Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Naštvali Gibsona. To neměli. Důkazem je thriller Na hraně temnoty

Kultura

  16:31
Vysoko na žebříčku věcí, které by filmoví padouši neměli dělat, je dráždit Mela Gibsona. Nedají si ale pokoj a thriller Na hraně temnoty je toho důkazem. Kromě zbrázděné tváře protagonistovy v něm ale není nic nad rámec hollywoodské rutiny.

Gibsonův dramatický oblouk. I když je Mel Gibson zarytý katolík, problémy ve filmech řeší dost starozákonním způsobem. foto: Allmoviephoto.com

O Melovi Gibsonovi se v posledních letech psalo hodně, nikoli ale v souvislosti s jeho hereckým či režisérským uměním. Ze ztělesnění rodinných ctností se stal ilustrací jejich popření. Média si na něm pochutnala.

Po šesti letech absence se vrátil na plátno v thrilleru Na hraně temnoty v roli stárnoucího bostonského policisty Thomase Cravena, postavy pro Gibsona jako stvořené. Opisuje totiž "gibsonovským" způsobem vyklenutý dramatický oblouk. Je to zvláštní. Gibson je sice proslulý svým tradičním katolicismem, ve filmu jsou ale jeho libůstkou postavy, které problémy řeší způsobem, řekněme, starozákonním - chlapíci, jimž jiní chlapíci provedli cosi hodně ošklivého, což skutečně neměli, protože toho budou po celý - krátký a bolestí naplněný - zbytek svých životů litovat.



Na samotářském Thomasovi Cravenovi se zloduši proviní

Na hraně temnoty

(USA / Velká Británie 2010)

Režie: Martin Campbell
Hrají: Mel Gibson, Ray Winstone, Danny Huston a další
Premiéra 18. 2.

způsobem skutečně monstrózním. Otráví jeho jedinou dceru radioaktivním sajrajtem, a když ji otec chce převézt do nemocnice, pro jistotu chudáka holku ještě zastřelí. Zoufalý Craven si nejprve myslí, že terčem byl původně on sám, jakmile se ale děj přenese do luxusní kanceláře šéfa mocné korporace, v níž trůní chladný a aristokratický Danny Huston, je vymalováno. A to je vlastně setrvalý problém filmu Na hraně temnoty - vymalováno je pořád.

Snímek je adaptací britského seriálu z 80. let (režisér Martin Campbell byl jedním z jeho tvůrců), jeho děj se ale autorům nepodařilo zhustit tak, aby přitom zachovali originalitu předlohy. Film působí spíš jako série povinných cviků provedených bez velkého zaujetí (mezi výjimky patří třeba napínavá scéna na silnici).

Dobří herci v epizodních rolích (kromě Hustona ještě Ray Winstone jako filozofující zabiják Jedburg) letargicky nastavují tváře kameře. Scény, v nichž se hrdinovi zjevuje zabitá dcera, potvrzují, že Gibson ve svém okolí nepřipustí cokoli, co by mohlo zavánět subtilností.

Hrdinovo odkrývání světa, kde za utajenými činy mocných jsou síly ještě tajnější, nemluvě o těch nejtajnějších, postrádá hektickou intenzitu skutečné paranoie. Někdo se jen rutinním způsobem trefuje do ducha doby. Jediné, co je na tom filmu zajímavé, je Gibsonova tvář a do ní zasazené znavené oči. V těch jsou vidět spíš rány utržené ve světě mimo zorné pole kamery, a ne z prstu vycucaná traumata jeho filmového policajta.