Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Náčrtek k filmu o hip hopu

Kultura

  12:20
PRAHA - Česká RAPublika zkouší prvně ukázat domácí hip hop. Na nové půdě se však spíš motá, než by ji mapovala

Hana Hegerová foto: Lidové noviny

Navenek vypadá Česká RAPublika perfektně. První film o tuzemském rapu je vtipně členěný do kapitol ve stylu tracků na CD, části hiphopových textů se vpisují přímo do obrazu nebo figurují jako mezititulky s pečlivou typografií.

S uplývajícími „tracky“ se však vynoří rozpačité otázky: co ty výjevy spojuje dohromady? O čem ten dokument vlastně je?

Z filmu je poznat, že režisér Pavel Abrahám měl jasnou představu, jak chce pracovat. Oslovil tři zástupce českého rapu, nasadil je do situací, jež pro ně zkonstruoval, a poté sledoval jejich reakce. Orion ze skupiny PSH a Hugo Toxxx s Jamesem Colem ze SuperCrooo se tak setkávají například s profesorkou lingvistiky, dětmi z karvinského sídliště, členy sdružení Slovo a hlas či s Hanou Hegerovou.

Proti Abrahámovu přístupu nelze nic mít. Všechny situace jsou sice (přiznaně) inscenované, ale jakmile se dají do pohybu, režisér už do nich nezasahuje. Prostřednictvím neobvyklých, humorných nebo rovnou absurdních spojení a kontrastů chce protagonisty ukázat v jiném kontextu než v běžném světle koncertních reflektorů.

Ani ty nejtřeskutější výjevy však o trojici raperů neřeknou mnoho a divák se vlastně jen utvrdí v prvním dojmu, že jde o samolibé hejsky, kteří příliš hloubky nepobrali nebo ji úspěšně maskují. Situace daleko víc vypovídají o jejich protihráčích: úřednice na matrice, kam si Toxxx s Colem jdou s pubescentním provokatérstvím změnit svá občanská jména, se ukáže jako sucharka bez špetky nadhledu, Hana Hegerová s grácií potvrdí svůj status legendy atd.

Co hůř, hip hop v konfrontacích nevyhrává. Hudební „battle“ dýdžejů s Českým triem, které hraje klasiku, skončí s odřenýma ušima remízou, ale před lingvistkou, jež s vlídnou převahou analyzuje jejich texty, sedí Orion a spol. jako žáci z 3. B. Jindy se ukazuje prázdnota jejich postoje: vrchol rebelie pro ně představuje joint vykouřený v parku, proti konzumnímu způsobu života kážou oblečení od hlavy k patě ve značkové módě.

Jednu z nejsilnějších pasáží filmu představuje scéna, v níž trio vyrazí do panelákového ghetta v Karviné nabírat nové talenty. Děti předvádějí vlastní rapy (jež z laického pohledu produkci „hvězd“ leckdy předčí) a bojují o šanci vystoupit na koncertě v Praze. Když na pódiu před nadšeným davem konečně stane vítěz, snad desetiletý romský klučina, a celá sekvence může po zásluze vyvrcholit, tvůrci výstup po několika vteřinách utnou. O něco později se dlouhé okamžiky věnují tomu, jak si při večeři s Hanou Hegerovou všichni se všemi zdlouhavě přiťukávají...

Tolik pohled člověka, který se v tuzemském hip hopu neorientuje. Fanoušek scény se pak může ptát, proč byli za její zástupce vybráni právě tihle tři, a budemu nejspíš vadit, že ve snímku není víc koncertní stopáže. Abrahám tvrdí, že nechtěl natočit „film o rapu“, nýbrž film, který by se „rapem stal“. Míní tím neočekávané proměny, „freestylové“ improvizace, míchání nízkých poloh s ušlechtilejšími a vykračování do neznáma. Takové formy se mu dosáhnout podařilo: nechat trio protagonistů, aby se ukázali jako balíci, nejspíš neplánoval. Česká RAPublika díky „rapovému“ přístupu rozhodně nenudí, ale spíš než coby hotový film působí jako jeho skica.

HODNOCENÍ LN ***
Česká RAPublika

ČR 2008
Scénář: Pavel Abrahám, Tomáš Bojar
Režie: Pavel Abrahám Kamera: Vladan Vála
Hudba: PSH, Supercroo, Indy & Wich + LA4
Vystupují: Orion, James Cole, Hugo Toxxx, Hana Hegerová, Milena Šimůnková, Radoslava Kvapilová a další
Distribuce v ČR: Bioscop
Premiéra: 27. 11. 2008