Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Nádraží budou i centry obchodu

Česko

  15:55
Praha - Pražská nádraží čekají do budoucna výrazné změny. Nynější neutěšený stav i špatná pověst nádražních hal, kde se to hemží bezdomovci a jinými živly, má vzít definitivně zasvé.

HLavní nádraží v Praze se změní k nepoznání. foto: Jan Zátorský, Lidové noviny

„Plánujeme kompletní revitalizace všech pražských nádraží. Ta by se měla změnit v multifunkční objekty, kam budou moci lidé chodit nakupovat, ale také se bavit nebo relaxovat,“ říká mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.

Podle jeho slov by mohla na nádražích vzniknout kina, hlavní ale budou obchody a restaurace. Ačkoliv je hlavním bodem obnova největších nádraží, změny čekají i malé železniční stanice v Praze.

Zahájeny již byly projekty revitalizace čtyř pražských nádraží a jejich okolí - Hlavního, Masarykova, Smíchovského a Nákladového nádraží Žižkov. Rozsáhlé a nákladné změny ale téměř ve všech případech provázejí průtahy.

Italská firma Grandi Stationi slibuje, že Češi nádraží po rekonstrukci nepoznají. „Po rekonstrukci by měl být například výdej jízdenek otevřenější, podobně jako je tomu na letišti,“ přiblížil Ondrůj. „Komerční plochy budou zahrnovat obchodní pasáže, cestující tu najdou luxusní restaurace i rychlá občerstvení, magnetem by se měla stát kavárna a vinárna v přízemí historické Fantovy budovy. Rozšířené první nástupiště, které na přízemí budovy navazuje, se má změnit v pěší promenádu pod krásnou monumentální konstrukcí ocelových oblouků hal, popisuje hlavní architekt projektu Patrik Kotas v časopisu Architekt. Investice přes šest set milionů prý cestující poznají už za dva roky.

Kompletní revitalizace bude ale trvat celkem čtyři roky. Kritikou naopak nešetří dvojice autorů nynější odbavovací haly nádraží, Alena Šrámková a Jan Bočan. Vyjadřují se ke konceptu modernizace, který prý upřednostňuje obchodní využití prostor.

Šrámková tvrdí, že lidé budou muset chodit oklikami kolem obchodů jako v nákupních centrech. Podle investora je ale takové využití nutné a České dráhy s ním počítají i na dalších nádražích. „Revitalizace čeká i Masarykovo nádraží, kde vzniknou dvě nové koleje s novým nástupišti u Hybernské ulice, což umožní na druhé straně nádraží vznik komerční zóny,“ vysvětluje Ondrůj.

Investory má již i záměr obnovy Smíchovského a Holešovického nádraží. „Smíchovské nádraží čeká kompletní rekonstrukce budovy a také zde má vzniknout komerční zóna.
Holešovické nádraží je sice poměrně mladé, ale přesto již potřebuje facelift,“ říká mluvčí. Do konce letošního roku by podle něj mohla být ukončena výběrová řízení i na další, malá nádraží, jako je například Braník, Krč, Strašnice a další. „Usilujeme o společné financování podle vzoru PPP,“ dodal.

Velké změny se ale dotknou i nádraží Bubny a Nákladového nádraží Žižkov, která zaniknou a pozemky budou využity pro výstavbu obytných a administrativních komplexů. Zatím nezodpovězenou otázkou je budoucnost možné rychlodráhy na letiště a Kladno, která by znamenala i vznik nových zastávek na Výstavišti, Hradčanské a v dalších částech Prahy 6. Podle drah je napojení letiště do budoucna nezbytné.
Autoři:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...