Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Na tunely si chtějí pozvat soud

Česko

  9:15
BRNO - Obyvatelé Brna-Žabovřesk se znovu pokusili zastavit největší současnou dopravní stavbu ve městě: budování silničního Královopolského tunelu za osm miliard korun. Nejdříve napadli stavbu tunelů, nyní podali další žalobu, která bojuje proti stavbě křižovatky u jeho žabovřeské strany.

Stavba Královpolských tunelů v Brně-Žabovřeskách. foto: Lidové noviny

Podle předsedy sdružení VMO Brno Karla Štěpaníka nemělo ministerstvo dopravy právo povolit stavbu, protože už ona samotná svým hlukem obtěžuje obyvatele v okolí. „Nejsložitější je situace od křižovatky Bráfova po křižovatku Luční–Zborovská. Zatímco tam, kde stojí jen sem tam nějaký dům, se udělala poměrně solidní opatření, v blízkosti paneláků se obyvatele nepodařilo dostatečně ochránit,“ zdůvodnil žalobu Štěpaník. Současně sdružení podalo i návrh na předběžné opatření na zastavení stavby.

„Stavbaři tvrdí, že výstavba protihlukových stěn po obvodu silnice sice není možná, jiné řešení ale nechtějí akceptovat,“ upřesnil Štěpaník. Podle něj by bylo vhodné postavit protihlukové bariéry ve středním nezpevněném pásu. „V zahraničí jde o běžnou věc,“ doplnil.

Co vlastně je Královopolský tunel
Královopolský tunel (podle původních plánů zvaný tunel Dobrovského) budou tvořit dvě souběžné roury. Jako část velkého městského okruhu spojí křižovatku Hradecké a Žabovřeské ulice s prostorem u Červeného mlýna, a tedy silnicí směřující do Husovického tunelu. Tunel určený pro směr od Lesné k Žabovřeskám bude mít délku 1239 metrů, protisměrný bude o 19 metrů delší.

Ředitelství silnic a dálnic, které stavbu zajišťuje, však tvrdí, že vyhovělo všem podmínkám. „Protihlukové stěny porostou až do výše pěti metrů, v okolí jsme vyměnili na 1500 oken za protihluková, omezená je doba práce na křižovatce,“ připomíná Jiří Rupp, který má stavbu na starosti. Zatímco v tunelech je potřeba pracovat nepřetržitě, na povrchu platí noční a částečně i víkendový klid.

Lidé z okolí se přesto bojí. „V Bystrci pro stavbu silnice R43 slibují zatunelování trasy přes centrum sídliště. Totéž by mohli udělat tady,“ shodly se včera ženy diskutující na lávce pro pěší u stavby. To ale silničáři odmítají. „Splnili jsme normy, ale takový požadavek by byl ekonomicky neúnosný. Až bude stavba hotova, musí dostat kolaudační povolení a tomu bude opět předcházet měření hlučnosti při zkušebním provozu – pokud nevyhoví normám, nebude moci začít naplno fungovat,“ dodal Rupp.

Nové silnice i tunely by měly začít fungovat v roce 2011. Zatím jejich stavbu pociťují lidé v celém Brně, protože mimo jiné přerušila provoz na frekventované Hradecké ulici a omezení platí i na místech, pod nimiž prochází obě roury tunelu. Obě už dosáhly pod kritické místo, jímž je Palackého třída – jeden tunel je dlouhý kolem čtvrt kilometru, druhý je asi poloviční.

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...