Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Modiglianiho obraz obdivovala i Praha. Je falešný?

Kultura

  9:00
PRAHA - Internetový žurnál The Art Newspaper zpochybnil pravost Modiglianiho portrétu ruské kubistky Marevny. Známe ho i z výstavy v Praze.

Originál, nebo podvrh? Marevna (vlevo) na pražské Modiglianiho výstavě v Obecním domě. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Na výstavě s titulem Pařížská škola (1905–1932) ve Státním Puškinově muzeu v Moskvě byl mezi jinými díly vystaven i portrét malířky známé pod přezdívkou Marevna, který měl v roce 1919 vytvořit Amedeo Modigliani (1884–1920). Obraz, vlastněný soukromou osobou, je však podle tvrzení některých osob falzifikátem.

Marie Bronislava Vorobieff-Stebelská (1892–1984) se narodila v Rusku. Před první světovou válkou odešla do Itálie, později do Paříže a většinu pozdějšího života strávila ve Velké Británii. Přezdívku Marevna získala od Maxima Gorkého, kterému připomínala mořskou pannu. Patřila mezi nemnoho kubistických malířek a s Modiglianim, jako i s celou řadou dalších pařížských avantgardistů, se dobře znala. Svůj umělecký styl sama nazývala dimenzionalismem. Měla dceru se známým mexickým umělcem Diegem Riverou.
Nejmenovaný ruský sběratel listu The Art Newspaper sdělil, že v roce 2006 uvažoval o koupi Modiglianiho portrétu Marie Vorobieff-Stebelské. Nechal ho proto podrobit chemickotechnologické analýze ve Švýcarsku. Z výsledků analýzy vyplynulo, že na obraze jsou použity syntetické barvy, jež byly používány až po roce 1940.

"Vůbec nevypadá jako Marevna"

Pochybnosti má i Natalia Kurnikova, galeristka a organizátorka Marevniny výstavy ve Státní Treťjakovské galerii v roce 2003. „Vůbec nevypadá jako Marevna,“ řekla. „To se Modiglianimu nestávalo. V jeho portrétech lze vždy nalézt nějakou podobu s portrétovanou osobou. To zde však úplně chybí. Současně také v Marevniných vzpomínkách nenajdeme ani zmínku o tom, že by ji Modigliani maloval.“

Co bude s obrazem dál?

Spekuluje se, že obraz bude prodán, ale zůstane v Rusku. Sběratel, který ho koupí, se ho pak chystá darovat Puškinovu muzeu. To ve svých sbírkách kromě dvou kreseb žádného Modiglianiho doposud nemá. Ředitelka Puškinova muzea Irina Antonovová o pravosti obrazu nepochybuje, ale vítá diskusi, která by podobná podezření mohla vyvrátit.

Christian Parisot, ředitel Modiglianiho institutu v Římě, který je zodpovědný za autentifikaci malířových děl, ale podobné úvahy odmítá. Dokládá to písemným prohlášením Marevny i výsledky vlastních testů pravosti. Obraz je součástí Modiglianova soupisu děl od roku 1991. Poprvé byl vystaven již v roce 1983 v Musée Bourdelle v Paříži, tedy v době, kdy ještě byla Marevna naživu.

Obraz byl také součástí Modiglianiho výstavy, která před rokem probíhala v Obecním domě v Praze. Důvodem pro debatu o pravosti obrazu může být skutečnost, že je dílo v současnosti nabízeno k prodeji, podle The Art Newspaper za cenu 9 milionů liber.