silnice ani na cyklostezky foto: Shutterstock

Když letos na jaře Blanka Frieszová z Prahy pro osmnáctiměsíčního syna kupovala přívěsný vozík ke kolu, netušila, že podle zákona s ním nesmí na silnici. Prodávající jí to neřekl. "Vozík má certifikaci pro jízdu na silnicích, takže nás ani nenapadlo, že by to tak nemuselo být," říká.

PSALI JSME O VOZÍCÍCH KE KOLU

Je to paradox. Česko je se 13 tisíci prodanými kusy rájem cyklovozíků, přesto podle ministerstva dopravy jako v jedné z mála evropských zemí zákony zakazují vyjet s nimi na silnici i cyklostezky. Ty jsou kolaudované jako pozemní komunikace, na které přívěsný vozík s lidmi ze zákona nesmí.

SPOR O CYKLOVOZÍKY

Podle ministerstva dopravy silniční zákon nepředpokládá přepravu osob ve vozíku za jízdním kolem, a tak platí pro dětské vozíky za jízdní kolo stejné podmínky, jako pro přívěsy motorových  vozidel. U těch je přeprava lidí zakázána.

Cyklisté naopak vycházejí z toho, že zákon přepravu osob ve vozíku za jízdním kolem nezmiňuje. Není tudíž explicitně zakázána.

Úřad chce, aby vozíky ke kolům byly zakázané. Argumentuje tím, že dítě v nich leží přesně ve výšce nárazníku auta. Naopak prosazuje dětské sedačky nad hranou nárazníku vozidla. A šéf dopravní policie Leoš Tržil jde ještě dál. "Přepravu dětí na kole vidím celkově jako problematickou," reagoval na dotaz serveru Lidovky.cz.

Zastánci vozíků ale říkají, že nejsou zdaleka tak nebezpečné a sedačky mají také nedostatky. "Vozík se mi zdá bezpečnější než sedačka, tam dítě případně spadne z výšky, když usne, tak se nebezpečně klimbá. Vozík má kovový rám, tak mi přijde bezpečnější," myslí si Frieszová. A přidává se i Tomáš Fiala, majitel firmy, která se na prodej vozíků specializuje. "Žádné řešení není dokonalé. Ale když spadne dítě ze sedačky, skončí se zlomeninami a pohmožděninami nožiček."

Prodejci se teď bojí, že za vozíky, které stojí i přes deset tisíc korun, budou lidé chtít zpět peníze. "Jestli je to zakázané, tak bych jim to hodila na hlavu," zlobí se Frieszová.

Fiala své klienty raději na jejich zákaz upozorňuje. "Nejdřív jsem se bál, že mi zboží budou vracet, ale setkal jsem se s úplně opačnou reakcí," libuje si. Vozík mu zatím nikdo nevrátil, mediální humbuk se neprojevil ani na prodeji.

Policejní kontrola (ilustrační foto)

To i přes to, že cyklistům hrozí až dvoutisícová pokuta. Policie si však s cyklovozíky na silnicích příliš neví rady. "Tu problematiku máme na stole krátkou dobu a nepředpokládám, že by s ní všichni policisté byli srozuměni. Každý z nich by měl posoudit, kde je přeprava uskutečňována," myslí si Tržil. Podle něj by jízda s vozíkem na cyklostezce neměla být "až takovým problémem". Na ministerstvu dopravy však v nejbližší době bude jednání, které by mělo jasně říci, jak se v těchto případech chovat.

Zastánci vozíků se chystají do protiútoku. "Je návrh petice, na které by se příští týden měly střádat podpisy, ve věci se angažuje i spolek Auto*Mat a na samotném ministerstvu pracují lidé nakloněni cyklistice," ujišťuje Fiala. Podle sdružení Na kole nakonec rozhodne Evropský parlament. "V současnosti projednává legislativu pro provoz dětských vozíků za kolo, která vejde v platnost na jaře. Poté bude ministerstvo dopravy povinno tato pravidla do zákona zapracovat," píše na svém webu.

Autoři: ,