Dopravní předpisy porušuje na železničních přejezdech 60 procent řidičů, nejčastěji nerespektují výstražné signály a přes zákaz vjíždějí na přejezdy. Většina lidí, kteří na přejezdech utrpí smrtelná zranění, jsou ti, kteří daný přejezd dobře znají. Na čtvrteční konferenci věnované bezpečnosti provozu na místech křížení silnic a železnic to řekl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
„V řadě případů jde o lidi, kteří v blízkosti železničního přejezdu bydlí a často přes něj jezdí a ztratí tak k němu respekt,“ uvedl Budský. Nedisciplinovanost chodců a řidičů způsobí statisticky 98 procent všech nehod.
Loni zemřelo na drážních přejezdech 32 lidí. Došlo na nich k 164 střetům |
V rámci bezpečnosti na silnici se ČR řadí k horší polovině zemí EU, podle statistik usmrcených při nehodách na počet obyvatel je Česko v unii na 21. místě. V počtu nehod na železnici je na tom podle Budského výrazně lépe. Naopak se řadí k zemím s největším počtem sebevražd uskutečněných skokem pod vlak.
Jak zabránit srážkám na přejezdech? Ťok navrhuje čidla a méně závor |
Při přepočtu množství sebevražd uskutečněných na železnici na počet obyvatel Česko drží v Evropě nelichotivé prvenství, doplnil Budský. V absolutních číslech je více než v Česku evidováno sebevražd na železnici pouze v Německu, Francii a ve Velké Británii, což jsou státy s výrazně vyšším počtem obyvatel.
Celkem v Evropě na železnici podle statistik z roku 2014 zemřelo 2895 lidí, z nichž 73 procent připadlo na dobrovolná ukončení života. V Česku podle Drážního úřadu loni při železničních nehodách zemřelo 234 lidí, na vrub sebevražd šlo přes 200 případů. Česko má přitom jednu z nejhustší železniční sítí v Evropě.