17. prosince 2016 17:07 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Na nový úsek D8 vjela první auta, u Prackovic sjíždějí do jednoho pruhu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Otevření dálnice D8 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Otevření dálnice D8 | foto: ČTK
ÚSTÍ NAD LABEM Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří byl zprovozněn pro běžnou dopravu. První auta na něj vjela za policejními vozy před 16:45, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Kvůli nestabilnímu podloží na trase v Českém středohoří je u prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů, potížemi by se měla zabývat v pondělí vláda.

Jak probíhalo otevírání D8

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nevyloučil to, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je ale dálnice bezpečná, nemá informace o tom, že by byl důvod v sobotu otevřený úsek zcela uzavřít. Slavnostního otevření se účastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana, který v projevu kritizoval takzvané zelené aktivisty. Stavba 94 kilometrů dlouhé dálnice D8 trvala 32 let.

Otevření trasy přes České středohoří, která stála přes deset miliard korun, uleví okolním obcím. Komunikace I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem sloužila jako objížďka nedokončeného úseku dálnice. Druhá vedla z Lovosic přes obec Velemín do Teplic. Obě hodnotí policie jako velmi nebezpečné.

Že bude poslední úsek D8 přes České středohoří zprovozněn s omezením, oznámilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek večer. Doporučila to Rada geotechnického monitoringu, v níž je kromě ŘSD a zhotovitelů zastoupena i Česká geologická služba a další odborníci na tuto problematiku. Rada se rozhodla na základě výsledků měření z posledních hodin, které zaznamenaly lokální posuny v podloží pravého jízdního pásu prackovické estakády. V tomto režimu je provoz dálnice podle odborníků bezpečný a není důvod, aby ji řidiči nemohli využívat. V podobném režimu funguje ve světě řada dálnic v geologicky rizikových oblastech a není to důvod k nepodloženému strašení veřejnosti, uvedlo v sobotu ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. Omezení se týká asi dvoukilometrového úseku nad Prackovicemi.

První auta projíždějící novým úsekem dálnice D8
První auta projíždějící novým úsekem dálnice D8

Ťok při otevření bezpečnost potvrdil. „To, co se stalo, je, že při stavebních pracech, konkrétně při injektáži, to podloží začalo někde hluboko ve 20 metrech nebo ve 14 metrech v druhé sondě vykazovat pohyb, takže my jsme ho začali sledovat,“ řekl ministr. Podobná věc se podle něj už jednou stala, když se dělaly odvodňovací stěny. Podloží se poté uklidnilo v řádu dní, týdnu, uvedl. Předpokládá, že je to stejná reakce a že se v blízké době provoz vrátí i na druhá most.

Podle ředitele ŘSD Jana Kroupy potrvá omezení několik týdnů. „Pokud budu na hraně nějaké nejistoty, tak si vyberu to, že to ještě nezprovozníme a budeme čekat, až budeme mít absolutní jistotu. U té druhé strany tu jistotu máme stejně jako na celém zbytku úseku, takže není důvod, proč bychom tam dopravu nepustili,“ vysvětlil Kroupa.

Zeman při otevření připomněl, že před 15 lety otevíral jako premiér šestnáctikilometrový úsek z Roudnice nad Labem do Lovosic a položil řečnickou otázku: Proč poslední úsek trval dalších 15 let? „Odpověď je velice prostá, ve vašem kraji řádili a dosud řádí takzvaní zelení aktivisté,“ řekl. Jsou to podle Zemana lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou a když to prohráli, tak se odvolávali. „A díky těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici,“ podotkl prezident. Předseda ekologické organizace Děti Země Miroslav Patrik kritiku čekal, Zemanovy antiekologické postoje jsou dobře známy.

Dorazil i saský předseda vlády

Slavnostního otevření se vedle Zemana účastnila řada českých a německých politiků. Za českou stranu například ministr financí Andrej Babiš (ANO) nebo ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM). Naopak chyběl premiér Sobotka. Za německou pak předseda saské vlády Stanislaw Tillich a saský ministr hospodářství, práce a dopravy Martin Dulig. Podle Tillicha je otevření posledního úseku dálnice D8 velkým dnem nejen pro obyvatele Saska, Česka, ale celého Německa. Dálnice D8 spojuje Prahu přes Ústí nad Labem s Drážďany a Berlínem. Je to druhá dálnice přes Česko do Německa.

Německá média se v sobotu pozastavovala nad délkou stavby dálnice D8 i problémy na ní. Podle agentury DPA je její stavba srovnatelná s budováním nového berlínského letiště, které ani po letech odkladů není kompletně hotové.

ČTK
  • 16Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.