Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Móda je jako poezie, musíme se ji naučit číst, říká Veronika Ruppert

Design

  20:45
Hlas Veroniky Ruppert znáte z vysílání Radia Wave, kde už šestým rokem připravuje pořad Modeschau. Snaží se na módu dívat z jiných úhlů, pokouší se o její rehabilitaci a říká, že je to podobné, jako s poezií.

Veronika Ruppert foto: Archiv Veroniky Ruppert

Shape & Vision

Minulý pátek představili Veronika Ruppert a Adam Gebrian debatní večery spojující módu s architekturou. První Shape & Vision se velmi vydařil a na jaře se můžete těšit na pokračování. "Už jste někdy někde četli, že je architektura povrchní? Asi ne. Zato o módě už jste tuhle věc slyšeli asi tisíckrát. Oboje je přitom v podstatě prostorové ztvárnění úvahy o estetice a funkci, které slouží lidem. Oboje návrhář nebo architekt navrhne a my si pak vybíráme, jestli v tom budeme žít."

"Všichni módní návrháři hodní tohoto označení vytváří své kolekce na základě promyšlených konceptů, můžete je většinou číst jako zprávy o jejich vnímání současného světa. Stejně jako se učíme číst literaturu nebo básně, je potřeba naučit se číst i módu, chvíli to trvá a je k tomu potřeba získat kontext, znalosti," uvedla Ruppert v on-line rozhovoru se čtenáři Lidovek.cz.

S módou to není jednoduché, originál se mění v trend a masovou záležitost velmi rychle. Jak se vyhnout určitému stádu? "Dresscode se mění ve chvíli, kdy se lidé obléknou v souladu se svojí osobností, zjevem a náladou a ne jen v souladu s aktuálními trendy. Přesvědčení, že můžeme být cool jen v nejnovější kolekci, v nás živí PR módních řetězců. A to, co kolem sebe vidíme, jenom ukazuje, jak jsou vůči tomu mladí lidé zranitelní. Chytají se na to nejsnadněji, protože často příliš nevěří sami v sebe. Právě proto jsou na ně zaměřené ty nejmasovější módní značky, protože jsou snadný cíl. Starší lidi už v některých případech chápou, kdo jsou a co a proč dělají a nenechají si tak snadno věšet bulíky na nos," dodala Ruppert s úsměvem.

PŘEČTĚTE SI CELÝ ON-LINE ROZHOVOR

Sama Ruppert nakupuje ráda v second handech a u mladých českých návrhářů: "Pracuju ve veřejnoprávním médiu a tak je můj rozpočet hodně limitovaný, přesto se snažím, jak to jde a ráda podporuju kreativní lidi v zemi, ve které žiju."

Zásadní je pocit

"Myslím si, že lidé dnes pod tlakem reklam, zapomínají na to, že oblečení není jen o tom, jak navenek vypadáme. Je také zásadní, jak se v něm cítíme, proč jsme si ho vybrali a co nám přináší," uzavřela Ruppert a upozornila i na ekologické přesahy módy, konkrétně na aféru řetězce ZARA (více zde).

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.