Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Na Třebíčsku havaroval bitevník L-39. Piloti se katapultovali

Česko

  15:21aktualizováno  22:22
TŘEBÍČSKO - V obci Pulkov na Třebíčsku havaroval kolem 15. hodiny letoun L-39. Dva piloti se katapultovali dva kilometry za obcí Biskupice. Nikomu se nic nestalo.

Ilustrační foto foto: www.afbcaslav.czReprofoto

Informaci sdělila agentuře Mediafax mluvčí krajských hasičů Petra Musilová.

Nehoda se stala ve 14:42. Letounu podle dostupných informací za letu vysadil motor, piloti se proto rozhodli katapultovat. Bitevník navedli do neobydlené oblasti, kde se zřítil do lesa. Piloti se v pořádku dostali na sem a jsou bez zranění.  

Policie místo kolem nehody letounu uzavřela

Podle mluvčí generálního štábu Jany Růžičkové se jednalo o zkušené piloty první třídy. Letoun byl součástí 22. základny letectva z nedaleké Náměště nad Oslavou.

Zrozen pro výcvik a akrobacii

Letoun L-39 Albatros je následovníkem stroje L-29 Delfín. První prototyp vylétl z továrny Aero v listopadu roku 1968. Celkem jich z montážní linky sjelo 2892. Českoslovenští vojáci obdrželi první stroje v roce 1971, masivnější vyzbrojení přišlo o tři roky později.

Postupně se albatrosy staly součástí vojenského letectva většiny států Varšavské smlouvy. Armády je používají především k výcviku pilotů pro nadzvukové stíhačky. K leteckému boji je nepoužitelný, může ale podporovat pozemní jednotky například v boji s gerilami v Jižní Americe. Deset strojů nyní operuje ze základny Sedlec u Náměště nad Oslavou, sedm jich provozuje i Centrum leteckého výcviku v Pardubicích. Kromě vojáků dnes na albatrosech létají i akrobatické skupiny z celého světa a soukromí uživatelé.

Na místo byla vyslána Letecká pátrací a záchranná služba. "Ze základny vzlétla na místo nehody rychlá pátrací záchranná skupina s vrtulníkem MI-24," uvedla mluvčí letecké základny v Náměšti nad Oslavou Štěpánka Skřipská.

Na místo nehody dorazil i náčelník Generálního štábu AČR armádní generál Vlastimil Picek. Do vyšetření havárie zakázal letounům L-39 české armády vzlétat.

Piloti přesně podle stanovených postupů navedli letoun nad neobydlenou oblast a provedli katapultáž," popsal Picek. Podle mluvčí generálního štábu Jany Růžičkové oba piloty po nehodě vyzvedl vrtulník letecké záchranné a pátrací služby. Piloti měli jen drobné oděrky. Byli převezeni na náměšťskou základnu k prvotnímu ošetření a poté skončili na pozorování ve vojenské nemocnici v Brně. Místo nehody je uzavřeno a dopravu v Biskupicích řídí policie.

Černá skříňka zaznamenávající veškeré údaje o průběhu letu byla podle Růžičkové nalezena v prostoru nehody kolem 19:00. "Zítra (v pátek) bude pokračovat ohledání místa nehody. Experti budou dokumentovat jednotlivé součásti letounu. Až skončí ohledání místa nehody, budou veškeré trosky převezeny na expertizu do vojenského technického ústavu letectví," řekla mluvčí. Letadlo se podle ní zachovalo poměrně v celku.

"Ozvala se velká rána"
Podle obyvatel Biskupic - Pulkova se ozvala velká rána. "Tak jsem si říkal, že se něco děje. Za chvilku mi volala jedna obyvatelka, že tam seskočili piloti. Ještě s jedním klukem, co je u vojáků, jsme tam běželi, jestli se nikomu nic nestalo," sdělil starosta Radek Maštalíř. Dodal, že volali číslo 112 a šli po stopách pilotů, k padáku se dostali asi za 20 minut.

Předpokládá, že piloty mezitím nabral vrtulník. Letadlo zřejmě spadlo o několik kilometrů dál. "My jsme v údolí, tady není nic vidět, nic hořícího," uvedl.

Mráz za poruchu nemůže
Bezprostředně po pádu letadla se začalo uvažovat, jestli za výpadek motoru nemůžou extrémně nízké teploty na letišti i ve vzduchu. "Proudovému motoru to nevadí, tahle letadla létají i nad Aljaškou," myslí si letecký odborník Michal Zdobinský.

On sám považuje Albatros za velmi spolehlivé letadlo. "Konstrukčně nemá žádný problém," říká. Je ale otázkou, jak byl stroj starý a servisovaný.

Podle Jany Růžičkové byl letoun krátce po výměně motoru a piloti jej zalétávali. 

Armáda už s Albatrosy nepočítá
Československý proudový letoun L-39, jemuž nikdo neřekne jinak než Albatros, patří mezi nejlepší stroje. Piloti oceňují jeho skvělé manévrovací schopnosti, lidé s nohama na zemi zase nadčasový design. Přesto Česká armáda uvažuje, že by se ho v rámci úspor zbavila.

"V důsledku restriktivních opatření dojde v následujícím roce k omezení provozu letecké techniky o zhruba jednu třetinu v porovnání s letoškem, na rok 2012 pak zvažujeme ukončení provozu desítky letounů L-39," uvedla mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

Poslední slovo ještě nepadlo, podle vojáků už je to ale skoro jisté. "Když se něco v minulých letech zvažovalo, vždy už to bylo napůl rozhodnuto," říká praporčík Jakub z Ostravy.

Pokud by vojsko v roce 1012 deset letounů poslalo do šrotu, největší ránu by utrpěla právě základna Sedlec u Náměště nad Oslavou. "Naše letka má v současné době ve výzbroji právě deset letounů L-39 ZA Albatros," potvrzuje mluvčí vojenského letiště Štěpánka Skřipská.

Velení armády odmítá, že by odstavování provozuschopné techniky znamenalo propouštění vojáků. Letouny L-39 tam slouží pro bojový výcvik pilotů, kteří se pak přesunují na modernější stroje L-159 do Čáslavi a ti nejlepší z nich na stíhačky Gripen.  

Havárie bitevníku L-39 v posledních letech

18. února 1998 - Smrt pilota si vyžádala havárie cvičného motorového vojenského letounu L-39, který se zřítil u obce Benátky na Královéhradecku.

1. srpna 2001 - Nedaleko Pelhřimova havarovalo cvičné vojenské letadlo L-39 Albatros. Pilot při nehodě zahynul.

15. září 2007 - Dva české bojové letouny L-39 Albatros o sebe lehce zavadily křídly při letecké ukázce na Dni NATO. Piloti s poškozenými stíhačkami přistáli bez problémů, nikdo nebyl zraněn.

12. července 2010 - U Holic na Pardubicku spadlo do lesa vojenské cvičné letadlo L-39 Albatros, oba piloti se ze stroje včas katapultovali.

16. prosince 2010 - Na Třebíčsku nedaleko obce Biskupice havaroval armádní letoun L-39. Oba piloti se katapultovali. Letoun, kterému za letu vysadil motor, dopadl do lesa. Nikomu se nic nestalo.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!