21. listopadu 2012 20:45 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Móda je jako poezie, musíme se ji
naučit číst, říká Veronika Ruppert

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Veronika Ruppert | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Veronika Ruppert | foto: Archiv Veroniky Ruppert
Hlas Veroniky Ruppert znáte z vysílání Radia Wave, kde už šestým rokem připravuje pořad Modeschau. Snaží se na módu dívat z jiných úhlů, pokouší se o její rehabilitaci a říká, že je to podobné, jako s poezií.

Shape & Vision

Minulý pátek představili Veronika Ruppert a Adam Gebrian debatní večery spojující módu s architekturou. První Shape & Vision se velmi vydařil a na jaře se můžete těšit na pokračování.

"Už jste někdy někde četli, že je architektura povrchní? Asi ne. Zato o módě už jste tuhle věc slyšeli asi tisíckrát. Oboje je přitom v podstatě prostorové ztvárnění úvahy o estetice a funkci, které slouží lidem. Oboje návrhář nebo architekt navrhne a my si pak vybíráme, jestli v tom budeme žít."

"Všichni módní návrháři hodní tohoto označení vytváří své kolekce na základě promyšlených konceptů, můžete je většinou číst jako zprávy o jejich vnímání současného světa. Stejně jako se učíme číst literaturu nebo básně, je potřeba naučit se číst i módu, chvíli to trvá a je k tomu potřeba získat kontext, znalosti," uvedla Ruppert v on-line rozhovoru se čtenáři Lidovek.cz.

S módou to není jednoduché, originál se mění v trend a masovou záležitost velmi rychle. Jak se vyhnout určitému stádu? "Dresscode se mění ve chvíli, kdy se lidé obléknou v souladu se svojí osobností, zjevem a náladou a ne jen v souladu s aktuálními trendy. Přesvědčení, že můžeme být cool jen v nejnovější kolekci, v nás živí PR módních řetězců. A to, co kolem sebe vidíme, jenom ukazuje, jak jsou vůči tomu mladí lidé zranitelní. Chytají se na to nejsnadněji, protože často příliš nevěří sami v sebe. Právě proto jsou na ně zaměřené ty nejmasovější módní značky, protože jsou snadný cíl. Starší lidi už v některých případech chápou, kdo jsou a co a proč dělají a nenechají si tak snadno věšet bulíky na nos," dodala Ruppert s úsměvem.

PŘEČTĚTE SI CELÝ ON-LINE ROZHOVOR

Sama Ruppert nakupuje ráda v second handech a u mladých českých návrhářů: "Pracuju ve veřejnoprávním médiu a tak je můj rozpočet hodně limitovaný, přesto se snažím, jak to jde a ráda podporuju kreativní lidi v zemi, ve které žiju."

Zásadní je pocit

"Myslím si, že lidé dnes pod tlakem reklam, zapomínají na to, že oblečení není jen o tom, jak navenek vypadáme. Je také zásadní, jak se v něm cítíme, proč jsme si ho vybrali a co nám přináší," uzavřela Ruppert a upozornila i na ekologické přesahy módy, konkrétně na aféru řetězce ZARA (více zde).


terTereza Houdková
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz