Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Muži do škol, zavelí ministr

Česko

  10:16
PRAHA - 27:73. Takový je procentní poměr mezi počty učitelů a učitelek na základních školách. Rozdíl v mateřských školách je pak ještě větší. V těch učí pouze 0,6 procenta mužů. To, že je ve školství obrovský nedostatek učitelů, si teď uvědomilo i ministerstvo školství a chce to změnit.
Běla, která chodí do sedmé třídy na pražskou základní školu Londýnská
Chodím do sedmé třídy a až na dva měsíce jsem vždycky měla třídního učitele. Učitelku jen krátce na záskok, když nám hledali nového třídního. A jsem za to ráda. Většina učitelů si totiž u nás získá mnohem větší autoritu. Tím že je přísnější, ale i tím, že na nás dokáže zakřičet. To učitelky většinou moc neumějí. Chlapa pak respektuje celá třída a víc nás vlastně naučí. Naopak učitelky jsou až moc ženské, nejde z nich tolik strach a my je tolik neposloucháme jako chlapy.
Přemýšlela jsem nad tím, jestli je u nás na škole i nějaká učitelka, která by u nás měla stejnou autoritu, jako učitel. Je tam asi jen jedna. Je hodná a zároveň i přísná, má velkou autoritu a mám ji ráda. Je to možná i jejím přístupem k nám. I když je přísná, normálně se s námi baví. Jiné učitelky jsou sice přísné, ale neumějí to s námi. Přijde mi, že si to ale učitelky moc dobře uvědomují, že jim to s náma moc nejde. Vidí, že si na ně, hlavně kluci, dovolují víc, než na učitele.
Na druhou stranu jsou i učitelé, kterým nepomůže ani to že křičí. Stejně je tolik neposloucháme. Takový byl jeden náš třídní učitel. Byl přísnej a křičel, ale neměl to v sobě. U někoho cítíte hned, že má autoritu přirozeně v sobě.
Chlapi mi prostě vyhovují. Naše škola je vůbec trochu jiná, než ostatní základní školy. Máme tady celkově víc učitelů než učitelek, což nebývá běžné. Chlapy máme i na většinu předmětů. Ale neměnila bych to. Možná by mi dokonce vadilo, kdybych chodila na jinou školu, kde by byli třeba jen dva učitelé. I když si myslím, že mě to čeká, až půjdu na střední školu. Je málo těch, kde je to na půl. Většinou jsou školy plné žen. Proto by na každé škole by měl být stejný počet učitelů a učitelek. Je dobré, aby třída zažila hodnou a mírnou učitelku a naopak i učitele s autoritou. Každému žákovi totiž vyhovuje něco jiného a na každého zabírá něco jiného. Je to důležité a správné.
Zároveň je ale důležité, aby učitelé a učitelky uměli upoutat naší pozornost. Nestačí mít jen autoritu k tomu, aby nás učení bavilo. Je dobré, když učitel udělá během hodiny třeba nějaký vtip, abychom se trochu odreagovali. A to je věc, kterou umějí a neumějí učitelé i učitelky.

Do konce roku chce proto představit nový projekt, který by měl do školství přilákat víc mužů. „Chceme také udělat popis a analýzu genderové nevyváženosti v personálním zajištění ve vzdělávání,“ řekl Dušan Lužný, náměstek ministra Ondřeje Lišky.

Vzniknout by měla i úplně první analýza, porovnávající kolik procent mužů a žen pracuje ve vedoucích pozicích na základních školách a jaké jsou rozdíly v příjmech mužů a žen na stejných pozicích.

V současné době totiž základní školy údaj, zda je ve vedení ředitel či ředitelka, uvádět nemusejí. „Po takovéto analýze voláme již několik let. Je dobře, že konečně vznikne, alespoň se ukáže na velké rozdíly mezi řediteli a ředitelkami,“ řekla Irena Smetáčková z katedry pedagogické a školní psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Ta je také autorkou zatím poslední Stínové zprávy v oblastech rovných příležitostí mužů a žen ve školství. V té poukazuje na nedostatky rovných příležitostí ve školách. „Ministr Ondřej Liška považuje rovné příležitosti za jednu ze svých hlavních priorit. Je pravda, že se něco málo už ze strany ministerstva děje, ale zatím toho moc není,“ myslí si Smetáčková.

Problém je například v tom, aby učitelé už od mateřských škol neučili děti podle zažitých stereotypů. „Takovým stereotypem je například i to, že s dítětem musí na rodičovské zůstat jen žena. Nebo že kluci jsou vynikající ředitelé firem a holky úžasné kadeřnice,“ vysvětlila pedagožka zabývající se genderem Anna Babanová.

Školy sice už musejí používat učebnice, které neobsahují genderové stereotypy, ale samotní pedagogové zatím takto učit příliš neumějí. „Problém je ale už na pedagogických fakultách. Součástí studia ještě nejsou přednášky a semináře o genderově citlivém učení a bohužel nejsou ani lidé, kteří by to učit uměli,“ dodala Irena Smetáčková. Na fakultách funguje zatím jen pár seminářů, které ale mohou zájemci navštěvovat dobrovolně.

I to chce ale ministr Liška změnit a dokonce přiznává, že problematika rovných příležitostí ve školství byla dlouhodobě podceňována. Jeho ministerstvo proto připravuje školení v genderové problematice. „Začneme od školení osob v řídících funkcích. Pomáhat by nám v tom měly neziskové organizace,“ říká náměstek ministra Dušan Lužný. V plánu je také velký genderový audit ministerstva a všech jeho organizací.