Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Na Olomoucku byl otevřen nový úsek D1

Česko

  13:51
LIPNÍK NAD BEČVOU - Motoristé, kteří pojedou přes Olomoucký kraj do Ostravy a zpět, budou mít cestu rychlejší. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž otevřelo nový dálniční úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem na Přerovsku. Tato komunikace je prodloužením nejstarší české dálnice D1 a vyžádala si okolo 8,3 miliardy korun. Stavba trvala čtyři roky.
Nový šestnáctikilometrový úsek urychlí motoristům cestu do Ostravy.

Nový šestnáctikilometrový úsek urychlí motoristům cestu do Ostravy. foto: ČTK

Na otevření úseku čekali nejen motoristé, ale také obyvatelé Hranic. Dálnice by totiž měla odvést hustý provoz mimo město.

Stavebníci vybudovali v celém téměř šestnáctikilometrovém úseku nové dálnice šestipruh. "Šestipruhová dálnice byla zvolena proto, že se v tomto úseku předpokládá vysoká intenzita dopravy. Úsek bude tvořit souběh dálnice D1 od Brna a rychlostní silnice R35 od Olomouce na jedné straně a dálnice na Ostravu a rychlostní silnice R48 na Frýdek-Místek na straně druhé," řekla začátkem týdne mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Několik zajímavostí
Součástí investice byla také stavba zhruba dva kilometry dlouhého přivaděče Bělotín, který propojí dálnici s budoucí rychlostí komunikací R48 na Frýdek-Místek a Český Těšín, a vybudování mimoúrovňových křižovatek Lipník nad Bečvou, Hranice a Bělotín.

"Stavba má také několik zajímavostí. Patří mezi ně především zahloubený tunel, který převádí přes dálnici komunikaci z Hranic do obce Hrabůvka, místní potok, plynovod a dálkové vedení," řekl ředitel výstavby úseku Aleš Novák. Doplnil, že stavebníci museli na dálnici vybudovat také dvě velké estakády, pod nimiž vede migrační koridor pro zvěř.

Podle Novákových odhadů nový dálniční úsek může urychlit cestu do Ostravy a v opačném směru o deset minut až čtyři hodiny. "Na dosavadní trase se pravidelně tvořily kolony a zácpy. Motorista v nich mohl uvíznout i půl dne," uvedl ředitel výstavby.

Chybí ještě 80 kilometrů
Otevření nového dálničního úseku vítají nejen řidiči, ale také lidé z Hranic, zejména obyvatelé místní části Slavíč, kterou protínal dosavadní hlavní tah na Ostravu. "Na dálnici jsme čekali roky. Budili jsme se hrůzou, kdy se na trase stane další nehoda, naposledy byla v neděli. Doufám, že byla poslední," uvedl starosta Hranic Miroslav Wildner. Doplnil, že místní částí Slavíč projíždělo denně 35.000 a 40.000 aut.

K prodloužení dálnice D1 k česko-polské hranici ŘSD chybí dobudovat zhruba 80 kilometrů vozovky. Hotové dosud nejsou úseky Vrchoslavice - Kojetín, Kroměříž - Říkovice - Přerov - Lipník, Bělotín - Hladké Životice - Bílovec a Bohumín - hranice s Polskem. Poslední úsek z Říkovic do Přerova by měl být hotový v roce 2013.

Po dokončení výstavby bude mít nejstarší česká dálnice D1 z Prahy přes Brno a Ostravu po polské hranice 377 kilometrů.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!