Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Národní muzeum jako reklamní plocha? Jde o peníze, přiznává vedení

Česko

  8:00
PRAHA - Z Národního muzea se stala obří reklamní plocha pro banku, což vyvolalo řadu negativních komentářů na sociálních sítí. Instituce se brání, že jde o ekonomické důvody. Bez reklamy by prý památku zahalila ošklivá zelená plachta.

Reklamní plachta přes Národní muzeum v Praze. foto: Jakub Zelenka, Lidovky.cz

Proč je z Národního muzea reklama? zlobí se někteří lidé na sociálních sítích. Pod náporem dotazů proto správa instituce vydala prohlášení. „Nemůžeme si dovolit odmítat peníze za situace, kdy stát nemá prostředky ani na najmutí několika špičkových specialistů, kteří by nám pomohli vybudovat vskutku moderní expozice v novém Národním muzeu,“ míní ředitel muzea Michal Lukeš.

Nejvyšší stupeň poplachu. Hořelo Národní muzeum, zasahovali všichni pražští hasiči i vrtulník

Instituce tvrdí, že kdyby nebyla přes budovu umístěna obří reklamní plachta, kde alespoň trochu „prosvítá“ namalovaná fasáda budovy Národního muzea, halila by probíhající práce obyčejná zelená.

„Sleduji diskuze na sociálních sítích ohledně reklamy na budově Národního muzea a i já si dokáži představit hezčí a nápaditější využití plachty na lešení, ovšem již si nedokáži představit, kde by se na to mimo komerční reklamu vzaly finanční prostředky. Většina věcí v životě je otázkou kompromisu a myslím si, že reklama na pozadí fasády budovy, z jejíhož výtěžku uděláme pro veřejnost několik hezkých výstav, je estetičtější, než zelená stavební plachta,“ komentuje Lukeš.

Reklamní plachta přes Národní muzeum v Praze.

Reklamní plachta by měla být přes Národní muzeum umístěna až do konce roku 2017. „Reklamní potisk na plachtě dodržuje kritéria, týkající se především poměru plochy komerčního využití potisku plachty, které nesmí přesáhnout 20 % celkové plochy plachty. Poskytovatel reklamy byl vybrán na základě veřejné soutěže, kdy rozhodujícím kritériem byla cena,“ sdělila mluvčí muzea Kristina Kvapilová.

Reklama na Národním divadle

Není to první případ, kdy se významná památka v metropoli zahalila do velké reklamní plachty. Něco podobného zažilo i Národní muzeum. Tehdy byly práce dělníků zahaleny komerčním sdělením lákajícím na pivo.

Budova je pro veřejnost kvůli rekonstrukci uzavřena už od roku 2011 a práce by podle odhadů měly trvat do roku 2018. Tehdy by budovu Národní muzeum rádo převzalo a hned zčerstva představilo veřejnosti, ještě bez expozic. Na jejich vytvoření má totiž muzeum další dva roky. Rekonstrukce vyjde na 1,35 miliardy kroun.

Hasiči vyhlásili mimořádný, tedy nejvyšší stupeň poplachu.
Hořící střecha Národního muzea.

Národní muzeum se „připomnělo“ v polovině února, kdy jeho střechu zachvátil mohutný požár, při kterém zasahovali téměř všichni pražští hasiči.

Autor: