Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Motivovalo mě Pražské jaro, řekl Friedkin při přebírání ceny ve Varech

USA

  11:30
Americký režisér, scenárista, producent a držitel Oscara William Friedkin převzal včera před půlnocí ve Velkém sále hotelu Thermal Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. Před projekcí jeho zásadního nedávno zrestaurovaného díla Mzda strachu z roku 1977 mu ho předal prezident mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech Jiří Bartoška.

William Friedkin s manželkou, producentkou Sherry Lansing, při přebírání Křišťálového glógu. foto: ČTK

Předání ceny předznamenal tradičně brilantní sestřih z Friedkinových zásadních filmových děl. Diváci doprovodili slavnostní akt potleskem vestoje.

Ostře sledované vlaky ovlivnily mou generaci, řekl Friedkin

Oceněný filmař pak vysvětlil, proč byla právě 70. léta v USA považována za zlatý věk filmu. "Mě a mé kolegy ovlivnily evropské filmy 50. a 60. let, například Felliniho a Antonioniho. V roce 1967 jsme viděli film Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky, který zásadně ovlivnil mou generaci," řekl Friedkin.

William Friedkin pózuje s Jiřím Menzelem na karlovarském festivalu.

Připomněl, že o rok později přišlo Pražské jaro, které bylo povstáním proti útlaku. "Motivovalo nás to k natáčení lepších filmů, ale také k tomu, abychom se postavili do opozice vůči naší vládě, vůči válce ve Vietnamu," dodal. Za svou generaci filmařů za tuto inspiraci poděkoval.

Od Francouzské spojky ke Mzdě strachu

Friedkinova přítomnost je podle vedení této přehlídky logickým vyvrcholením snah představit 70. léta v zámořské kinematografii, klíčové období, jež ovládala takzvaná generace Nového Hollywoodu. Rodák z Chicaga k jeho ojedinělosti přispěl proslulými snímky Francouzská spojka (1971) a Vymítač ďábla (1973), ale především ve své době kontroverzně přijatým dobrodružným dramatem Mzda strachu. Jeho nová verze měla premiéru loni na MFF v Benátkách.

Vylíčil v něm příběh čtyř mužů, cizinců v zemi daleko od domovů, zoufalých uprchlíků na mizině, kteří se nechají naverbovat ke třísetkilometrové pekelné cestě s prudce výbušným nitroglycerinem na dvou nákladních vozech. Tento thriller natáčel ve složitých podmínkách v Dominikánské republice, a předtím krátce v Jeruzalémě, New Jersey, Mexiku a v Paříži, což prý vyhnalo rozpočet do závratných výšin. Z původních 2,5 milionu dolarů vzrostl desetinásobně, Friedkin zhubl přes dvacet kilogramů a do civilizace si přinesl malárii.

"Tento film patří k mým nejoblíbenějším. Když jsem dokončil Vymítače ďábla, což byl film o záhadách víry, chtěl jsem natočit snímek o záhadách osudu. Jeho postavy nejsou hrdinové, těch je velice málo, ale existují - připomeňme si Pražské jaro. Doufám, že vám tento 37 let starý film nebude připadat zastaralý, věřím, že je nadčasový," dodal Friedkin.

Autor: