10. června 2009 12:11 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Námořnictvo našlo již přes 40 těl.
Stále pátrá po černých skříňkách

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 14Diskuse
Námořnící vytahují z moře těla mrtvých a pátrají po černých skříňkách. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Námořnící vytahují z moře těla mrtvých a pátrají po černých skříňkách. | foto: AFP
PAŘÍŽ Brazilské a francouzské námořnictvo vytáhlo z moře již nejméně 41 těl pasažérů airbusu Air France, který se 1. června zřítil s 228 lidmi na palubě do Atlantiku. Francouzská atomová ponorka Emeraude (Smaragd) dnes začíná v oblasti předpokládaného dopadu letadla pátrat po černých skříňkách se záznamy z posledních minut letu.

Těla obětí spolu s úlomky letouny a předměty cestujících postupně nacházejí francouzští a brazilští námořníci asi 1150 kilometrů od břehů Brazílie, odkud airbus letěl do Francie. Prvních 16 těl bylo dopraveno k předběžné identifikaci na ostrůvek Fernando de Noronha, který leží 360 kilometrů od brazilských břehů.

"Emeraude zahajuje svůj průzkum ráno v první pátrací zóně o rozloze asi 1300 kilometrů čtverečních, kterou by měla projít za jeden den. Každý den bude zónu měnit, přičemž délka její mise nebyla stanovena," upřesnil kapitán tohoto bojového plavidla Christophe Prazuck. Dodal, že v případě lokalizace černých skříněk se je pokusí vytáhnout tři malí roboti, které přiváží francouzská loď Pourquoi Pas.


Problém při hledání skříněk není jen v rozlehlosti místa pátrání, ale také v tom, že hloubka oceánu v dané oblasti dosahuje 3600 metrů. Atomová ponorka Emeraude je vybavena nejmodernějšími sonarovými zařízeními, schopnými zachytit signál černých skřínek i ve velké hloubce, ale členitost dna může signály tlumit. Jedna takzvaná černá skříňka zaznamenává v letounech hovory pilotů, druhá chod přístrojů.

Selhání sond?
Bez čekání na tyto rozhodující údaje pro vyšetření katastrofy Airbusu A330 se začalo jako možná příčina uvádět selhání sond, které posádce signalizují rychlost a další důležité parametry pro bezpečný let. Air France začala pod tlakem médií a pilotů na všech svých podobných strojích měnit sondy rychloměrů.

Odbory Air France v prohlášení uvedly, že první z těchto zpráv ukazovala na problém se sondami Pitot. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v úterý vydala bezpečnostní věstník, ve kterém připomíná stávající postupy pro případ, že by rychloměry přestaly fungovat. Podle agentury se i s porouchanými rychloměry dá - při dodržení správných postupů - bezpečně letět.

Airbus A330 na lince 447 z Ria de Janeiro do Paříže se zřítil v noci z 31. května na 1. června. Všech 228 lidí na palubě zřejmě zahynulo.

ČTK
  • 14Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz