15. února 2014 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Móda v Soči? Německá duha,
francouzský šarm i Švédi v H&M

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Německé duhové olympijské oblečení. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Německé duhové olympijské oblečení. | foto: Reuters
V ruském Soči se sportovci utkávají v mnoha sportech a jedné neoficiální disciplíně. Zraky mnohých se opět upínají na módu, která je už desítky let nedílnou součástí her.

Zatímco tenista René Lacoste se olympijských her v Paříži roku 1924 zúčastnil ještě bez svého pověstného sáčka s logem krokodýla na prsou, italský návrhář Emilio Pucci v roce 1932 v Lake Placid vytvořil pro italský lyžařský tým celou kolekci oblečení, která se stala základem jeho pozdějších úspěchů. Nejinak tomu bylo u italského běžce Ottavia Missoniho, který o šestnáct let později pro italský národní tým ušil speciální pletené kombinézy. Dnes firma nesoucí jeho jméno patří k nejslavnějším italským módním značkám.

Národní vizitka

Pomyslný vítěz módní soutěže sice medaili nezíská, ale hřát ho budou zisky z prodeje kolekce, která se díky kladnému hodnocení médií stane vyhledávaným suvenýrem zákazníků po celém světě. Na své si však mohou přijít i autoři ne příliš vyvedených kousků. Příkladem budiž kolekce holínek, které pro zahajovací ceremoniál letních olympijských her v Londýně v roce 2012 vyrobila značka Alpine Pro. Zatímco celý svět se českým gumákům posmíval, v obchodech Alpine Pro bylymodré holínky s motivy inspirovanými tvorbou Františka Kupky vyprodány - dva tisíce kusů holínek zmizelo z prodejních pultů raketovou rychlostí a český výrobce si tak jen jejich prodejem přišel na více než milion korun.

Jestli podobný úspěch jako holínky čekají i letošní bílé chemlonové beranice a dalších 49 kousků oblečení a doplňků dekorovaných zlatými motivy lipových listů, vycházejícími z díla secesního umělce Alfonse Muchy, je zatím ve hvězdách. Titul nejnevkusnější módní kolekce olympijských her však českého výrobce letos nejspíš nečeká. Kandidátem na vítězství je totiž značka Bosco Sports, která vytvořila kolekci oblečení pro ruský národní tým. Namísto bílé umělotiny na českých beranicích sice jejich mrazíkovské kabátce zdobí pravá kožešina, ale výslednému kýčovitému dojmu ani ta nezabrání.

Německá kontroverze

Příliš krásy letos nepobraly ani uniformy německého národního týmu, které pro něj vytvořila značka Bogner. Červené kalhoty s originálním potiskem, připomínající pyžamo, byly sice hitem loňské kolekce Marka Jacobse pro Louise Vuittona, ale v podání značky Bogner, která zvolila potisk růží, připomínají spíše klaunský kostým. Komický vzhled podporuje i duhová péřová bunda, mixující modrou, zelenou, žlutou a bílou barvu.

Právě pestrost barev evokujících duhu - symbol homosexuálů - se stala předmětem kontroverze, která se kolem kolekce německého týmu rozhořela. Celý západní svět nejprve tleskal originálnímu nápadu, jak vyjádřit nesouhlas s nedodržováním lidských práv v Rusku, ale když německá značka tuto symboliku dementovala s tím, že nejde o žádný protest, nýbrž o vysoce módní bundy, vrátila se pozornost kritiků zpět k samotné kolekci, která je vnímána jako jedna z těch méně povedených.

Trochu jiná liga

Klasicky velmi vydařené jsou uniformy módních velmocí. Těm letos kraluje Francie, pro kterou kompletní olympijskou kolekci vytvořila poprvé v historii značka Lacoste (v minulosti oblékla pouze francouzský lyžařský tým v roce 1968), která tak nahradila dosavadního spolupracovníka - značku Adidas. Ve francouzských továrnách značky Lacoste vzniklo celkem osm pánských a dámských outfitů, přičemž asi nejstylovější jsou právě ty pro zahajovací ceremoniál. Elegantní péřové sako pro muže a kabátek pro ženy zdobí logo krokodýla ve francouzských národních barvách, které se opakují i na svetrech a jako trikolora na šedých čepicích. To vše je doplněno béžovými chino kalhotami.

Skvěle vypadá i kolekce oblečení amerického národního týmu, kterou opět vytvořil návrhář Ralph Lauren. Po londýnském skandálu v roce 2012, kdy byla jeho značka obviněna, že oblečení pro sportovce vyráběla v Číně a že tím zásadním způsobem poškodila národní hrdost, přidal letos Lauren na visačky větu „Made in America“ a svou kolekci prý skutečně nechal vyrobit přímo na území USA. Inspirací se mu staly pruhy a hvězdy z americké vlajky, z níž si oblečení vypůjčilo i základní paletu barev. Nejvýraznějším kouskem jsou přitom pletené roláky a čepice s norskými vzory a jeleny, které si většina americké populace spojuje spíše než se zimou s vánočními svátky. Právě kvůli jelenům si Američané berou Laurena opět na paškál, ale redaktoři amerického sportovního serveru Totalprosports.com s úsměvem dodávají, že existují i šílenější kolekce olympijského oblečení, než je ta jejich s vánočním jelenem. Třeba ta česká nebo německá.

Po elegantní francouzské a hravé americké kolekci působí italská trochu jako z jiného světa. Návrhář Giorgio Armani totiž pro italský národní týmnavrhl nudné tmavě modré soupravy s vyšitým logem své sportovní značky EA7, které oživují snad jen bílé tenisky a velké sluneční brýle, jež jsou ostatně italskou národní uniformou.

Řetězce nemohou chybět

Svůj kus z olympijské slávy si samozřejmě ukrojily i módní řetězce, které v poslední době nechybí u žádné zásadní události. Není překvapením, že gigant H&M oblékne na olympijských hrách v Soči svůj domovský, švédský tým. Návrháři módního řetězce vytvořili outfity jak pro zahajovací ceremoniál, tak i pro nejrůznější sporty, včetně curlingu, snowboardingu či krasobruslení. Inspirace pro kolekci vzešla ze švédské modrožluté vlajky, jejíž barvy skvěle ladí se zbytkem kolekce, vyvedené v šedé barvě. V H&M přitom kromě elegantních a módních střihů kladli důraz i na funkčnost - péřové bundy se dají lehce složit, běžecké větrovky jsou prodyšné a mají nepromokavou úpravu...

Do oblečení z dílny módního řetězce se obléknou i estonští sportovci, pro které sněhobílou kolekci s černými detaily vytvořila značka Monton, jejíž obchody se před pár lety snažily prorazit i na českém trhu - bohužel bez úspěchu. Jejich péřové bundy s kožešinovou kapucí skvěle ladí se svetry s šálovým límcem, které jsou podobně jako čepice a rukavice oživeny norským vzorem.

Petr Jansa, Lidové noviny
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.