2. června 2014 12:13 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Nebezpečná místa v Praze. Kde
nejčastěji umírají chodci?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Přechod pro chodce (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Přechod pro chodce (ilustrační foto). | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny
PRAHA Loni se k 640 dopravním nehodám v Praze přichomýtli chodci. Přitom zhruba polovinu případů zavinili oni sami. Podolí, ulice Budějovická či Olšanské náměstí patří k místům, kde je aktuálně situace nejhorší. Podívejte se, kde si v Praze dávat na auta obzvlášť pozor. A platí to i opačně, kde by si řidiči měli dávat pozor na chodce.

Vůbec nejnebezpečnějším místem v Praze je z pohledu chodců okolí tramvajové zastávky Biskupcova na Žižkově, tedy ulice Jana Želivského. V roce 2013 tam došlo celkem k 11 nehodám. "Žádná z nich nebyla naštěstí smrtelná, přesto situace bezpečnosti chodců není na území Prahy 3 uspokojivá," připustil Ondřej Rut, zástupce starosty Prahy 3.

Městská část už ale podle něj na zlepšení pracuje. Studie ke zklidnění a zvýšení bezpečnosti celé ulice Jana Želivského se zpracovává. Hotová bude v létě. Poté začne příprava stavebních prací. Jak Rut dodal, peníze na to radnice vyčlenila. "Tento rok investuje Praha 3 do bezpečnosti chodců okolo 18 milionů korun," uvedl.

Mapa Prahy znázorňuje místa a úseky s nejvyšším počtem nehod chodců (viz legenda).

Mapa Prahy znázorňuje místa a úseky s nejvyšším počtem nehod chodců (viz...

Už letos v létě se z těchto peněz opraví například křižovatka u Olšanského náměstí (Táboritská/Ondříčkova), která se též umístila v žebříčku nejnebezpečnějších míst - na čtvrté příčce.

Nebezpeční cyklisté

Stálicemi v žebříčku střetů s chodci jsou frekventovaná místa v centru města. Například v ulici Na Příkopě byli loni zraněni čtyři chodci. Zajímavé v tomto případě je, že za polovinu zranění mohou cyklisté, kteří podle policie v ulici plné turistů jeli nebezpečně rychle. Pozor by si chodci měli dát i při přecházení ulice Ječná u tramvajové zastávky Štěpánská nebo u Novotného lávky na Smetanově nábřeží. Loni na obou místech došlo ke třem střetům.

10 let poté

Statistika roku 2013:

  • 18 593 nehod celkem
  • 29 mrtvých
  • 2 344 zraněných.
  • 640 nehod s účastí chodců
  • 17 mrtvých
  • 601 zraněných

Chodci sami zavinili 257 nehod.

Pro srovnání - rok 2003:

  • 35 589 nehod celkem
  • 65 mrtvých
  • 3 975 zraněných 
  • 908 nehod s účastí chodců
  • 28 mrtvých
  • 913 zraněných

Chodci sami zavinili 454 nehod.

Za výrazným poklesem stojí i změna zákona, podle které se postupně navyšovala výše hmotné škody, do které není třeba hlásit dopravní nehodu policii.

Nebezpečné jsou podle mapy Technické správy komunikací také na sebe navazující ulice Vrážská a Radotínská na jihu města. Jan Martínek, vedoucí oddělení dopravy Prahy 16, serveru Lidovky.cz řekl, že radnice o problémech neví, ale prověří to. Dopravní situaci v tomto úseku se však snaží vyřešit už déle.

Doplácí na měřenou Strakonickou

Problémem je, že ulice využívají řidiči, kteří se chtějí vyhnout frekventované Strakonické. Na ní je místy snížená rychlost a navíc je tam instalováno i měření rychlosti. "Využijí proto Radotínskou, kudy mohou jet rychleji a kontrola rychlosti tu téměř neprobíhá," vysvětlil Martínek.

Dodal, že navíc ve většině ulice chybí chodník. "Pro chodce je pak nejvíce nebezpečné místo v prostoru vyústění Radotínské do křižovatky s ulicí Starochuchelská v blízkosti nebezpečného železničního přejezdu. V tomto místě chce magistrát vybudovat nadjezd, ale zatím situaci neřeší," shrnul situaci šéf dopravního oddělení.

Rušno v Letňanech a na Jižním Městě

V mapě nehodovosti chodců je jako problematický označen i dlouhý úsek v Letňanech. Jak upřesnila radnice, jedná se o část ulice Tupolevova, která byla donedávna velmi nepřehledná, široká a nebezpečná. "I když na ní byly přechody pro chodce přehledné, auta jezdila ve dvou pruzích (které nebyly vyznačeny), a tak bylo přecházení nebezpečné a k několika nehodám došlo," potvrdila mluvčí radnice Hana Saitzová.

ČTĚTE TAKÉ:

Jak dodala, silnici už ale město upravilo. Auta jezdí jedním pruhem v obou směrech a nově vznikl pruh pro cyklisty a místy i pro autobusy. U sousedící základní školy pak hlídkují každé ráno a odpoledne městští strážníci.

Problémy jsou také ve dvou ulicích na Jižním Městě. Konkrétně v ulicích Roztylská a Opatovská. Praha 11 se však nebezpečnými úseky zřejmě nezabývá. Po dotazu severu Lidovky.cz přehrál vedoucí dopravního oddělení Martin Janda odpovědnost na dopravní odbor magistrátu.

Grafika znázorňuje vývoj dopravní nehodovosti v Praze za posledních zhruba padesát let.

Grafika znázorňuje vývoj dopravní nehodovosti v Praze za posledních zhruba...

  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na Lidovky.cz