14. prosince 2009 15:57 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

bude po neznámých galaxiích

• Poslat
  • Redakce
  • 5Diskuse
Nový teleskop bude pátrat po dosud neznámých vesmírných tělesech | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nový teleskop bude pátrat po dosud neznámých vesmírných tělesech | foto: bbcReprofoto
PASADENA Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) dnes po několika odkladech vypustil do kosmu teleskop WISE, který bude pátrat po normálně neviditelných vesmírných objektech a dalekých galaxiích.

Od širokoúhlého infračerveného teleskopu si NASA slibuje objevení milionů nových vesmírných těles, která dosavadní zařízení nebyla schopna zachytit.

WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) vynesla z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii do noční oblohy raketa Delta 2. Po měsíčním testovacím provozu bude teleskop v hodnotě 320 milionů dolarů (5,5 miliardy korun) minimálně půl roku obíhat kolem Země a detailně mapovat okolní vesmír.

Teleskop bude půl roku obíhat kolem Země
Zaměří se hlavně na infračervené záření, které vysílají i ta nechladnější kosmická tělesa. Toto záření není viditelné lidským okem a teleskopy pracující pouze ve viditelné části světelného spektra je nezaznamenají.

WISE by tak měl podle NASA objevit dosud neznámé tmavé asteroidy, chladné hvězdy (takzvané hnědé trpaslíky) a velmi vzdálené galaxie. Pokusí se také odhalit neznámé asteroidy a komety, jejichž orbity se nacházejí v blízkosti Země.

• 5Diskuse

REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.