"Nevypadá to nijak dobře, pozice České republiky je v tuto chvíli velice zhoršená," uvedl Bendl. Podle něj došlo na slova kritiků, že Česko předsednictví nezvládne; republika má prý nyní kvůli pádu vlády "z ostudy kabát".
Hlavním tématem jednání by měly být inteligentní dopravní systémy (ITS), které mohou výrazně zlepšit plynulost a bezpečnost dopravy.
ITS se na tyto oblasti zaměřují v rámci motta "inteligentní mobilita bez bariér". "Vyšší plynulost dopravního provozu může pro řidiče znamenat mj. nižší spotřebu pohonných hmot," uvádí se v prohlášení ministerstva dopravy.
Bendl vidí v ITS potenciál, který by mohl v zemích EU snížit úmrtnost při dopravních nehodách. Od neformálního setkání si ministr slibuje zviditelnění překážek, které brání zavádění ITS.
Na setkání také vystoupí Petr Moos, bývalý ministr dopravy v Tošovského vládě, s tématem využití ITS v zpoplatňování infrastruktury silniční dopravy a jejich propojení s elektronickým mýtným.
Situaci mohou ztížit dopravci
Vyjednávací pozice Česka je ale prý velmi ztížená. Ostudu prý mohou zvětšit kamionoví dopravci, kteří chtějí v Litoměřicích protestovat kvůli údajně vysokým sazbám mýtného. Slevy na mýtném slíbil premiér Topolánek dopravcům na podzim.
Podle Bendla slib padl v situaci, kdy zelení usilovali o zákaz jízd kamionů koncem týdne. Slevy měly být kompenzací. Nyní zákaz jízd nehrozí, a proto není nutné mýtné snižovat. Podle Bendla by mělo být řešení diferenciace sazeb s ohledem na denní dobu.
Příslušný zákon je nyní ve sněmovně, která by ho prý mohla stihnout projednat ještě v tomto volebním období.
Co je to ITS?
Pod pojmem inteligentní dopravní systém si lze představit například mediálně známé zpoplatnění dopravy v centru Londýna, kde dopravu neustále snímají kamery, jenž dokážou přečíst poznávací značku auta a zpoplatnit jeho průjezd. V Česku lze za obdobu inteligentního dopravního systému považovat mýtné brány na dálnicích a silnicích 1. třídy, samotný název ale počítá s propojením většího počtu rozdílných systémů.
Evropská unie se nejmodernější techniku snaží do dopravy zařadit již delší dobu. Před nedávnem například Evropská komise vyčlenila jednotnou celoevropskou rádiovou frekvenci pro inteligentní technologie v automobilech. Tento krok umožní, aby vozy spolu navzájem komunikovaly a současně byly ve spojení s centry řízení provozu.
Díky tomu by pak mohli být motoristé varováni třeba před nebezpečími na silnicích, nehodami a případně i upozorněni na alternativní cesty, kterými je možné taková riziková místa objet. To snižuje i riziko dopravních zácep, kterých se v unii denně tvoří zhruba 7500 kilometrů.
Příští předsednická země EU Švédsko bude v září tohoto roku na téma ITS pořádat světový kongres.