1. září 2008 16:03 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Místo Masaryčky díra v zemi

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 15Diskuse
Masarykovo nádraží | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Masarykovo nádraží | foto: Lidové noviny
PRAHA Tunel z Karlína na Smíchov by mohl v budoucnu nahradit současné Masarykovo nádraží. Ve stavbě by se nacházela i zastávka nedaleko Hlavního nádraží s pracovním názvem Opera. Zástupci pražského magistrátu a Českých drah uskutečnění takového řešení odhadli na několik desítek let.

Podle radního Martina Langmajera, se kterým se shodl ředitel nemovitostních projektů ČD Karel Tabery, brání současná podoba Masarykova nádraží dalšímu rozvoji města. Praha by proto ráda současné kolejiště přeměnila v park obklopenými novou zástavbou. Území by zároveň protínala prodloužená Opletalova ulice.

Další rozvoj nádraží se podle Taberyho uskuteční ve dvou časových horizontech. V krátkodobém a střednědobém výhledu se počítá se zachováním železniční dopravy, zúží se však rozsah kolejiště.

Developer, společnost Masaryk Station Development, postaví nové budovy v místech nepoužívaných kolejí a ubytoven směrem do ulice Na Florenci.

V dlouhodobém časovém horizontu se pak počítá s úplným zrušením železničního provozu v místech nynějšího nádraží. To je však otázka několika desítek let. Podle Taberyho soukromého odhadu nejméně 40 let. Jeho kolega ze stejného odboru Karel Hejtmánek si přitom zažertoval, že kdyby byly všude rozumní lidé, dalo by se to stihnout za deset let.

Zrušené nádraží by poté mohl nahradit tunel. Varianta s tunelem vyplynula ze studie, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy. Jak se píše v materiálech magistrátu, podoba projektu "není ještě definitivně stabilizována a byla zatím předmětem ověřování". Tunel by vedl z Karlína na Smíchov se zastávkami Opera a Karlovo náměstí.

Podle zástupců drah i magistrátu je základní nevýhodou Masarykova nádraží jeho neprůjezdnost. Vlaky končí na slepých kolejích přímo v odbavovací hale. Studie pro MD proto hledá takzvaný průjezdný model Prahy. Alternativou k tunelu by mohlo být vybudování podzemního terminálu pod nynějším Hlavním nádražím.

Masarykovo nádraží se stalo v posledních týdnech středem pozornosti. Počátkem srpna pražští radní schválili změny územního plánu, které umožní v místech nádraží stavět. Změny musí ještě v polovině září schválit zastupitelstvo. Za zachování provozu na nádraží se postavili například středočeští starostové.

Masarykovo nádraží je nejstarší pražskou železniční stanicí. Nádraží je zároveň nejvytíženější stanicí pražských městských a příměstských železničních spojů, denně jím projde 30.000 Pražanů a Středočechů využívajících tyto spoje. Další osud nádraží má v rukou několik subjektů. Jde především o MD, České dráhy, Správu železniční dopravní cesty a pražský magistrát.

Lidovky.cz
  • 15Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz